Annons:
Etikettbehandling
Läst 4802 ggr
[muffy]
2010-06-14 19:57

ECT?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Påbörjat ECT behandlig igen.
Allt känns så äckligt likgiltigt.

Slutat stretat emot om att min vård ligger helt i deras händer. orkar inte längre bry mig.

Vad har ni där ute för erfarenheter av ECT behandligar? Vad har ni för åsikter om det?

Någonstanns könns detta som ett sista försök…

Annons:
HannaM
2010-06-16 00:30
#1

Har inte fått det själv men när jag låg inne såg jg många som fick en förbättring av det. Dock såg det lite läskigtt ut för en del var rätt borta under resten av dagen dom fått ect.

För övrigt så undrar jag hur i hela friden du har lyckats få ha hörlurar inne på rummet? *nyfiken*

[muffy]
2010-06-16 10:45
#2

jag får inte ha mobilladdare eller dataladdare själv.

Men hörlurarna har dem inte äns nämn.
Likadant så förut när jag var inlagd visitera dem inte äns när man varit ute, oh gjorde dem det så var det väldigt slarvigt, jag fick in allt möjligt. :S

Tangotime
2010-06-19 15:07
#4

Vad är ECT och hur fungerar det?

Hur går det för dig med behandlingen muffy? Hoppas att du mår bättre!

Aviendha
2010-06-20 16:21
evrekaw
2010-06-20 19:12
#6

ECT är det enda som fungerat för mig när jag ramlar ner i depressionens avgrund…

Jag har bara positivt att säga om det. Inte känt mig "borta" eller lidit av minnesförlust eller liknande som det talas om heller…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
isa
2010-06-22 15:41
#7

Jag har sett på tv:n om det. Många blev hjälpta! Jag har dock ingen egen erfarenhet om det.

Hoppfull
2010-06-22 19:06
#8

Jag har oxå hört mest positivt om behandlingen!

Det viktigaste är nog att hitta något som faktiskt fungerar och får dig att må bättre muffy.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Irean
2010-06-25 14:20
#9

Jag har inte gått igenom den själv men nyss sett effekten av det på min sambo. Tydligen verkar den olika beroende på vilken diagnos man har. Min sambo är djupt deprimerad och har varit deprimerad i många år. Hans minne har varit uselt pga depressionen och har bara stundvis mått någotsånär. Dom har provat Citalopram, Zoloft, Efexor , Lyrica ect på honom utan någon nämnvärd skillnad.

Nu brakade han ihop totalt för några veckor sen och valde att acceptera ECT.  Efter första behandlingen var han som ny, ingen ångest bara på gott humör. Han behövde fortfarande en massa extra timmars sömn men det började vända. Efter femte behandlingen blev det bakslag och han började gråta för ingenting. Denna gråt är något nytt så jag är inte säker på att det är något som är dåligt, mera att han kommer i kontakt med sina känslor. Tyvärr så blir ju effecten att man blir mycket mera självmordsbenägen. Så dom la in han på psykiatrisk avdelning och ändrade hans mediciner helt. Han är nu ganska förnöjd efter bara 2 dagar och allt går åt rätt håll igen.

Angående minnes problemen. Veckorna runt ECT behandlingen är det stora luckor borta för honom och han kan fråga samma sak 11gånger om :) Och vissa minnen tillbaka i tiden verkar också påverkade om än inga viktiga har försvunnit. Som jag har förstått det kommer hans närminne att återhämta sig efter avslutad behandling men det återstår att se.

Fördelarna. Den räddade hans liv utan tvekan. Att se han börja se fram emot saker , att ta för sig är så lättande att jag skulle kunna börja gråta. Och både han och jag är överens om att minnesstörningarna är en biverkning vi kan ta med tanke på den effekt det gav. Eftersom han var så djupt deprimerad så gav dom honom bipolär behandling vilket påverkar minnet mer än unipolärt och det märks. Dom sista 2 behandlingarna han fick var unipolärt och då mindes han saker som hänt samma morgon så det är stor skillnad på hur den ges.

Dom har nu slutat ge honom ECT och gått över till att ge honom någon medicin via drop och den svacka han hade verkar ha gått över på 2 dagar. Jag tror det viktiga är att läkarna som handhar ECT'n är lyhörda och beredda att kombinera olika behandlingsmetoder.

Om du mår riktigt dåligt och ingenting hjälper så kan det vara dags att prova ECT men läs på dig om biverkningarna så att du inte blir skrämd av minnes problemena. Man får väga nackdelar mot fördelar helt enkelt :)

evrekaw
2010-06-25 17:56
#10

#9 Skönt att höra att det går åt rätt håll för sambon…

Personligen tycker jag att det inte finns så mycket fördelar och nackdelan att välja mellan om man provat otal antidepressiva och intet hjälper…

När man närmar sig, eller kanske till och med är, på självmordstankens rand… Då är det bara till att ta till alla medel - kosta vad det kosta vill…

Vad är lite minnesförlust jämfört med ett genomfört självmord?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Irean
2010-06-25 23:49
#11

Precis vad vi tycker men det känns som om man inte ska dölja nackdelarna heller utan ge folk en chans att förstå vad det är som händer före dom genomgår behandlingen. Nu reagerar alla olika förstås men som sagt det är en effektiv metod

Upp till toppen
Annons: