Annons:
Etikettanhöriga
Läst 3462 ggr
MichaelE
6/3/10, 5:28 PM

Hur skall jag kunna förstå?

Jag har snart varit tillsammans med NaimaG i fem år, förlovade i 4,5 och bott tillsammans i snart 4 år.

Vi har haft ett turbulent liv tillsammans och jag har inte börjat förstå varför förrän snart ett år sedan då hon berättade sin djupaste hemlighet: jag har ett funktionshinder.

Hon fortsatte och berättade att hon troligtvis har ADHD samt Aspergers Syndrom.

Jag stack till biblioteket och läst allt som fanns om AS och vet till punkt och pricka på vad det är, men en sak återstår - hur skall man uppföra sig emot en som har det? Hur tar man hand om en? Samt eftersom ADHD ger upphov till hennes ilska så vad ska jag göra då?

Jag är en person som lätt kopierar ilska framför någon annan känsla och det tar inte länge innan stubinen har gått. Jag vet inte vad jag ska ta mig till för jag vill kunna hjälpa henne, förstå henne samt att lugna ner mitt temperament eller åtminstone lära mig att reagera på ett annorlunda sätt under sådana omständigheter.

Jag vädjar till er här på Bokstavsfolk och Psykologi iFokus om tips på hur jag ska kunna förbättra vår situation.

Annons:
Bergspuman
6/3/10, 6:07 PM
#1

Min första tanke är en patientförening. RSMH, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa. Kolla in deras hemsida, www.rsmh.se. De har en mängd studiecirklar och annat.

Bergspuman
6/3/10, 6:08 PM
#2

Det brukar också finnas en rad aktiviteter som riktar sig till anhöriga.

HannaM
6/3/10, 6:25 PM
#3

Kan ni ha samtal tillsammans med terapeut/psykolog? åÅ du får problemet ännu mer klart för dig och kanske hjälp att hitta bra sätt att hantera och bemöta.

NaimaG
6/3/10, 7:15 PM
#4

Har många gånger bett honom prata om just detta med min kontaktperson men så snart vi sitter och pratar med henne så är det jag som sköter snacket och Michael är tyst och jag orkar inte ta på mig ansvaret över att hitta en lösning för honom att bäst hantera mig samtidigt som jag ska få hjälp med mig själv. Sorry men jag har inget förtroende för att han äns kommer ta steget till att lära sig mer för jag har hört det för länge nu utan resultat, sorry Michael men jag är rak på sak.

[rolnor]
6/3/10, 10:45 PM
#5

Känns som om ni behöver parterapi, precis som#3 föreslår, det enda råd jag kan ge. Min mindre bror har Asperger men jag vet inte hur det är att ha en nära relation till någon med AS, inte helt okomplicerat dock, bara min erfarenhet.

Pialinn
6/4/10, 4:18 PM
#6

#4

Varför inte skicka Michael ensam till teraputen???   Då måste han ju prata, och h*n kan ju berätta hur det är att leva och förstå en medmänniska med funktionshinder.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
NaimaG
6/4/10, 4:22 PM
#7

#6 Det beror på om hon vill ta emot han men han ska redan prata med henne.

Hawknestgrove
6/4/10, 6:50 PM
#8

ja antingen vill man hjälpa eller inte. Älskar du NaimaG, Michael, så går du genom eld och vatten för henne. OCh sitter inte tyst hos terapeuten. Likaså, försök lägg band på ilskan. En boxboll?Om ni inte bor i hus, så du kan gå ut och hugga ved. sånt brukar vara väldigt bra att avreagera sig med! Min sambo har gått igenom vedprocessorn många gånger…….Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: