Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 8726 ggr
memmis
4/5/10, 7:14 PM

självmordsplaner, inlagd?

om en psykolog får reda på att man tänker begå självmord, blir man inlagd eller skiter dom bara i det?

för det är så att jag länge funderat på det och har nu bestämt mig. för jag har mått riktigt dåligt i flera år och ingen har någonsin kunnat hjälpa mig och jag är tröt på det här nu, jag orkar verkligen inte leva såhär längre. och alla säger att jag alltid kommer må dåligt och att jag bara få lära mig att leva med det, och det orkar inte jag, just nu känns det som om att jag inte ens orkar natten. jag går ligger nästan bara i min säng, äter bara om jag blir tvingad, jag orkar knappt sitta vid datorn. men  jag hade skrivit i en bok att jag ska avsluta mitt liv inom en vecka. och min kompis råkade se det och tänker imorgon gå och säga till kuratorn och be henne ringa min psykolog och säga att dom måste läga in mig. och jag är jätte rädd för vad som ska hända. någon som tror eller vet vad som kommer att  hända?

& min kompis har legat och gråtit i flera dagar och är jätte arg på mej, och jag känner mej så elak och vet inte vad jag ska göra.

Annons:
memmis
4/5/10, 8:02 PM
#1

snälla, är det ingen som vet eller tror?  är orolig för vad som ska hända.

[YlvaP]
4/5/10, 8:40 PM
#2

Tycker att du skall lägga in dig frivilligt och inte vänta på att din psykolog skall ta saken i sina egna händer så att säga. Kram..

Aviendha
4/5/10, 8:41 PM
#3

Ja, om de bedömmer dig vara en uppenbar fara för dig själv kan du omhändertas under LPT, prykriatrisk tvångsvård.

Att du aldrig kan må bättre är en lögn! Det är ju inget enkelt, och många gånger så måste man lära sig att acceptera delar av sig själv men det går att bli bättre. Detta sger jag inte för att vara snäll eller så, det är rena fakta. Skulle inte det finnas så skulle jag gett upp med tanke på att jag vart deprimerad sedan 8 års ålder.

Nu ska jag inte dra några klichéer men jag tvivlar på att du helt och fullt vill dö. Jag menar inte att förringa dina känslor eller planer men det finns alltid ett hopp! Inläggning kan faktiskt hjälpa, och det finns en uppsjö av olika behandlingsmetoder, både medicinska och terapeutiska att tillgå. Ge det en chans. Din psykolog kan vara till stor hjälp för dig om du behöver vidare, de kan hjälpa en att dra i de trådar som behövs, så ta den hjälpen, kräv hjälp! Är du så långt ner som din text antyder så har du ju inte ett endaste jota att förlora på att försöka.

Lycka till!

memmis
4/5/10, 9:11 PM
#4

jag vill må bra, det vill väl alla. men det känns helt omöjligt. Och om det är såhär jag ska ha det i resten av mitt liv, så vill jag inte fortsätta leva.

men vist jag kanske kan gå med på att bli hjälpt, men det blir i såfall sista gången, och om det inte hjälper eller om dom inte bryr sig så finns jag inte så länge till.

#2 hur lägger man in sig själv? :o

David
4/5/10, 9:40 PM
#5

#4. Skulle föreslå att du så snabbt som möjligt tar kontakt med närmaste psykiatriska akutmottagning, där kan du få hjälp med inläggning.

Såg att du är under 18 år, så då är det bup som gäller. Kan dina föräldrar hjälpa dig att få kontakt med bup-akuten och hjälpa till att du blir inlagd?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

memmis
4/5/10, 9:45 PM
#6

#5 min mamma ringde in till bup-akuten för någon vecka sedan och dom neckade oss att komma in, dom sa att det finns inget att göra för mig. men mamma vet inte att jag tänker ta mitt liv, och det är inget jag tänker säga till henne.

men kuratorn kan hon se till att jag blir inlagd? eller kommer hon bara ringa mamma och göra allt värre?

för om dom vill ha kvar mig så får dom ta och lägga in mig imorgon, för längre orkar jag inte :/

Annons:
[YlvaP]
4/5/10, 10:01 PM
#7

Du ringer till psykakuten tror jag. Är inte så insatt i hur Sverige gör för jag bor inte i de landet.

memmis
4/5/10, 10:36 PM
#8

nu har min ända vän lämnat mig, jag klarar inte detta längre.

nu finns det inget mer att göra, jag orkar inte mer det är bara så.

[YlvaP]
4/5/10, 10:42 PM
#9

Ring snälla du. Det finns hopp!

memmis
4/5/10, 10:50 PM
#10

#9 men jag kan ju inte ringa själv, och jag vet inte om jag vågar säga till mamma. jag är rädd för hur hon ska reagera.

[YlvaP]
4/5/10, 10:52 PM
#11

Jag tror att hon skulle bli glad om du ringde till henne för hon vill nog inte mista sitt barn.

memmis
4/5/10, 10:56 PM
#12

men tänk om hon blir arg, eller om hon kommer fråga massor, jag klarar inte av det.

[YlvaP]
4/5/10, 11:06 PM
#13

Hon kommer säkert att bli arg till en början eftersom du inte prata med henne tidigare men hon älskar dig ändå och vill att du skall må bra. Det vill jag med. Skrattande

Annons:
memmis
4/5/10, 11:09 PM
#14

jag skickade nyss iväg ett långt sms, hon kommer snart hem från jobbet, jag vet inte om jag vågar träffa henne. jag ångrar redan att jag skickade iväg smst.

[YlvaP]
4/5/10, 11:13 PM
#15

Starkt jobbat av dig.

memmis
4/5/10, 11:17 PM
#16

men jag vill inte göra henne ledsen, jag sviker ju henne nu.

jag skriver sen hur det har gått,

[YlvaP]
4/5/10, 11:18 PM
#17

Ja gör det. Hoppas på dig. Skrattande

memmis
4/6/10, 10:13 AM
#18

mamma ska ringa idag, eller nu och be dom lägga in mej. men hon viste inte om dom skulle göra det, men hon skulle i allafal försöka.

är väldigt nervös, men kan dom verkligen neka? dom kan inte  skylla på platsbrist för det vet jag att dom har.

Novisan
4/6/10, 12:19 PM
#19

Jag tycker du ska ta kontakt med din psykolog nu snarast - typ NU 10.15, även om din mamma ska ringa psykakuten idag, så du slipper att sitta och bara vänta. Du kan bättre beskriva hur du mår för din psykolog som känner till din bakgrund än vad din mamma kan för dem på psykakuten.

Ringer du din psykolog kommer h*n med största sannorlikhet att under dagen ordna en plats åt dig på en avdelning för de med depression och hög risk för att begå självmord.

Jag har själv varit inlagd 3 gånger. Första gången via min psykiater, andra gången via min psykolog, 3:e gånger ringde jag akutteamet kl 22 på kvällen. Det är det bästa som hänt mig. Annars hade jag nog tagit livet av mig.

Det jobbigaste när man mår skit är just att man tror att det alltid kommer vara så och att bara sitta och vänta på att livet ska ta slut. Då är det bättre att ta tag i det och berätta för sjukvården att man vill dö, då händer iallafall något som gör att man orkar hålla hoppet uppe om att en dag kanske man kan må bättre.

Du MÅSTE berätta för någon vårdkontakt att du verkligen vill dö! När jag ringde akutteamet (i norra stockholm) kollade de upp min bakgrund och kom hem till mig och skjutsade mig till sjukhuset.

Novisan
4/6/10, 12:26 PM
#20

Jag vill också skriva att du inte ALLTID kommer må så här, men du behöver behandling för din depression. Det finns mycket hjälp att få. Jag vet inte vad du fått för hjälp hittills. Antidepressiva medel, ångestdämpande medel, terapi i olika former t. ex. KBT samt ECT.

Jag har fått alla fyra nämda varianter och blivit hjälpt av det. Har varit mycket deprimerad med självmordsplaner. Är just nu inne i en medelsvår depressiv fas men vet numera att jag inte ALLTID kommer må så här, det är en depression som kommer att vända småningom.

Vill du fråga mig något är du välkommen, här eller vi PM.

Kram

Annons:
[YlvaP]
4/6/10, 1:32 PM
#21

Hur har det gått? Berätta gärna.

gris3n
4/6/10, 2:11 PM
#22

jag har varit i en liknande sits som din, men på nå något sätt lyckades jag ta mej ur det själv. fast jag minns inte hur längre.

du fixar de här :) me rätt hjälp kommer du må bra igen.

lycka till :)

memmis
4/6/10, 2:41 PM
#23

mamma har ringt till min psykolog och han sa att han inte kunde göra något och att vi ska träffas på fredag. och hon har även ringt till någon annan som sa att det inte finns något att göra.Och jag blir galen snart, klarar inte mer.

Jag sa till mamma att om jag inte får hjälp idag eller imorgon så kommer inte jag leva när denna vecka är slut. men hon verkar inte ta mej på allvar utan att jag bara hotar med det. men jag gör verkligen inte  det. Så jag  vet inte vad jag mer kan göra?

Finns det någon man kan ringa som tar en på allvar och där man kan få hjälp?

memmis
4/6/10, 2:56 PM
#24

dom hade sagt att eftersom jag har haft det såhär i flera år så är det inte akut, och att det finns dom som behöver denna hjälp istället för mig.

får man säga ens säga så? jag menar dom vet väl inte hur dåligt jag mår, jag är så jävla arg på psyk!

[YlvaP]
4/6/10, 3:35 PM
#25

Vilka sopprötter alltså. Bara för att du haft så i flera år så betyder det ju inte att du inte behöver hjälp. När det är ohållbart för dig så är det allvarligt och då behöver du hjälp. Ring direkt till avdelningen, eller om din mamma ringer och fråga.

memmis
4/6/10, 3:42 PM
#26

m, men kan jag säga att om hon vill ha kvar mig så får hon ringa in till psyk och säga att dom ska lägga in mig idag!

jag tycker det är så pinsamt att säga att jag vill bli inlagd annars tar jag livet av mig. men om jag inte gör något nu blir jag galen.

men om hon säger att hon inte tänker ringa och att jag får vänta tills fredag, vad ska jag göra då?

Novisan
4/6/10, 4:10 PM
#27

Har du ringt till aktuell enhet enligt "Akut telefonguide" högst upp till vänster på sidan?

Annons:
memmis
4/6/10, 4:24 PM
#28

men det är bara vuxen psyk.

Hawknestgrove
4/6/10, 7:25 PM
#29

ring ändå.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: