Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2711 ggr
kerstinjo
2010-03-26 15:16

OT. Tandläkare.

Jag var hos tanläkaren igår, för 1000:de gången eller nå't.

Det har blivit jättefint!

Men, hua, nästan 17000:- och ändå betalar Försäkringskassan 21000:-

Inte att undra på att bra och fina tänder har blivit en klassfråga.

Så alla ni, som äter läkemedel, som minimerar saliven. Var rädda om era tänder. Be gärna att få något salivhöjande utskrivet.

Det kanske inte är några problem idag, men det kan bli det om 10-20 år.

Så var rädda om era tänder.

 Kerstin 

 

Annons:
Aviendha
2010-03-26 16:41
#1

Usch, jag vill inte bli påmind om mina tänder. De kommer bli ett problem iom att jag gnisslar tänder om natten, en hel del med har jag fått höra. Men bettskena är dyrt, och den jag hade är borta (och dessutom för trång och sönderbiten på ett par ställen). Sen var det just det där med muntorrhet pga. läkemedel..

Hawknestgrove
2010-03-26 17:53
#2

ja om du ändå får medicin, se till att du får utskrivet sånt för saliven. OCh en sak till, som är farligt och som kostar mer än tänder och vård av dem. RÖKNING!!!!!!!!! JAg fick en tillsägelse på skarpen, att snart får jag välja, Cigg eller tänder. Det plus min kompis som dog visserligen inte av lungcancer, fick mig att sluta efter 44 år. Så det går!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
2010-03-27 05:03
#3

Ja det är inte konstigt att folk drar sig in i de sista för att söka tandläkarvård, de kostar ju skjortan, även om de blir värre om man struntar i de så blir det ju sju ggr värre när problemen uppstår senare i livet. Men dom borde verkligen sänka priset !

Aviendha
2010-03-27 13:20
#4

Jo, justja. Snusare med *suck*

kerstinjo
2010-03-27 15:16
#5

Jag tror inte att man tänker på vad läkemedel och cigarettrökning gör för skada på tänderna (även snus Adie). Är man ung så ligger det så långt i framtiden, så då tar man inte ens till sig varningarna.

Så det känns helt rätt att varna för vad läkemedel och cigarettrökning gör för skada på lång sikt.

Sedan hösten -08 har jag lagt över 25000:- på mina tänder. En summa som jag absolut inte har råd med egentligen. Jag har fått snåla och spara och ibland varit på väg att ge upp, för jag har inte råd!!

Men nu är mina tänder jättefina och jag sitter med en räkning på 15.780:- Varav FK tog 21.000:-

Tack o lov så får jag ta det på avbetalning, vilket blir dyrare i och för sig, men det är enda chansen att kunna betala.

Så, sätt igång och borsta!Glad

 Kerstin 

 

HannaM
2010-03-27 19:33
#6

Ibland är jag förutseende=) Borstar tänderna noga två gånger om dagen. Röker inte heller och äter inga salivhämmande mediciner. Håller mina tummar för att mina tänder fortsätter vara så bra som dom varit hitills. Ännu inte betalat mer än undersökningsavgift någon gång.

Annons:
Bergspuman
2010-03-27 20:14
#7

Jag har ett sånt där tandläkaringrepp vilandes, som jag inte orkat ta tag i. Inte att tänderna är dåliga. Jag har mycket bra tänder och har inte behövt laga hål på drygt 30 år. Men jag saknar olyckligtvis 4 permanenta tänder från födseln. Nere i underkäken. De är spridda, sitter inte i "rad", så tyvärr, om jag vill ersätta dem, så kommer jag att få stå för merparten av kostnaden för titanimplantat, eftersom det anses "kosmetiskt".

I nuläget, så har min tandrad i nederkäken själv kompenserat de två längst fram som fattas, genom att fösa ihop hörntänderna närmare mitten. Men de första kindtänderna fattas, där satt mjölktänderna kvar bra länge. Den sista gick så sent som vid 35 års ålder.

Där ståtar jag nu med två fina luckor.

Varje titanskruv med krona skulle gå på runt 12 000:-.

Jag har dock lovat mig själv, att skulle det gå så långt så att tänderna börjar "tippa", då är det dags att göra detta, oavsett hur liten lust jag har att punga ut med pengarna. Tandhälsan är viktig.

Upp till toppen
Annons: