Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 5612 ggr
pernillaa
2010-04-23 00:25

Mina älsklingar dör! =(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla som har husdjur vet hur det är. Man lägger pengar på dom, man lägger tid på dom, tar hand om dom när dom är sjuka, älskar dom!

Jag har två axolotlar som just nu genomgår sitt livs kris. Troligtvis kommer inte en av dom att klara sig.

Köpte ett större akvarium till dom och har lagt massvis med pengar på och tid. Inrett med kärlek och med en glimt i ögat. Tänkt mig hur glada dom skulle bli över allt urymme.

Satte ner den nya pumpen i det gamla akvariet för att det skulle få rätt bakterier…och så fastnade båda med gälarna och blev av med allihopa. det var där det började. Min stora miss.

Flyttade dom i vild panik till det nya akvariet för att nyaste medlemmen Ninja skulle få vara själv. Visste inte om det var han först. Dom drabbades av en aggressiv svamp och flera vattenbyten senare trodde jag att jag var av med det. Växterna blev håriga, vita prickar på glaset, Axel var smutsig under magen och prickar under fötterna.

Har läst på nu och dom har en sjukdom som kallas Ich. det är en parasit som behöver en värd och Axel är den som har blivit värst utsatt. Dom bor i skinnet på honom, under magen, under fötterna, i benen och nu allra troligast också i gälarna. Han hänger uppe vid ytan, vid pumpen, blek om gälarna och fläktar mycket med gälarna. Stämmer in exakt på beskrivningen av det "dödliga stadiet".

Innan jag släckte ner deras akvarium ikväll böjde jag mig ner och tittade på honom medan tårarna rann. Sa till honom att jag älskar honom, att jag hoppades att han inte skulle klandra mig när han kommer till himlen. Att han gett mig mycket glädje sen han kom hit och att jag hoppades att han hade haft det bra fram till olyckan. Sa åt honom att överleva natten så jag kunde skaffa medicin imorgon.

Problemet är att dom inte har något skyddande hölje som fiskar har. Dom har inga fjäll. Har blivit rekommenderad tidigare att inte använda annan medizin än ektozon som egentligen bara är nån sorts salt. den behandlingen mådde dom dåligt av.

Risken är att dom inte överlever en behandling. Men jag måste ju försöka.

Jag bara gråter och gråter. Älskar dom så otroligt mycket!

Försöker tänka att akvarierna i slutändan kommer att stå tomma. Försöker distansera mig, inte tycka om dom så mycket, för att skydda mig själv. Försöker att inte klandra mig själv för olyckan som faktiskt var mitt fel, även fast jag tyckte att jag kollat så det inte skulle vara någon fara. Alla 3 akvarierna har det. har inte pengar till det här egentligen men jag måste ju. Existensminimum ni vet. Soc.

Försöker acceptera att Axel kanske är död imorgon. Försöker att inte se bilden framför mig hur medicinen gör så deras hud bara lossnar. Har tagit attarax men det hjälper föga.

Är dessutom inne i en period med problem med extrem trötthet. De senaste dygnen har jag sovit ungefär 15 timmar / dygn och musklerna orkar inte bära mig. Hjärklappning, andfådd, yrsel m.m. Och nu det här.

Jag ville ju bara göra det bra för dom! Ville att dom skulle få det bra i sitt nya hem!!!

Mår så dåligt. Klandrar mig själv. Kommer klandra mig själv ännu mer om dom dör a v medicinen. Försöker tänka att jag gjort allt så gott jag kunnat med den informationen jag har haft…men det är svårt.

Imorgon måste jag lägga ut pengar på att gå till frissan och klippa av mitt hår som en gång varit så vackert men har tappat så mycket nu i samband med tröttheten här. Det kostar pengar också.

Och inte finns det nån läkare som vill göra en extra ansträngning och hjälpa mig. jaga jaga jaga. hela tiden. Skulle fått bostöd för 2 veckor sen men det blev aldrig av och sen har dom bara struntat i att höra av sig om en ny tid. Förbannat. Missade två möten igår, ett avslutningsmöte på ASTA-teamet och fortsättning på min NEP-utredning, för att jag inte orkade. Sov 4 timmar på dagen istället och var ändå helt slut.

Nä fy. jag vill bara gräva ner mig. Egentligen vill jag bara avliva mina älsklingar för att korta deras lidande. Min öronål har också börjat fläkta efter syre. Och min gibbiceps är prickig inne i munnen och hispig. Men om jag avlivar dom får jag aldrig veta om dom hade klarat det. jag måste försöka. måste ge dom en chans.

Mina baaaaarn! Faaaaaaaan också! Älskar dom så mycket! När inte min son är här så tar dom hans plats i mitt liv! Dom är en sån stor del i mitt liv! Har inga komåpisar och kan inte ha katt eller så p.g.a. sonens astma. Var så glad över de här otroligt fina och sociala djuren. Fy fan alltså.

Ska försöka sova inatt men vet inte om det kommer gå så bra.

Säger godnatt i alla fall

Bifogar en bild på dom som dom såg ut när jag fick dom för ett år sedan. Så såg dom ut innan olyckan. Dom såg så glada och pigga ut. Den ljusa är axel som troligtvis kommer att dö….. Den andra är Otel…kvinnan i karet.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
miniimee
2010-04-23 02:23
#1

Gud, jag lider verkligen med dig..mina djur är mina barn oxå, och när de är sjuka och skadade så är det hemskt, man vill bara ta deras lidande och ta den själv. De är väldigt fina, och du skall ej klandra dig själv, du gjorde vad du trodde var bäst för dem, jag hoppas innerligt att axel klarar sig! Önskar lycka till,och massa styrkekramar!

pernillaa
2010-04-23 10:33
#2

Tack för de uppmuntrande orden. Jag kunde inte somna förrän halv två inatt. Försökte men det gick inte så jag klev upp och lästa på lite till och hittade en sida med listor på läkemedel dom tål och inte tål så känner mig lite lugnare. Problemet nu är att det är fredag och är skeptisk att dom går att få tag på utan att beställa. Så troligtvis får jag bara be att dom klarar helgen.

Jag växer otroligt mycket i sånna här "kriser". Igårkväll märkte jag att jag inte alls är villrådig och totalt förlorad och gräver ner mig själv mer än jag behöver. Visst. jag skriver en sån här sak, gråter i 10 minuter, men sen ändras mitt tankesätt. Jag kan tänka positivt och lyckades igårkväll hitta ett lugn, en trygghet i tanken att "jag KAN verkligen inte göra mer nu". Istället för att bli orolig och stressad över att allt stod stilla så kunde jag faktiskt sätta en sorts avslappnad känsla inom mig och tänka att jag har gjort det bästa jag kunnat av situationen och att jag just nu inte kan göra någonting för dom. Att det bästa jag kan göra för dom nu är att sova. Jag blir så förvånad över hur mycket jag klarar av ändå när det krävs av mig. Att jag inte har så fruktansvärt dåligt omdöme som jag trott mig ha haft förrut. Man klarar så mycket mer än man tror och är starkare än man tror. Förvånansvärt. =)

Så nånting positivt har jag ju fått ut av det. Jag har dessutom haft väldigt mycket fantasier, mer tvångsmässiga fantasier, om hur folk omkring mig dör. Ser allt i slowmotion. Har aldrig upplevt en närståendes död och fruktar det nå ohyggligt. Har ju upplevt husdjurs död tidigare men det här blir en annan sak. jag kan inte lämna dom till en veterinär utan måste fatta egna beslut på information jag tagit reda på själv.

Usch, minns när ett ex slängde våran nya kattunge i golvet för att hon spillt ut ett glas mjölk på hans tangentbord. Hon bröt båda knäna. Oj vad jag älskade henne också. Gick omkrin hela dagarna och bar på henne och vysjade henne till sömns. Sen vaknade hon och skrek, då gav jag henne mat, precis som en bebis. Hon var mitt allt just då i mörka tider. När vi var hos veterinären sa han att det fanns operationer att göra men att dom var dyra och att vi skulle bli tvungna att hålla henne inhägnad i kanske ett halvår efter operationen. Vi sa först att vi skulle göra det men när vi kom ut till bilen sa jag bara att, nä, vi kan inte göra det här mot henne. Hon är bara en liten kattunge. och dessutom hade vi inte råd. Det hade bara varit önsketänkande. Så vi gick tillbaka med henne in medan hon fortfaande var sövd, och så fick dom söva ner henne för gott. På vägen hem grät min kille, visste inte om jag skulle vara arg eller trösta honom. han var väldigt aggressiv och vi slogs ett par gånger så han hade problem med ilska.

Alla lever än i alla akvarium. Men nu ser Otel blek ut. och min Gibbiceps Emil är totalt hispig. usch.

Ha en bra dag! // Pernilla

miniimee
2010-04-23 11:51
#3

Jag håller tummarna för dig å dina djur, och jag håller med, man växer i sådana här situationer, men för det så är det juinte speciellt kul, å då djur ej heller kan tala gör det hela desto svårare.

Måste ärligt säga att jag aldrig sett eller hört talas om axolotlar förr, de är verkligen jättefina! Är de svåra att ha? Jag har haft salamandrar, men tyvärr rymde de (detta var när jag var liten), försökte kolla lite på nätet om axolotlar, men det fanns ej så mycket information, är de ovanliga?

Vad äter de, vad för miljö trivs de i osv? (nu blev jag frågvis…)

Som sagt, hoppas Otel blivit bättre, och eftersom jag helt klart verkar vara totalt okunnig, vad är en gibbiceps?

[rolnor]
2010-04-23 12:27
#4

Vilka sötingar! Har aldrig sett såna förut, är också nyfiken!Glad

Tråkigt för dej såklart, beklagar verkligen, har själv akvarium och ibland så dör fiskar, ibland p.g.a. att jag gjort nåt korkat…

pernillaa
2010-04-24 11:58
#5

Dom är inte alls svåra att ha, när det inte blir problem som det här. XD

Eller ja det är ju en del att tänka på när man inreder akvariet. dom får inte ha över 25 grader varmt, helst mellan 16-22 grader. Gruset måste vara så smått så det kan passera genom magen utan att det blir problem för dom ser dålig och hugger i sanden i hopp om att få tag på nån mat. Dm level helt under vatten men i vääääldigt ovanliga fall, om situationen kräver det, kan dom metamorfa och bli landlevande. :P

Jag matar dom med handen så dom är sociala. Axel är så ivrig så han hugger ju direkt, men otel kan komma och klänga sig fast i handen utan att hugga eller leta mat hos mig. =) Dom har så olika personligheter. matar med röda mygglarver.

Dom kommer ursprungligen från Mexico. Tyvärr är dom utrotningshotade p.g.a.föroreningar i sjöarna så dom finns numera bara i en enda sjö i mexico i vilt format. Annars är de uppfödda i fångenskap. Så dom är ju inte helt vanliga husdjur.

Dom är så härliga. Klumpiga djur utan några direkta leder så dom är väldigt roande att titta på. Och sociala som sagt. =)

Rekommenderar verkligen att ni skaffar sånna om ni ska skaffa akvarium. Men helst ska man bara ha dom med axolotlar. Har dock fått mina att gå ihop med en gibbiceps och en öronål. Men dom är ganska lugna.

Dom level ungefär i 10 år och blir ca 30 centimeter långa. Underbara djur på alla sätt. =)

och fräna!

Ha en bra dag! // Pernilla

[rolnor]
2010-04-24 14:22
#6

En av mina Röda regnbågsfiskar dog igårRynkar på näsan, har bara en kvar, ser tydligt att den som är kvar tappat färgen, deppar, precis som jag, vet att jag hörde ett kraftigt plask ifrån akvariet natten innan den dog, har en stor Gibbicepsmal, så frågan är om den fick sej ett bett och dog av chocken?? Den var helt OK dagarna innan.

Tänkte på dina småttingar pernillaa, kan det inte vara din Gibbicepsmal som gett sej på dom? Har iof inte hört att arten ska vara agressiv eller så, men man kan ju undra…

Annons:
[Tassy]
2010-04-24 16:03
#7

Nu sållar jag bort allt negativt med sjukdom och elände i denna tråd. Men jag är väldigt fashinerad av dina axolotlar Pernilla! Superfina.

Funderar själv på att skaffa ett par själv i framtiden, har funderat på det nu i snart ett år. Hur är dom att hålla? vad behöver dom? Finns det någon bra faktasida på svenska?

pernillaa
2010-04-25 00:53
#8

Det finns inge vidare mycket faktasidor på svenska. Skrev lite info längre upp här i tråden. kika.

Nej vad trist rolnor. =( Jag beklagar. Hoppas att den andra klarar sig.

nej det är inte min gibbiceps. Har haft honom med dom ett helt år utan problem. Vet att det var pumpen. 2 timmar efter jag stoppat ner den så var gälarna borta och nu när jag lägger ihop ett plus ett så blir det faktiskt två, även om jag inte insåg det då. Så det var dumt av mig att stoppa ner pumpen.

Jag har hur som helst skaffat medicin åt dom nu. Börjat behandöla idag. En som haft axoltlar länge och äger en butik och säljer fiskar sa att troligtvis borde inte den här parasiten kunna överleva egentligen enbart på mina axolotlar. utan troligtvis är det min gibbiceps som smittar dom om och om igen. Så jag har flyttat mina axolotlar till en balja för karantän i två veckor ungefär och så behandlar jag min gibbiceps och ål för sig i akvariet. Och så får vi hoppas att Axel och Otel blir av med sina prickar utan medicin.

Börjar undra om man säger Axoloter istället för axolotlar i plural. Utgick bara ifrån singular där man säger axolotel eller axolot´l som det ursprungligen heter i Mexico.

Ha en bra dag! // Pernilla

[rolnor]
2010-04-25 14:50
#9

Kan faktiskt vara så att min regnbåge blev ihjälstressad av vibrationer, för precis under akvariet i källaren så jobbade en kille med en kraftig huggmejsel (installerar bergvärme), kanske en bättre förklaring… Verkar som den andra klarar sej i allaf all, men det är synd om den, är ju stimbildande fiskar, behöver sälskap. Ska köpa ett par nya. (det är är kanske lite OT, fel forum egentligen…)

pernillaa
2010-04-25 17:20
#10

Ja lite uppdatering nu då.

Flyttade Axel och Otel till en balja igår och började behandla de andra djuren med medicinen jag köpte.

2 timmar senare när jag låg i sängen hörde jag hur det plaskade nå hemskt från baljan. Axel och Otel fick nog av miljöbytet, och som det verkar håller Axel nu på att utveckla lungor och metamorfa sig till en landlevande salamander. Hahaha. XD

Helt otroligt. Han är uppe och går på sin specialdesignade sandstrand. Som en nyfödd, blind, vilsen liten kattunge. Risken är att han inte överlever omvandlingen, men vi får hoppas.

Alltså den här historien tar visst aldrig slut. Fattas bara att dom mot alla odds skaffar ungar mitt i den här härvan också. XD

Ha en bra dag! // Pernilla

Hawknestgrove
2010-04-25 18:57
#11

Men gud vilken vidrig kille du hade!!!! Det där är ju djurplågeri!  Stackars lilla kisse…. Hoppas han fick sitt straff. OCh hoppas dina söta djur blir bättre nu!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

miniimee
2010-04-25 19:45
#12

Wow,hoppas det går bra för er!!! Häftigt med förvandligen,men om han nu blir en salamander, hur blir det då?Blir de helt landlevande eller växlar de mellan vatten å land? (nyfiken igen)…

Tack för all information förresten….alltid intressant!Glad

pernillaa
2010-04-25 23:14
#13

Ja det var så hemskt. Satt med henne i famnen och hon kunde inte sluta skaka av smärtan. =(
Hon har det bättre nu i alla fall.

Då blir han helt landlevande. Dom avvecklar gälarna så dom blir helt släta. Kan inte andas under vattnet längre. Byter skinn och ska ha levande föda. hehe, otroligt. Nog kan man ha en liten damm så dom kan doppa sig men dom måste kunna ta sig upp lätt igen.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Hawknestgrove
2010-04-26 15:04
#14

Hur mår dina  små djur idag?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

pernillaa
2010-04-26 16:32
#15

Ja dom har varit helt lugna och under vatten sen igår-eftermiddag fram till tolv idag. Då satte dom igång igen och idag är även honan upp på land helt då och då. Det kommer visst stötvis. Dom har fin färg i alla fall och har ätit idag. Blev lite tveksam till att det handlade om metamorfning när dom låg så otroligt länge under vatten och var lugna men nu är jag inte så tveksam längre. Hoppas bara att dom klarar det här bra och inte går och dör.

Ha en bra dag! // Pernilla

kerstinjo
2010-04-28 10:32
#16

Vilka mysiga djur, har aldrig hört talas om dem.

 Kerstin 

 

Hawknestgrove
2010-04-28 15:38
#17

ja verkligen skojiga. Hoppas de mår bra……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

pernillaa
2010-04-28 18:09
#18

Vad faaaan!!! Min älskade black ghost Ninja har dött inatt!!!! Gråter

Han var så djävla fin! Jag hann inte ens ta ett ordentligt kort på honom för han var så ny. Älskade älskling! Han är alldeles vit. Tror inte han tålde medicinen! JAG FRÅGADE JU OCH DOM SA ATT HAN SKULLE TÅLA DEN!!!!!

Han var ju så djävla fin! Fan vad ledsen jag blir. Det är bara elände med mina barn!

Kan inte sluta gråta. Och Axel har slutat äta. Gråter

Fan jag koncentrerade mig på mina axolotlar och så dog han! Har haft släckt sen igår och gick och tände nu först. Ser ut som om huden har typ lösts upp!

Vila i frid älskling! Hoppas att det gick snabbt!

Ha en bra dag! // Pernilla

Hawknestgrove
2010-04-28 18:31
#19

Åh, jag v et att man kan sörja små akvariedjur också. De är personligheter de med. Kommer ihåg mina saltisar……. jag var så ledsen när gamla fina fiskar dog…….Gråter

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Tassy]
2010-04-28 19:21
#20

Beklagar verkligen Rynkar på näsan

Har själv en liten skyddsling som huserar i killens föräldrars akvarium. Räddade en liten fisk i julas, han hade lämnats åt sitt öde i en gammal gurkburk efter en firmafest… Så jag raggade upp den som hade fått fisken och fick tillåtelse att ta den. Sen fick han åka under min jacka hela vägen för att inte bli kall. Det tog säkert 1-2 veckor innan lilla fisken lugnade ner sig och slutade att fara runt i hörnen i panik, men nu har h*n det bra och är lugn.

Jag har ingen aning om vad det är för fisk jag har räddat, den är ungefär lika stor som ett pekfinger, grå basfärg med stora orangea fläckar och mindre svarta fläckar.

Annons:
Hawknestgrove
2010-04-28 19:30
#21

kan du inte ta en bild?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Tassy]
2010-04-28 19:38
#22

Det ska jag kunna fixa när jag kommer hem i kväll.

miniimee
2010-04-28 20:22
#23

#18 Beklagar förlusten, hoppas de andra mår bättre iallafall.Så trist när det händer….

pernillaa
2010-04-28 23:32
#24

Jag tror dom bestämt sig för att gå tillbaka till vattnet igen. Dom ändrade sig så tror inte att det blir nån metamorfning. Har provat höja vattennivån för dom nu och dom tycks bara må bättre av det. Så vi får se. Axel verkar vara mest aktiv nu. Otel är bara så trött inne i grottan. Men prognoserna ser bra ut! =) Bara dom inte får fnatt av flytten tillbaka till det stora akvariet sen. För då har dom kanske glömt bort att det var därifrån dom kom ursprungligen, att dom kommit hem igen.

Jag har begravt Ninja nu precis nedanför balkongen vid husväggen. Tog en liten fyrkantig bit av marmor och skrev hans namn på, ritade en stjärna en blomma och några hjärtan och satte dit. La dit några blommor också.

Känns lite bättre nu men är fortfarande lite ledsen. Men det går över.

Vad spännande med den där fisken. Och vilken tur att du tog hand om den stackaren. Visa gärna en bild när du har möjlighet.

Ha en bra dag! // Pernilla

[rolnor]
2010-04-29 02:48
#25

Jag såg en myra irra runt inne på vardagsrumsgolvet och jag bestämde mej för att den fick bli ett husdjur, så jag löste lite socker i vatten och la några droppar på golvet, den började genast dricka, sen dagen efter har det blivit en mindre invasion av myror, alla suger i sej av sockret, helfestligt, myran gick väl hem och berättade för polarna var det fanns sötsaker…. Cool

pernillaa
2010-04-29 10:15
#26

Oj, en myra är väl okej men när det börjar klättra myror på en på nätterna så är det inte så roligt. Lustig myra det där.

Ha en bra dag! // Pernilla

Salladshataren
2010-04-29 12:38
#27

Black ghost, är det såna som kan ge små stötar? Glad Har för mig att det var såna man skulle vara försiktig med. Jobbade i en djuraffär och skulle flytta på dem och då sa ägaren att man skulle vara försiktig så man inte fick stöt i sig. Men kan ju vara så jag minns fel Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
pernillaa
2010-04-29 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Nej det är inte dom i alla fall. =)

Den ser ut såhär.

Ha en bra dag! // Pernilla

[rolnor]
2010-04-29 17:26
#29

Helcool fisk, har jag aldrig sett förut, är dom dyra at köpa?Glad

pernillaa
2010-04-29 17:48
#30

Nej jag köpte Ninja för typ 180 eller så. Ja de är coola. Nyfikna och så har dom dålig koll på vad som är upp och vad som är ner och så kan dom backa lika lätt som att simma framåt så simstilen är riktigt udda. Dom är så roande att titta på. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

[rolnor]
2010-04-29 20:26
#31

Kollade Wikipedian, dom har nån slags elektriskt ekolod, men det är ingen risk för stötar, om jag förstår rätt;

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_ghost_knifefish

[Tassy]
2010-04-30 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här kommer några kassa foton genom en smutsig ruta på lilla fisken Ture, som inte är så liten Glad

[Tassy]
2010-04-30 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En till

[rolnor]
2010-04-30 20:08
#34

Söt!Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: