Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 3353 ggr
LinaIsabell
7/20/10, 12:11 AM

Skillnaden?

Vad är skillnaden mellan NPF, p. störning och p. sjukdom?

Har ni några exempel?

Annons:
[aspie]
7/20/10, 11:01 AM
#1

En mycket bra fråga tycker jag. Hoppas någon kan ge ett korrekt svar

[aspie]
7/20/10, 11:02 AM
#2

Vad menar du med p förresten?

Zaphix
7/20/10, 11:59 AM
#3

En NPF är något man föds med, en del av den man är, ser det som en del av ens personlighet. Inget man kan bli frisk ifrån, eftersom det inte är en sjukdom.

Psykisk störning ser jag som personlighetsstörningarna, alltså Borderline (kommer inte på det nya namnet), paranoid personlighetsstörning m. fl..  Det är väl något man kan bli mer eller mindre fri ifrån, lära sig hantera så pass bra att det inte är något stort problem iaf.

Och psykisk sjukdom är sånt man kan bli frisk ifrån, depression, olika ångestsjukdomar, PTSD och sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
7/20/10, 12:03 PM
#4

#3 Det låter ju logiskt men vet du vad TS menar med p?

Zaphix
7/20/10, 12:08 PM
#5

Psykisk gissade jag på. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[aspie]
7/20/10, 12:18 PM
#6

#5 Ja, jag gissade att det kanske var det men förstod inte formuleringen och gör det fortfarande inte hehe

Annons:
LinaIsabell
7/20/10, 1:41 PM
#7

Tack för svar. P står för psykisk, men jag ändrade till "p" för att jag blev osäker på om det verkligen heter psykisk störning, och inte psykiatrisk. Då fick det bli "p", för då blir det iallafall inte fel. :)

[aspie]
7/20/10, 3:39 PM
#8

#7 Ok då förstår jag

kerstinjo
7/20/10, 6:07 PM
#9

NPF är förkortningen för en neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar.

Det är en sammansättning av olika psykiatriska funktionsnedsättningar. Dessa olika diagnoser kan i regel sättas redan i barndommen, eftersom problemen börjar i tidig ålder och ofta är medfödda.

Aspergers syndrom, ADHD, autism, Tourettes syndrom är exempel på NPF, samt även det som går under svenska benämningen DAMP.

Även vissa tvångssyndrom tillhör NPF och är särskilt vanliga hos de som har Tourettes syndrom och Aspergers syndrom.

En psykisk störning är, helt enkelt en störning i psyket, men benämningen "psykisk störning" är ingen medicinsk term.

Till psykiska störningar kan man t.ex. räkna ångest, ätstörningar, drog/alkoholrelaterade störningar, sexuella avvikelser , schitzofreni osv.

Men just termen "psykisk störning" är något som är väldigt omdebatterat och det finns förespråkare, som vill avända begreppet psykiskt funktionshinder i stället.

 Kerstin 

 

[aspie]
7/20/10, 6:12 PM
#10

Kestin då, det stavas ju ASPERGERS och inte aspbergers Tungan ute

kerstinjo
7/20/10, 6:22 PM
#11

Hjälp!!! Jag behöver SEMESTER!Glad

 Kerstin 

 

[aspie]
7/20/10, 6:23 PM
#12

Hahahhaha, du är ju för go Kerstin min vän Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: