Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 6094 ggr
[LucyInTheSky]
2010-05-07 18:19

Hur utreder man dyslexi?

Har en väldigt upprörd och ledsen pojkvän här hemma som totalt blev ner trampad i skorna när han försökte få teoriprovet muntligt för han har så svårt att förstå frågorna när han läser..

Han fick höra att han ljög, var lat och inte hade pluggat osv..

Blir så ledsen.. =( Så nu sa dom till honom att om han inte har intyg på dyslexi tänker dom inte hjälpa honom..

Så är det psyk vi ska vända oss till?`Någon som vet?

Annons:
zmulan
2010-05-07 18:23
#1

Jag tror att man kan vända sig till vårdcentralen för att sen bli remiterad dit där man gör testerna (vet inte var man gör dem men skulle själv behöva ett sådant intyg) så hör av dig till vård centralen. Jag tror inte att psykiatrin har med det att göra alls.

Lycka till! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

HannaM
2010-05-07 20:19
#2

Prova att fråga inne på bokstavsfolk, finns flera som fått dyslexiutredningar där.

isa
2010-05-08 21:11
#3

Jag vet inte hur det är med vuxna, men en liten älsklingskille jag känner i vår familj,  som är 4 år, går hos en logoped, där de har konstaterat dyslexi.

isa
2010-05-08 21:13
#4

Vad hemskt att de har förolämpat honom och varit elaka. Det finns absolut ingen anledning till det. Hoppas ni finner bra hjälp!

kerstinjo
2010-05-09 01:17
#5

TS. Det ska finnas möjlighet att få teoriprovet muntligt UTAN att ha intyg på att man har dyslexi.

Tyvärr så råkade nog din pojkvän på en oinsatt och otrevlig teorilärare.

 Kerstin 

 

allhealing
2010-05-09 11:16
#6

Gå tillbaka till körskolan och fråga efter en person som har en stor empatisk förmåga och ta ett samtal med den personen om hur körskolan skulle kunna agera för att hjälpa er på bästa sätt.

Ett alternativ är att körskolan ger mer tid för provet. Det kanske redan finns rekommendationer om hur mycket mer tid en person som har svårt att förstå en text behöver?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Annons:
kerstinjo
2010-05-09 12:51
#7

En av mina tjejjers fd pojkvän, fick utan problem texten uppläst för sig vid teoriprovet eftersom han hade svårt med den skrivna texten. Så de möjligheterna måste finnas för din pojkvän också.

 Kerstin 

 

Hawknestgrove
2010-05-11 16:36
#8

Absolut. Samma sak med min datordoktor, han har ADD och stammar kraftigt men absolut inga dyslektiska störningar. Tvärtom. Men han fick sitt teoriprov på specialsätt. ge dem på körskolan på tafsen, för oavsett om han är dyslektiker eller inte, så får de inte behandla honom så. de har ingen rätt att kalla honom slö och lat. Går han på teorilektionerna? Gör han övningsmapparna? OCh är de ovilliga, så är väl psyk det enda stället ni kan få hjälp. Och hota med, att man alltid kan ta körkortet privat, både praktiken och teorin…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2010-05-11 16:44
#9

Tack för alla svar! Inser nu att jag inte var så tydlig =)

Det var inte körskolan som sa detta till honom. Han blev tillsagd på jobbet att han skulle ta truckkort och fick sen utbildningen betald av dem han jobbar för. Så det var en utskickad lärare som på Rasmus jobb gjorde detta.

Han har pratat med facket, dem han jobbar för och ska få en chans till med ny lärare.

Men nu är Rasmus dock vääääldig nojjig över körkorts teorin.. Men jag pushar på honom. Han får nu övningsköra med mig och teorin den har han datorprogram och ljudbok som han kan jobba med.

Hawknestgrove
2010-05-11 18:21
#10

Bra. Sicken  tråkig attityd på jobbet! Så får man  verkligen inte göra med folk…. USch!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2010-06-05 00:09
#11

Idag fick Rasmus en chans till med teori och uppkörning till truck kortet.. Gick fel fritt =)

Han har nu sitt kort! Allt som behövdes var att han fick svara på frågorna muntligt.

[YlvaP]
2010-06-05 14:59
#12

Vad bra. :D Härligt.

Hawknestgrove
2010-06-06 21:32
#13

grattis!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[LucyInTheSky]
2010-06-06 21:44
#14

Tack, han är jätte glad =)

Så nu har både blivit linjechef och fått truck kortet.. Så nu sitter han verkligen säkert på jobbet vilket känns skönt.

Och sen det största pluset av allt, han gillar sitt jobb och trivs med de nya uppgifterna!

Hawknestgrove
2010-06-06 22:09
#15

Toppen. Vanligt körkort nästa delmål då!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[LucyInTheSky]
2010-06-06 22:16
#16

Japp, vi har nu fixat så han får övningsköra med mig så vi jobbar på körkorts biten.. Men det är ju så förbaskat dyrt med lektioner.. =/

Men nu får han som sagt köra med mig så nu kan han öva hur mycket han vill. =) Fast det är inte körningen utan teorin där med som är den krångliga biten.

Tangotime
2010-06-11 11:27
#17

Men som #5 säger så kan man få teorin muntlig på B-körkorts provet! Det där fixar han galant! Jag har både BE CE körkort och man måste inte vara något geni för det!! Peppa honom du så löser han det muntligt!

Upp till toppen
Annons: