Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 2002 ggr
Hemulen
2010-05-10 17:09

är det någon som vet

var man ska vända sig om man behöver prata med någon? Jag skulle vilja gå på KBT men jag vet inte var jag ska vända mig. Tror att många saker som inte fungerar i min relation har att göra med vissa saker hos mig som, jag måste reda ut.

 Jag vet att det finns mycket på nätet men allt verkar kosta runt 900 kr per timme. Det har jag inte råd med. Kan man gå via sjukvården? Behöver man en remiss då? Får man vänta länge?

Om det är någon som har lite info får ni jätte gärna posta det ni vet här. Jätte tacksam för all hjälp.

Ps: jag bor i göteborg.

Annons:
isa
2010-05-10 17:39
#1

Jag gick till husläkarmottagningen ( vårdcentralen ) och fick genom husläkaren en remiss till psykiaktriska öppenvårdsmottagningen i min kommun.Sedan hos min psykolog tyckte både hon och jag att jag behövde KBT. I min kommun kunde de bara erbjuda en KBT-kurs i grupp. Ej enskilt, tyvärr.

Detta fick jag dessvärre vänta på i flera år, för de anordnade ingenting förrän tillräckligt många behövde det, och då som sagt, endast i grupp.Därmed inte sagt att det behöver vara likadant, där du bor. ( jag vill inte skrämma upp dig. )

Men kursen var jättenyttig, och alla var vi lika nervösa i början, men det släppte sen. Kruxet att ha det i grupp, är bara att man måste kunna/vilja tala om sina problem inför andra människor som man inte känner.

Det var jobbigt i början, men det visade sig med tiden att vi alla hade i princip samma slags problem och  alla var jätteförstående. Det här var KBT för såna med ångest/panikångest.

Det var väldigt nyttigt, för jag fick bevis från levande livet ( inte bara härifrån inne på iFokus ) att jag inte är ensam, och att jag inte är tokig.

Hoppas du finner bra hjälp.

Mvh isa

Hemulen
2010-05-10 18:43
#2

tack så jätte mycket för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: