Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3626 ggr
gris3n
2010-07-16 15:53

rid terapi?

har någon hör erfarenhet av rid terapi? har själv hållt på med hästar i många år och alltid känt mej väldigt lugn och tillfreds på hästryggen. mycke för att det inte går att dölja något för hästarna, och för att de inte dömer. de accepterar en precis som man är.

många av mina bästa upplevelser har jag upplevt från hästryggen. tex, att en kall, solig vinterdag skritta fram i knädjup snö och bara njuta av sadels knarrande och fågelsången. eller att en ljummen höstdag ta en långritt och bara njuta av tystnaden i skogen. att på morgonen gå ut och fodra och mötas av hästarnas mullrande gnägganden och höra deras lugna tuggande när de äter hö.

det finns nästan inga bättre upplevelser. jag saknar det väldigt mycket ibland. jag hoppas att det inte bara är jag här som fått uppleva hästarnas positiva effekter :) berätta gärna om ni haft några trevliga upplevelser med hästar :)

Annons:
evrekaw
2010-07-16 23:00
#1

Har enbart hört begreppet ridterapi ang. handikappade som tränar upp balans osv. via ridning.

Själv hade jag häst i tonåren och visst var det underbart!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2010-07-16 23:03
#2

Jag har inte hört just begreppet "ridterapi", men vet att djur ofta används i terapi- och rehabsyfte.

Precis som du skriver så känner sig många människor trygga och lugna när de är tillsammans med djur.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Zaphix
2010-07-17 00:11
#3

Känner till iaf en utbildning till att bli ridterapeut, så det borde ju finnas så man kan gå i det också. :)

Jag har haft en häst jag tagit hand om i tre år nu (ridit på ridskola och haft medryttarhästar innan) och det har verkligen gjort gott för mig. Man känner sig behövd och när man gjort framsteg i träningen/relationen med hästen så känns det så bra.

Nu är jag på väg att köpa min första egna häst, går han bara genom veterinärbesiktningen till veckan så tar jag hem honom. :)

Utan hästen jag tog hand om skulle jag nog inte finnas nu, hjälpt mig otroligt genom jobbiga stunder.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aviendha
2010-07-17 00:45
#4

Vet att man i Jämtland ordnar sådant, och inte bara åt fysiskt handikappade utan även för människor med sociala fobier, ångest osv.

Jag tror definitivt att det kan fungera! Min lillasyster har länge gått på ridlektioner som en del i habilitering för hennes handikap, men det har gjort så mycket mer än bara fysiskt för henne. Skulle skutta av glädje om jag ens kom i närheten av att få testa det själv.

Sindylina
2010-07-18 11:45
#5

Hästar ja, det är underbara dur. Skrattande Jag skulle inte ha varit där jag är idag utan hästarna, det är ett som är säkert. De har hjälpt mig tillbaka på mer än ett sätt.

Hästarna gör mig vanligvis på bra humör, jag känner att jag kan lita på dem, de dömmer mig inte osv. I stallet är jag en bland andra, alla går klädda i lika dana kläder (ridbyxor) o det är inte så himla viktigt hur man ser ut. En sak mindre att oroa sig för med andra ord.

gris3n
2010-07-19 00:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

djur är fantastiska :D som #1 sa så har även jag mest hört talas om ridterapi mot mer fysiska hinder. jag tror även att många kan hålla med om att inte bara hästar utan även andra djur är helt fantastiska som stöd :) jag skulle tex förmodligen inte vara vid liv i dag om det inte vore för min trogna följeslagare pomac :) som för övrigt e en hund ^_^

lägger upp en bild på min lill plutt :)

Annons:
Tangotime
2010-07-20 11:29
#7

Jag har ridit i hela mitt liv och jag är tvär säker på att jag inte levt om jag inte haft möjligheten att få vara i stallet så mycket jag ville. Nu hinns det tyvärr inte med längre. Men utan att man tänker på det så stänger man av och bara njuter på hästryggen! Det är en fantastisk känsla som alla borde få vara med om!

Jag har även jobbat med handikappsridning och att se barnen och ungdommarnas ögon när dom ser hästarna är fantastiskt. Så visst är det något speciellt med hästar!

isa
2010-07-20 16:37
#8

Jag har ingen erfarenhet av sådan terapi. Men jag anser att all form av kontakt med djur och natur är en strålande terapiform.Fortsätt med att rida tycker jag!

Pyttelite
2022-08-28 12:28
#9

Nilla rider hos Elisabeth som utbildar sig till ridterapeut: "En funktionsvariation ska inte vara ett hinder för att umgås med djur eller rida"

Läs mer här:

https://svenska.yle.fi/a/7-10019874


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: