Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 4857 ggr
Amm0
4/13/10, 4:28 PM

Blyg = Social fobi?

Vad är det för skillnad på att vara blyg och att ha social fobi egentligen?

Annons:
Allamej
4/13/10, 7:23 PM
#1

Blyghet förlamar en inte, det ger inte ångestattacker och det går att träna bort

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

kerstinjo
4/13/10, 10:54 PM
#2

Social fobi är inte samma sak som att vara blyg.

Blyghet är en känsla som innebär osäkerhet inom socialt umgänge med andra individer. Blyga människor försöker ofta att hålla sig i bakgrunden och synas så lite som möjligt och tycker oftast det är jobbigt när för mycket uppmärksamhet riktas emot dem.

Blyghet uppstår oftast i tonåren då man ska prestera i skolan, vara attraktiv och accepterad. I vuxen ålder blir det en form av stress grundad på den förväntan man tror omgivningen har på en.

Men blyghet är ingen sjukdom - självinsikt och träning kan göra även den blygaste modig.

Social fobi är däremot en psykisk störning som karakteriseras av överdriven och ångestfull rädsla för sociala situationer.

Social fobi  som ett ångestsyndrom eller en neuros,  social fobi är ett verkligt handikapp som förhindrar den drabbade att leva ett normalt liv.

 Även social fobi går att träna bort/dämpa med KBT. Det går även att få hjälp genom olika läkemedel,  SSRI-mediciner. 

Kort sagt, man ska inte förväxla social fobi med vanlig blyghet

 Kerstin 

 

Cochon
4/13/10, 11:44 PM
#3

Kan man säga att en blyg person har drag av social fobi, eller är det helt fel?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

kerstinjo
4/13/10, 11:58 PM
#4

Jag skulle inte vilja göra den kopplingen, för blyghet kan räknas som ett normalt tillstånd i vissa situationer.

Social fobi är däremot ett sjukdomstillstånd.

 Kerstin 

 

Cochon
4/13/10, 11:59 PM
#5

#4 Okej, var bara en tanke som slog mig :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[rolnor]
4/14/10, 2:30 PM
#6

Kanske kan man i viss mån tänka att social fobi är en extrem form av blyghet, men annars håller jag med, tillstånden är inte samma.

Annons:
Amm0
4/14/10, 5:26 PM
#7

Tack för svaren!

Upp till toppen
Annons: