Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 5235 ggr
NaimaG
2010-07-18 02:06

"Funktionshindrade är olämpliga som djurägare"

Nu är jag aktiv men jag måste bara fråga er vad ni anser. Jag har haft en disskution på ett annat forum utanför iFokus nätverk med ett par personer som kallar sig djurvänner.

Dessa personer anser inte att jag skall ha djur av anledningen till att jag är funktionshindrad. I och med att jag har aspergers syndrom och adhd anser dem att djuren far illa av det, att jag plågar dem och att personer med funktionshinder bör förbjudas att ha djur.

Det de drar den slutsatsen på är pga risken av att en person med AS och/eller adhd får raseriutbrott. Raseriutbrott yttrar sig olika från person till person, en del blir bara motsträviga och arga medan andra blir rabbiata och jag hör tyvärr till den värre varrianten. När jag får raseriutbrott så kan jag bli så pass arg att jag slår sönder saker, kastar saker, till och med slår en person i närheten men aldrig, absolut aldrig skulle jag ge mig på mina djur, aldrig gjort och kommer aldrig göra.

Det många inte tänker på är att för en person med ett NPF handikapp blir djur en viktig del i deras liv, nu menar jag inte att de fungerar som terapi. Utan en person med AS som har svårt att förstå människor förstår djur bättre och har lättare att känna empati och kärlek gentemot djur än gentemot människor. En person med AS är extremt noggrann med sitt djur vilket oftast märks.

Min fråga till er är nu, anser ni att det är fel för en funktionshindrad med likartade NPF handikapp liksom AS och adhd att äga djur?

Nu vet jag ju att inte alla är insatta i vad handikappen innebär men det är ändå kul att läsa vad ni anser. Tyvärr blev jag spärrad från disskutionen detta försegick i just för att jag vägrade hålla med om att "funktionshindrade är olämpliga som djurägare".

Annons:
NaimaG
2010-07-18 02:24
#1

Dessa personer sade till och med att de ska anmäla mig för djurplågeri. Skulle vara kul att veta reaktionen på den personen de anmäler till när de kommer med anledningen "funktionshindrad" och detta rör sig om ett par som arbetar för att rädda djur framförallt ena som räddar alla djur den kan rädda, anmäler alla sina grannar i området till djurskyddet osv för minsta fel hon tycker de gör på ett djur. Hon är väll ökänd i stockholm där hon bor just nu pga alla tusen anmälningar hon gjort om det ena och det andra.

Hon har även varit på en av mina vänner som även han har djur och aspergers syndrom, av honom fick hon "satkärring" kastat i nyllet efter det höll hon käft gentemot honom.

Hon påstod att många djurvänner skulle hålla med henne i hennes och hennes vänners åsikter därav frågar jag här inne.

Aviendha
2010-07-18 02:46
#2

Jag är djurägare, allmänt intresserad och pluggar djur och instämmer inte alls i dessa personers påstående. Det är en för grov generalisering helt enkelt.

Visst finns det de personer med as och/eller adhd etc som kan få raseriutbrott som går ut över djuren, och då är det direkt olämpligt att de har djur. Easy as that. Precis som att jag inte skulle vara lämplig djurägare om jag blev apatisk och misskötte mina djur pga. min depression. Men det finns ju flera fall av folk med alla möjliga diagnoser och funktionshinder som har djur och sköter dem utmärkt.

Låt henne anmäla. Om hon anmäler så mycket som du säger så lär länsstyrelsen veta vem det är och antagligen hur mycket man bör lyssna på det med. Och skulle de göra en inspektion baserat på en sådan anmälan så kommer de ju finna att dina djur inte bär någon som helst skada som är orsakad av våld eller misskötsel och då var den saken ur världen.

NaimaG
2010-07-18 02:48
#3

#2 De kan inte göra en inspektion. Vi bor inte i samma kommun utan på 80 mils avstånd.

Aviendha
2010-07-18 02:50
#4

Vad jag menar är; det är inte funktionshindret i sig som gör en lämplig eller olämplig som djurägare i mina ögon, det är de individuella förutsättningar man har. Sen kan ju dessa försämras av ett handikapp, men det finns ju fullt "friska/normala" människor med begränsande förutsättningar med.

Aviendha
2010-07-18 02:52
#5

#3 Djurskyddet i ditt län kan ju alltid göra en om de finner det motiverat och man anmäler ju till den länsstyrelse där fallet finns. Jag kan anmäla bonden Andersson i Kiruna om jag så vill, oavsett om jag bor där eller 100 mil bort.

NaimaG
2010-07-18 02:56
#6

#5 Ok, ska bli kul i så fall, jag får väll bjuda inspektören på fika då, något ska den väll ha för mödan.Skrattande

Jag har blivit anmäld en gång för flera år sedan basserat på falska anklagelser. Den inspektören kom inte äns hit utan skicka mail och skrev "jag bortser från denna anmälan för den är bara för löjlig", alltid lika kul. Förstår inte varför folk håller på i onödan.Skrikandes

Annons:
NaimaG
2010-07-18 02:58
#7

Anledningen i den anmälan var; dammråttor på golvet. Jag hade alltså inte dammsugit och pga det anmäldes jag för djurplågeri, gissa om jag hade mig ett gott skratt. Fel nämnd att anmäla till kanske, hade kanske gått bättre med hälsovårdsnämnden istället, hahaha. CoolSkrattande

Aviendha
2010-07-18 03:04
#8

Hahaha! Det ska nog till lite mer än en elak dammråtta innan djuren far illa av dem Flört Men vad säger man - det finns folk till allt! Skrikandes

David
2010-07-18 04:16
#9

Var tvungen att läsa det här flera gånger för att ens förstå hur någon kan resonera på det sättet? Snarare är det bevisat att många med funktionshinder mår bra av att ha djur, och att djuren blir riktigt bortskämda i sådana hem! :)

Men visst, precis som hos vem som helst kan ett djur fara illa, men det hör ju absolut inte ihop med om personen har någon diagnos eller inte. Att säga att alla med ADHD är olämpliga djurägare, tjohej, då rök en stor del av Sveriges alla djuruppfödare.

Dumt folk finns det överallt. Och jag är helt övertygad om att du är en jättebra djurägare och att dina katter har det helt underbart!!! (har ju sett klösträdet du nyss köpt åt dem, ett sådant köper inte en djurplågare)

Djurskyddskontrollanterna är trots allt bara människor, det är inga farliga personer. Har blivit anmäld några gånger bara som hämnd, dock inte här uppe, men nere i västra Sverige. De kommer, tittar lite hur du har det, tittar så katterna inte är vanvårdade, och tar gärna lite fika om de hinner :).

Så du behöver absolut inte vara rädd.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2010-07-18 12:43
#10

Jag bara tappar hakan när jag läser detta! Har tagit 2 omplaceringshundar i mitt liv. De hade blivit vanskötta båda två och inte sjutton var det för någon av dem hade en bokstavskombinations diagnos.

Detta blir nästan en form av rasism mot människor som har en diagnos…Skrikandes

Ger mig sjutton på att tanten i fråga har en allvarlig störning självTyst

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

NaimaG
2010-07-18 16:49
#11

#10 Diagnos satkärring möjligen. SkrattandeFoten i munnen

NaimaG
2010-07-18 20:49
#12

Jag blir glad när jag ser era svar och er förståelse, det är ovanligt att man får den responsen ni ger som funktionshindrad men det tyder ju bara på att här inne finns det människor som verkligen besitter kunskap och det gör mig riktigt glad.

gris3n
2010-07-19 01:13
#13

jag har läst är helt chockad :O jag har sedan några år diagnosen adhd och har sedan 3 år tillbaka en underbar livskamrat i form av en liten hund som jag alltid har och alltid kommer sätta framför mej själv. han går först, i alla lägen. och visst har jag "små" raseri utbrott då och då, men de har ALDRIG gått ut (direkt) mot hunden.

(första gången jag fick ett raseri utbrott efter att jag köpt honom blev han så rädd att han gömde sig under köks soffan :( fast de inte va han jag va arg på :'()

jag förstår inte hur folk kan tänka på de sättet, det finns många andra olämpliga hund ägare som inte har någon diagnos. utan min hund hade jag förmodligen inte överlevt så här långt i livet.

Annons:
Zaphix
2010-07-19 02:23
#14

Jag har ADHD med allt vad det innebär, har både smådjur, hund och häst. Visst kan väl min bristande impulskontroll ställa till med bekymmer emellanåt, men inte så att det på nåt sätt är dåligt för djuren..

Jag kan bli jättearg, men aldrig på djuren. Är väl lite väl hyperaktiv tycker hunden när jag springer runt i lägenheten och gör tusen saker samtidigt och han försöker sova, orkar inte vänta på honom när han ska nosa en evighet på en stolpe utan går vidare så han måste springa ikapp (så fort han märker att jag gått iväg då..).
Och min virrighet har väl gått ut över hästen ibland, glömt att stänga stalldörren när hästen är lös i stallet är väl kanske inte så smart, råka korsa tyglarna så höger tygel går till vänster sida och tvärtom har han väl klagat över nån gång..
Men aldrig att djuren mått dåligt över att jag är som jag ärl, det skulle aldrig hända.

Jag ser snarare ADHD'n som något positivt i djurträning iaf, att våga prova massa nya idéer utan att tänka över det innan kan vara väldigt positivt. Då tror man inte innan att det inte kommer gå, och testar saker man aldrig skulle gjort annars. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

evrekaw
2010-07-19 03:54
#15

Jag tycker inte man kan generaliser om ADHD bara så där rakt av. Det finns säker de som är olämpliga och den olämpliga sorten finns ju lika mycket blad folk som inte har en diagnos.

Det känns som om detta är en grov övergeneralisering…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

jahadu
2010-08-11 00:30
#16

Jag blir bara så sur på att folk ens kan resonera så.

Jag föder upp kaniner och skulle aldrig tveka att sälja till en funktionshindrad. Ett djur kan tillföra så mycket lycka och kärlek till den personen och framförallt livsglädje om det fattas. I många fall spelar djur en stor roll för de som mår dåligt och behöver något "livsuppehållande".
Alla intresserade har rätt att ha djur.


Kristall
2010-08-13 18:50
#17

Håller med alla ovanstående… Helt sjukt!

En bekant till mig har AS, och han är en jättebra djurägare. Däremot känner jag många "normala" människor som inte borde få ha djur alls.

Själv har jag varit djupt deprimerad ett tag, men djuren har alltid fått det de behövt, ibland med hjälp av min mamma dock. Tror även jag har AS eller något liknande (ingen diagnos ännu, dock), är väldigt stresskänslig och får rejäla humörsvängningar titt som tätt, men aldrig går det ut över mina djur.

Och enligt vad jag har läst i dina trådar här på iFokus verkar du vara en riktigt bra djurägare, som faktiskt bryr sig om sina djur.

Stå på dig!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Delfinen
2010-08-14 00:42
#18

Detta kan bara inte vara sant. Vet inte hur många gånger jag fick läsa om TS inlägg innan det gick in vad där egentligen stog Förvånad

Jag har träffat folk som har diagnosen ADHD men har aldrig sett någon av dom varit elaka mot djur. Hur mycket dom än har varit i bråk med människor så alrig mot djur.

Min son har inte ADHD men var som barn otroligt aggresiv mot andra. Raseriutbrott utan denna värld, gormade och slog. Dom andra barnen var rädda för honom. Men när han kom i kontakt med djur blev han som en omvänd hand.

Finns många därute i världen som inte skulle ha djur överhuvudtaget som inte har något funktionshinder.

Upp till toppen
Annons: