Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 11381 ggr
Tangotime
2010-03-31 13:01

Närminnet är borta!

Efter att ha börjat med Fluoxetin har jag blivit sämre och sämre på att komma ihåg enkla saker! Som tex vart jag ställt bilen utanför ica 10minuter tidigare. Jag glömmer till och med bort vad jag har glömt! Alltså…jag har i flera dagar tänkt skriva det här inlägget, men glömt bort det 2minuter senare. Sen har jag suttit och funderat länge på vad det var jag glömt bort! Jag kommer ihåg att jag har läkar tid den 22april och att jag ska på hundutställning 1maj, men jag kommer inte ihåg vad jag tänkt göra för två minuter sen!

Tror ni det här hänger ihop med medicinen eller har det med depressionen att göra? Jag har alltid haft ett bra minne och har aldrig någonsin behövt minneslappar. Men nu måste jag skriva ner allt och då glömmer jag bort att jag har en kom i håg lapp!!!!

Och nu skulle jag har frågat nåt mer…men det har jag redan glömt! Skrikandes

Annons:
Aviendha
2010-03-31 13:54
#1

Jag har inte en aning om det är medicin eller depression eller en kombo. Tror inte jag hört om minnesstörningar av antidepp, men jag har inte heller läst bipacksedeln på fluoxetin på länge heller. Kanske är detta något du kan ta upp med din läkare, det kanske finns något alternativ som kan underlätta, för närminnesförlust är pain in the ***!

Jag har haft ett fantastiskt minne, telefonnummer har jag bara behövt höra en gång för att minnas dem i år, samma med regnr. diverse fakta och allt annat möjligt. Jag har aldrig pluggat - allt har funnits. Men i takt med att min depression har blivit sämre har minnet försämrats med. Numer så går jag fem meter med en matskål till mössen i handen och kommer fram till matpåsen och glömmer vad jag ska göra - trots att jag har matskålen i handen! Ja du förstår.. Det är frustrerande som få! För mig är förbättring i sjukdomen lösningen, är likadan oavsett om jag går på medicin eller inte, men så behöver det ju inte vara för dig.

Håller tummarna för en enkel lösning för din del, jag vet hur *at*ns trist det är.

[rolnor]
2010-04-01 16:00
#2

Jag har ätit Zoloft en tid och jag känner igen fenomenet, skitjobbigt, har inte sett nåt i FASS, men jag tor att såna här SSRI-preparat kan ha den här effekten, inte bra..

Tangotime
2010-04-01 20:01
#3

#2 Nä, det här börjar bli jobbigt! Jag kommer inte i håg något längre! Får skriva allt som påminnelser i mobilen och i går skulle jag skriva något och då han jag glömma bort vad jag skulle skriva innan jag kom in i almanackan i telefonen!

isa
2010-04-03 01:56
#4

Men vad läskigt det låter! , och himla jobbigt! Jag tycker du ska kontakta en läkare. Jag känner inte till om det kan finnas nån sån där biverkning p.g.a medicin som påverkar närminnet så himla mycket.

Däremot blev mitt närminne påverkat/nedsatt när jag var kraftigt nedstämd - deprimerad. Men jag hade absolut inte sådär kraftigt nedsatt närminne som du beskriver, som t.e.x att du glömmer bort vad du ska skriva. Som sagt, jag tycker du ska tala med en doktor.

mvh isa

Tangotime
2010-04-04 11:58
#6

#5 Tack! Hittade fler biverkningar som stämde… Undra om det är något som kommer hålla i sig tills jag slutarmed medicinen??

Annons:
[YlvaP]
2010-04-04 15:48
#7

De flesta biverkningar brukar ju försvinna efter ett tag, bara man orkar vänta.

Tangotime
2010-04-04 23:41
#8

Ja jag mår så pass mycket bättre nu trotts alla biverkningar så orkar vänta det gör jag nog Skrattande

Men är det någon som ätit/äter Fluoxetin som fått konstiga blåsor?? Jag har fått på insidan av pekfingret (alltså sidan som är in mot långfingret). Dom kommer på ett par timmar, ser vättskefyllda ut och kliar utav bara fan…. Och dom är SMÅ. Trotts att jag river och kliar på dom så fort dom dyker upp så går det inte hål på dom och efter ett dygn ca så är dom borta… Kvar är bara små små vitaktiga prickar och en massa rött runt om där jag kliat.

(Kliar som sjutton på fötterna också….Aaaaahhhhhhh, bli tokig snart!)

Novisan
2010-04-06 12:41
#9

Jag äter Fluoxetin och har nu gjort det i 5 år.

Jag tror att den kraftiga minnesproblematik du upplever främst är kopplad till din depression.

När jag blev svårt deprimerad för 5 år sen blev jag exakt som du skiver i #0. Jag behövde ingen kalender för jag hade allt i huvet. När jag till slut insåg att jag måste skaffa en kalender att skriva ner möten etc i glömde jag kolla i den för jag kom inte ihåg att jag hade skrivit något i dem. När kl. var 11 på förmiddagen kom jag inte längre ihåg om jag tagit mina antidepressiva medel eller ej, så min mamma fick ringa mig varje morgon och säga "Gå nu och ta dina mediciner och gå sedan och sätt ett kryss i almanackan så du vet att du har tagit dem". Hon var förstås tvungen att vara kvar i telefonen under tiden. När jag handlade i affärer var jag tvungen att gå och upprepa t ex "havregryn" ända tills jag hittat dem, annars glömde jag på vägen dit vad jag letade efter. När depressionen läkt ut blev mitt minne nästan som innan.

När man rapporterar in biverkningar skrivs ALLT ned, t ex även benbrott som orsakats av något helt annat. Därför blir det ibland så att själva symtomen på sjukdomen rapporteras som biverkan av läkemedlet.

Tangotime
2010-04-06 12:55
#10

Men jag har varit deprimerad i många år och trotts detta haft bra minne. Och nu när jag började med Fluoxetin tappade jag minnet helt. Så jag tror inte det har så mycket med deppigheten sen tidigare.

Novisan
2010-04-06 13:00
#11

Hm, skumt. Du har inte blivit sämre i depressionen nu då? Eller fått problem med sköldkörteln (fast det vet man ju bara med hjälp av blodprovet + att man har andra symtom som trög mage, frusenhet, torr hud, trötthet mm)? Hur länge sen är det du började med Fluoxetinet?

Tangotime
2010-04-06 16:52
#12

Vi har sköldkörtelfel i släkten så det är jag kollad för flera gånger och det har jag inte problem med. Och nej jag måste nog säga att jag mår bättre än jag gjort på länge om man bortser från mitt dåliga minne då.

Upp till toppen
Annons: