Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3848 ggr
isa
2010-07-11 17:20

Vatten i värmen

Alla vet ju att man ska dricka mycket vatten i värmen. Men jag vill bara varna er för att inte göra som jag gjorde.

Jag drack för mycket vatten! Det är inte heller bra i värmen. Jag blev hysterisk i värmen och drack i början av veckan kopiösa mängder för jag trodde det var bra. Vi pratar alltså 4-5 liter vatten, utöver annan vätska, så som kaffe och dryck till maten, så jag fick i mig  i runda slängar ungefär 6 liter vätska om dagen.

Då började det snurra ordentligt i huvudet. Jag förstod först inte vad det var. Men efter att ha talat med sjukvårdsupplysningen och fått en mindre utskällning av sköterskan så sa hon till mig att jag sköljer ju bort de salter och socker som kroppen behöver.

Jag blev uttorkad fast jag druckit för mycket vatten.

"Medicinen" var lite salt och lite socker i vatten, då slutade det snurra efter en stund.

Ja, jag var jätteklantig, och vuxen som jag är så borde jag veta bättre. Men jag blir tokig av värmen.

Gör inte detta misstag. Man ska bara dricka när man är törstig. Inte överdriva som jag gjorde. Och dricka för drickandets skull. Men jag ville dricka, det var så skönt att få ner den iskalla kylan i magen.Obestämd

hmm, det lät konstigt det där. Men som sagt , det är vatten  jag talar om och inte alkohol…..Skäms

Annons:
Aviendha
2010-07-11 17:24
#1

Ja, man missar lätt att det är nästan lika illa att dricka för mycket som för litet! Vill minnas att jag hört att det kan påverka andra saker än bara salt/mineralbalansen med men jag kan inte komma på vad just nu :S

isa
2010-07-11 17:33
#2

#1 Kanske det var njurarna du menade? Jag fick en ordentligt uppläxning av den dumma sköterskan på sjukvårdsupplysnigen och även om hon kom med bra information så behövde hon inte skrämma  upp mig , med att jag kan ha slagit ut och förstört njurarna. Blodsocker kan påverkas också.Så sen kunde jag inte sova heller, för jag bara blev mer orolig.

Jag var hos distriktsköterskan dagen efter denna kväll och hon sa till mig att jag inte alls kan "slå ut" njurarna på bara 2 dagar med så här mycket vätska. Det behövs längre tid, i alla fall om man har friska njurar. Jag kollade blodsockret, blodtryck, och lite annat smått och gott och allt var bra på dag 3, för jag slutade att dricka sådär mycket på den där kvällen.

Det är andra gången en sjuksköterska är dum och rent oförskämd mot mig, på sjukvårdsupplysningen. .Om det händer en gång till, så blir det 3:e gången gillt och då ska jag minsann kräva att få tala med dennes chef eller ansvarig. Så det så.

Aviendha
2010-07-11 17:37
#3

Det kanske det var :)

Nog för att de ska kunna varna en, men otrevliga ska de då inte vara! Jag tycker att du redan  nu borde skicka ett mejl eller så och påtala hur du blivit bemött. Man ringer för att få råd, hjälp och stöd och man befinner sig då dessutom i "underläge" gentemot sköterskan och man ska inte behöva känna sig kränkt eller kasst bemött!

[rolnor]
2010-07-12 06:31
#4

Finns ju sportdryck men det är ju dyrt, dessvärre…

[YlvaP]
2010-07-12 10:57
#5

Hon kanske hade en dålig dag men hon skall INTE ta ut det över er som ringer. Det är en dålig stil.

Det där med för mycket vatten visste jag inte heller om, bra att du påminde om det.

Pialinn
2010-07-12 11:30
#6

Tänk på att ISKALLA drycker inte heller är så bra. Kroppen får arbeta mycket för att "värma" dom. Jummet är nog det bästa.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Bergspuman
2010-07-12 12:51
#7

Jag börjar förstå varför jag kan få ett absurt sug efter en starkcider på 7% om kvällarna. Detta efter att ha druckit runt 2,5-3 liter vatten. Man måste ha sötma och salter också.

Märk väl att det inte är alkoholen som lockar, utan den starka smaken. Det hade varit djävulskt gott med t ex tomatjuice och lite salt. Nu tog jag en näve salta jordnötter istället.

[Tassy]
2010-07-12 16:22
#8

jag som har jättesvårt för att få i mig vätska brukar äta väldigt salt under sommaren, det fungerar bra för det mesta. Jag har typ ingen törstkänsla alls utan blir allvarligt sjuk om jag inte passar mig.

isa
2010-07-17 18:03
#9

#6 Bra , Tack för påminnelsen! Det där är alldeles riktigt!

#7 En liten undran bara: Jag tror inte det är "riktigt" salt på jordnötterna. Jag brukar salta på mina jordnötter, för att det saltet som redan finns på dem i påsen, inte är tillräckligt salt tycker jag. Jag tror det är "konstgjord" tillsats bara. Jag tror att det inte är samma "riktiga" salt , som våra kroppar behöver - men jag är inte helt säker.

Bergspuman
2010-07-17 18:49
#10

#9 Det där har jag ingen aning om, och aldrig reflekterat över heller. Äter jordnötter mycket sällan. Men förmodligen hade det varit bättre med tomatjuice som man strött lite flingsalt i. Men man tager vad man haver Glad

isa
2010-07-17 18:56
#11

#10 Jordnötter är gott! Jag har nästan alltid en påse hemma.Det är sant som du skriver, man tager vad man haver. GladVisste du att jordnöten är en böna?Glad Det visste inte jag förrän för cirka två år sedan.Har alltid undrat lite, hur det kommer sig att jag som nötallergiker alltid kunnat äta jordnötter. Jag fick svaret av min systers make.

Och så har jag lyckats bli OT, även i denna trådFlörtSkäms

Upp till toppen
Annons: