15. Stress/Tvångstankar

Blyg = Social fobi?

2010-04-13 16:28 #0 av: Amm0

Vad är det för skillnad på att vara blyg och att ha social fobi egentligen?

Anmäl
2010-04-13 19:23 #1 av: Allamej

Blyghet förlamar en inte, det ger inte ångestattacker och det går att träna bort

Anmäl
2010-04-13 22:54 #2 av: kerstinjo

Social fobi är inte samma sak som att vara blyg.

Blyghet är en känsla som innebär osäkerhet inom socialt umgänge med andra individer. Blyga människor försöker ofta att hålla sig i bakgrunden och synas så lite som möjligt och tycker oftast det är jobbigt när för mycket uppmärksamhet riktas emot dem.

Blyghet uppstår oftast i tonåren då man ska prestera i skolan, vara attraktiv och accepterad. I vuxen ålder blir det en form av stress grundad på den förväntan man tror omgivningen har på en.

Men blyghet är ingen sjukdom - självinsikt och träning kan göra även den blygaste modig.

Social fobi är däremot en psykisk störning som karakteriseras av överdriven och ångestfull rädsla för sociala situationer.

Social fobi  som ett ångestsyndrom eller en neuros,  social fobi är ett verkligt handikapp som förhindrar den drabbade att leva ett normalt liv.

Även social fobi går att träna bort/dämpa med KBT. Det går även att få hjälp genom olika läkemedel,  SSRI-mediciner. 

Kort sagt, man ska inte förväxla social fobi med vanlig blyghet

Anmäl
2010-04-13 23:44 #3 av: Cochon

Kan man säga att en blyg person har drag av social fobi, eller är det helt fel?

Anmäl
2010-04-13 23:58 #4 av: kerstinjo

Jag skulle inte vilja göra den kopplingen, för blyghet kan räknas som ett normalt tillstånd i vissa situationer.

Social fobi är däremot ett sjukdomstillstånd.

Anmäl
2010-04-13 23:59 #5 av: Cochon

#4 Okej, var bara en tanke som slog mig :P

Anmäl
2010-04-14 14:30 #6 av: rolnor

Kanske kan man i viss mån tänka att social fobi är en extrem form av blyghet, men annars håller jag med, tillstånden är inte samma.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.