Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 9097 ggr
sussa08
2010-06-01 01:11

Svårt att sova

Hej!

Jag vet inte vart jag ska vända mig.. Antagligen vårdcentralen men det känns så hilma dumt, som att de kommer idiotförklara mig eller tro att jag ljuger…

Mitt problem är nämligen inte att jag inte kan somna, tvärt om har jag lätt att somna! Jag kan inte sova, jag vaknar efter max en timme, om jag har tur. Jag är helt slut på dagarna och kan verkligen inte somna om något mer efter 7-8 på morgonen…

Detta har hållit på sen jag var 12-13, idag är jag 21… Har alltid varit jobbigt men nu när jag är ute i arbetslivet är det otroligt kämpigt. Är ofta "sjuk", får ångest när det är dags att sova… Måste lussna på något när jag ska somna för att inte må för dåligt och tänka för mycket… Detta ljud stänger jag dock av första gången jag vaknar på nättrna.

Trots att jag har svårt att sova är jag extremt svår att väcka när jag har somnat, min sambo säger att det är som om jag vore medvetslös.. Han kan ruska och skrika men jag reagerar inte. Och när jag väl vaknar så ser han alltid lika förskräckt ut för jag stirrar tydligen på honom INNAN jag vaknar…

Jag tänkte att jag chansazr att kolla här, om någon vet vad som kan vara problemet, och om det finns någon lösning…

Nu är det ju inte så att jag inte sovit flera timmar i sträck på 7-8 år, jag har haft hosta någon gång och fått medicin med morfin och som enligt mig som en bebis, alltså i alla fall 3 timmar, hehe

Så, vad kan jag göra? Ska jag gå till vårdcentralen? :/

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Annons:
[rolnor]
2010-06-01 19:45
#1

Klart att du ska söka hjälp. låter ju jättejobbigt, själv så tar jag ibland Immovan eller Stezolid för att kunna sova, jätteviktigt att få vila ut.

sussa08
2010-06-01 23:27
#2

hehe jo jag känner det.. men säger jag hur länge jag haft problem så kommer de undra varför jag inte sökt tidigare.. och säger jag inte så kommer de väl inte tro mig.. >.<

Ja jag har fördommar mot vårdcentralen :( Kan ju inte direkt gå till närakuten för det… men ibland funderat jag på psykakuten om nätterna… håller på att bli galen ibland

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

[rolnor]
2010-06-02 01:26
#3

Jag minns första gången jag var på psykakuten och kände precis som du säger att jag var rädd att dom inte skulle ta mej på allvar, MEN det gjorde dom och dom förstår din rädsla att inte bli trod, är säkert vanligt, SÖK HJÄLP!

sussa08
2010-06-02 09:56
#4

Okej, då ska jag samla mod då… Tack :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Zaphix
2010-06-06 03:16
#5

Psykakuten är bra, ifall det är akut alltså. Annars blir det nog till att ringa psykiatrin, kolla om de har en Unga vuxna-mottagning. De kan hjälpa dit på vägewn med sömn och ssånt.

Oftast ligger det ju nåt pykiskt bakom att inte kunna sova.

Jag har själv otroliga problem med att sova. Sover 4-5 timmar om natten, är sjukskriven, så kan ju sova hela dagarna, men ändå vaknar jag vid sex-sju trots att jag somnat vid två-tre. Trött hela dagen.

Jag ä'ter fyra sorters tabletter mot sömnen, en hjälper om jag överdoserar rejält. Annars så hjälper inget..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NaimaG
2010-06-06 03:27
#6

Det var via akutpsyk jag hamna hos psykavdelningen. För mig hjälper min antideppressiva medicin Mianserin Mylan och på 30 min har jag slocknat dock gör den att jag knappt orkar vakna på morgonen samt att den ökar min aptit och ger my yrsel så den kommer troligen plockas bort.

Annons:
sussa08
2010-06-06 12:42
#7

hm… Ja det känns ju akut när man väl ligger där… Men då vill jag ju inte väcka sambon för att få skjuts till akuten :/ Han har ju svårt att somna, men sover som en gris annars…

ne fy fasen… Får väl ringa VC imorgon och fråga dom vad jag ska göra. Dom borde ju kunna "skicka" mig vidare iaf

Tack för alla svar :)

Får väl uppdatera sen när jag masat mig till VC!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Upp till toppen
Annons: