Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 7777 ggr
Hovgarden
2010-04-16 13:25

Jag har fruktansvärd PMS

vet inte vad jag ska göra längre. Bråkade med min sambo under morgonen och allt bara för denna j*vla pms. Orkar inte mer, först pms som drar ner en i deprission. Har bytt p-piller tusen gånger, trodde min sambo förstod mig men så verkade inte fallet idag. Utan snarare kanske tom så att han inte orkar med mig och ber mig flytta.

Allt detta gör att jag mår ännu sämre och vet inte vart jag ska ta vägen eller vem jag ska vända mig till. Har gråtit ett par timmar och vill bara lägga mig ner och förvsvinna.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Annons:
[Eleya]
2010-04-16 15:04
#1

Jag har också en fruktansvärd PMS och det hör till ovanligheterna.
Å andra sidan tar jag inga P-piller, men de gör inte saken bättre.

Hela denna veckan har jag varit vansinnig på folk, bara random idioter på stan och vänner som gnyr över frustrerande löjliga fjortisproblem och så oändligt många fler saker..Jag blir vansinnig, va e det för fel på folk!
Hålla masken gör jag, men jag tror mina ögon blixtrar större delen av dan.

Promenader hjälper..rensa huvudet, få frisk luft, solsken, koncentrera dig på omgivningen istället för problemen och eftersom vi båda vet att det är ett Monster-PMS som spökar kan vi medvetet lindra det istället för att vältra oss i självömkan.
En promenad står iaf på mitt kvällsschema o jag ser fram emot det..

HannaM
2010-04-16 16:19
#2

Det ska kunna hjälpa att äta antidepp mot pms, man börjar ta dom ett par dagar innan.

Hovgarden
2010-04-16 19:07
#3

Jag är inte så vansinning på folk, lite men inte så mycket mest är det sambon som råkar ut för mina vredesutbrott/gråtattack…

Har svårt att ta mig frö saker, som tex att gå promenad, emn jag ryckte mig bort från monstret en stund och planterade blommor faktiskt :)

#2 ja jag har hört det och för något år sedan åt jag det (pga att jag blev deprimerad av all pms) och då blev det ju bra, har dock inet provat att äta endast vid själva pmsen vilket man tydligen ska kunna göra, doktorerna tar ju en evighet att få att fatta….

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

HannaM
2010-04-16 19:12
#4

#3 Gör ett försök att prata med någon läkare om det, värt ett försök?

Hovgarden
2010-04-16 19:14
#5

Jo det ska jag absolut göra för det här går inte längre, vid sista bytet av p-pilelr blev det bättre men den här perioden har jag mått så pyton att det påverkar förhållandet hårt, jag orkar inte jobba och jag blir nere.. Visserligen brukar det väl drabba dessa saker jämnt men jag upplever det som ännu värre, igen…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Zaphix
2010-04-16 19:33
#6

Hur är PMS'en om du inte äter p-piller?

P-piller ställer väl till det med hormonbalansen i kroppen också?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Hovgarden
2010-04-16 19:54
#7

Har inte provat utan. den rådgivning jag har fått har de inte sagt att de skulle hjälpa…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

kerstinjo
2010-04-17 00:54
#8

Källa;

http://www.1177.se/allakapitel.asp?CategoryID=28731&AllChap=True

  • En mycket effektiv behandling mot PMS är p-piller, som innehåller östrogent hormon och syntetiskt gulkroppshormon. Sådana p-piller kallas kombinerade p-piller. De hämmar ägglossningen och tar på så sätt bort produktionen av gulkroppshormon. Det brukar fungera bäst med något av de lågdoserade p-pillren. Hur man reagerar på pillren beror på hur känslig man är för hormonerna.

  • En annan behandling är vätskedrivande medicin som gör att svullnaden i kroppen minskar. Ett exempel är spironolakton som även visat sig vara bra för psykiska besvär vid PMS.

  • Huvudvärk och återkommande besvär med ömmande bröst kan minskas genom ett läkemedel som innehåller bromokriptin, och som tas vid behov.

  • Antidepressiv behandling med så kallade serotonin-återupptagshämmare har visat sig fungera bra när man känner sig nedstämd på grund av PMS. Sådan medicin innehåller sertralin eller citalopram, som båda verkar snabbt.

 Kerstin 

 

Zaphix
2010-04-17 01:20
#9

#8: Oj, spännande det där med att P-piller är bra för PMS'en. Jag som aldrig vågar börjat med p-piller pga. att jag tycker jag redan är ett hormonmonster och är rädd att det blir värre.

Men då borde det alltså bvara positivt med p-piller ang. PMS'en i alla fall?

Nu har jag också moraliska värderingar som gör att jag aldrig skulle börja med p-piller, men annars skulle det ju kunna vara något att fundera på. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

HannaM
2010-04-17 01:23
#10

#9 Har för mig att det kan bli både bättre och sämre av p-piller.

Hovgarden
2010-04-17 06:27
#11

#8 det med huvudvärken stämmer oxå, får fruktansvärd migrän en gång i månaden… Det avr det sistnämna (citalopram) jag åt förut, som ändå verkade fungera, men sådanna piller har ju alla möjliga olika typer av biverningar… kankse inte lika många om man tar dem bara just vid pmsen som om man äter dem konstant, jag vet inte. vill bara ha hjälp känns det som..

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Tassy]
2010-04-17 21:01
#12

Jag är också ett _riktigt_ PMS monster, jag "Medicinerar" med p-piller, kör på orthonett novum nu, det går skapligt.

Förstår verkligen din frustration, det är hemskt Rynkar på näsan

Hawknestgrove
2010-04-22 16:05
#13

HAr du testat pspruta? Allså Depo-Provera. Då slipper du dessutom mens också. JAg hade så jobbig PMS och MEns, så trots att jag var steriliserad, så fick jag  ändå gå på det. KAn vara värt att prova. Ok, den sitter i  tre månader, men det måste ju vara avsevärt bättre än psykofarmaka varje månad…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Hovgarden
2010-04-22 23:50
#14

P-spruta alltså? Är lite rädd för den, har en kompis som tog det och nu inet kan få barn :(

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hawknestgrove
2010-04-25 20:03
#15

Ja, det tar ju alltid lite tid att få igång ordentlig ägglossing igen. MAn kan ju inte räkna med att allt ska fungera perfekt igen samma dag som sprutans verkan är över. det kan ju ta ett år. OCh skulle psprutan eller pspiralen(samma sak rent medicinskt) orsaka sterilitet, då hade den ju inte varit tillåten. det är ju egentligen bara ett hormonpreparat precis som vanliga ppiller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: