Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 7388 ggr
Tangotime
2010-04-16 11:00

Ångest över att jobba/söka jobb.

Jag har alltid älskat att jobba fysiskt med kroppen. Har både jobbat med hästar, bilar, monterat och nu sist kört lastbil. Jag "tyr" mig lätt till lite grabbiga yrken och trivs i den miljön. Men jag har blivit bränd så många gånger! Blivit utsatt för dåliga chefer som både varit elaka och orättvisa. Det är ju lätt att ge sig på en ensam tjej på ett företag om man har ett behov av att "platta till" någon. Nu går jag i terapi för en hög med orsaker och äter äv Fluoxetin. Är sjukskriven i 3månader i taget och jag tycker det borde kännas lugnt. Men jag får ångest bara jag tänker på att jag måste söka nytt jobb snart! Jag känner mig så oerhört LITEN och betydelselös och vill för alltid stanna hemma i min lilla trygghet! Jag är rädd att inte få något jobb och jag är rädd för att FÅ JOBB! Livrädd för att jag ska sumpa ett jobb och ännu en gång misslyckas. Jag har alltid skött mina jobb trotts att jag mått dåligt. Men det hjälper inte efter som mina chefer ofta försökt trycka till mig! Och då känner man ju själv att man inte duger eller gör ett lika bra jobb som alla andra som INTE får ta en massa skit.

Hur ska jag reda ut den här röran? Som det känns nu så vill jag inte ens jobba, jag vågar inte ens försöka för jag "vet" att jag kommer misslyckas eller må dåligt av att jobba…..

Annons:
Tangotime
2010-04-16 11:04
#1

Nej nu ljög jag… Kom på att jag på ett monterings jobb sjukskrevmig var och varannan dag för att jag inte klarade av att gå dit. Nu är det många år sen och jag kan inte själv förstå anledningen till att jag gjorde så. Jag mådde dåligt av att göra så…men jag orkade helt enkelt inte åka dit varje dag. Det var ett tungt jobb och det slet på kroppen… jag var nog runt 20 och ganska omogen och osäker. Detta känns som ett STORT misslyckande som ju givetvis "är typiskt mig"… Detta kan jag fortfarande än i dag (9år senare) må dåligt över… Varför klarade jag inte av det jobbet??

kerstinjo
2010-04-16 11:26
#2

Varför du inte klarar av jobbet? Efter att ha läst vad du skriver, så förstår jag att du inte mår bra och då är det helt naturligt att inte klara av jobbet. Du har antagligen nog med dig själv.

Det märks tydligt när du berättar att du är sjukskriven 3 månader i taget och att du ändå får ångest inför "vad händer sedan?"

Med de här känslorna är du i en jättejobbig situation, som skapar ångest inför framtiden och att du då reagerar som du gör är helt naturligt.

Glöm jobbet du hade för 9 år sedan och försök se till din dagssituation. Eftersom du redan är sjukskriven och arbetslös, så har du en möjlighet att få arbetsträna och få en praktikplats (som du kan välja själv).

Då har du inte de kraven på dig, som du är rädd för, och även möjligheten att arbetsträna till 50% och vara sjukskriven till 50%.

Är det något du kan tänka dig, så ta upp det med din läkare som kan ordna ett rehabmöte med FK.

 Kerstin 

 

Tangotime
2010-04-16 11:43
#3

#2 Men jag vill inte ens ha praktik eller arbetsträna. Hatar att bli "särbehandlad". Tycker folk tittar konstigt på mig som om jag är vek eller nåt. Ska ha möte med FK nästa vecka och det får jag ångest över bara jag tänker på det. Han ska prata om framtiden och vad jag vill jobba med….. Känns som man blir tvingad eller pressad till arbete och det känns som jag är arbetsskygg eller lat!

kerstinjo
2010-04-16 12:37
#4

#3 Du kommer inte att bli särbehandlad, för ingen kommer att få veta varför du arbetstränar. De, på olika praktikplatser, är väldigt vana vid att människor kommer och arbetstränar. Det kan vara p.g.a. ryggbesvär, reumatism eller vad som helst.

Om du redan nu får ångest över att börja söka jobb och känner dig tvingad, så lär det inte minska din ångest över framtiden.

Varför inte minska kraven på dig själv och göra något som du klarar av, i stället för att bli tvingad och känna dig pressad?

Se en praktikplats, som en möjlighet att känna på vad du skulle kunna trivas med i stället för att känna det som ett misslyckande.

Vissr är det bättre att börja på en låg skala, än att ge dig ut i ett arbetsliv, som du redan nu känner att du inte fixar. Risken finns att du inte kommer att orka med och då kommer det bara att skapa mer ångest.

Sänk kraven på dig själv, för du duger ändå, och ta till vara på de möjligheter som finns.

 Kerstin 

 

Zaphix
2010-04-17 00:10
#5

Jag är sjukskriven nu och har nu i veckan börjat på praktik. Ska vara där tre timmar tre dagar i veckan.. Tycker det är perfekt start för mig att ha möjligheten att kunna få en sån chans. Har varit sjukskriven till och från i fyra år nu, är absolut inte frisk än, men jag är helt säker på att praktiken kommer tillföra väldigt mycket för mitt tillfrisknande.

Arbetskollegorna på praktiken har ingen aning om varför jag praktiserar där, heller inte att jag är sjukskriven eller varför. De enda som vet att jag är sjukskriven och varför jag är på praktik hos dom är arbetsgivarna. Inte heller de vet varför jag är sjukskriven, däremot vet de om vilka svårigheter jag har och vad jag klarar av.

Hittar du en bra arbetsplats så är praktik bara positivt. Vet inte hur det fungerar att få praktik genom FK, jag fick min praktik genom ett rehabiliteringsprojekt inom kommunen (fantastiskt projekt som gör att jag definitivt vet vad jag ska rösta på i kommunvalet :) ).
Men fråga om de på FK kan hjälpa dig att hitta en bra praktikplats och sedan få stöd i praktiken. Min kontakt inom kommunen har ringt mig varje em efter jag kommit hem ifrån praktiken och ska komma och hälsa på där en gång i veckan.
Jag har ett fantastiskt stöd alltså, hoppas du också kan få det för det är guld värt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tangotime
2010-04-17 10:48
#6

Fy, jag vet inte. Ska träffa FK nästa vecka. Men är nu sjukskriven till slutet av Juli. Tror jag ska försöka komma ut på praktik efter det i så fall. Orkar inte riktigt med att må dåligt över det också just nu…

Det jobbigaste i allt det här är att jag själv ser mig som så misslyckad som inte har haft samma jobb i 10år… Jag har rykt ihop rejält med 3 av mina chefer genom åren och vissa tycker ju att jag verkar ha svårt att "ta" folk osv. Att jag inte klarar av att hålla sams med mina chefer. Men jag vet ju att dom både varit orättvisa och elaka som gett sig på mig utan aledning och tillslut har det blivit för mycket och jag har sagt ifrån. Men då har jag kännt mig jätte dum!

Annons:
kerstinjo
2010-04-17 12:22
#7

Klart att du inte är misslyckad! Det finns många som är i din situation och varför skulle just du vara misslyckad?

Jag tror att det är bra att du släpper alla jobbtankar nu och tänker på ditt eget bästa. För att slippa stressen över sätta igång att söka jobb, när du inte mår bra.

Det är risk för att du mår sämre om du tvingas ta ett jobb, som du inte vill ha. Så ta det lugnt och inrikta dig i stället på en praktikplats, där du slipper alla kraven på dig och försök hitta något som du känner att du skulle trivas med att prova.

Tänk vad skönt att få börja i liten skala och vara sjukskriven resten av tiden. Så ta det lugnt och släng dig inte ut i något som du redan nu känner att du inte kommer att klara av.

Lycka till och glöm inte berätta för oss hur det går.

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: