Annons:
Etikettbehandling
Läst 6784 ggr
Zaphix
2010-04-06 03:03

Biverkningar av medicin..

Jag har ätit zopiklon varje kväll i typ en och en halv månad, dock utan resultatet att jag lyckas somna, men läkaren tyckte att jag skulle fortsätta ändå så jag är en snäll patient och gjorde det. :)

Men nu sedan torsdag har jag mått riktigt illa och haft ont i magen. Är magkatarren som har kommit tillbaka, det är helt förståeligt, men illamåendet och yrseln kunde jag inte förstå vart det kommit ifrån.
Men jag hade mina aningar om att det kunde komma ifrån zopiklonen, så jag tittade på bipacksedeln om biverkningar, och illamående är en av dom.

Men kan biverkningar dyka upp efter så lång tid av användande?

Till saken hör väl att jag igår kväll inte tog zopiklon, och idag varken varit yrslig eller illamående.

Nån som fått medicinbiverkningar ett tag efter ni börjat med medicinen?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Novisan
2010-04-06 12:43
#1

Nej, jag har inte fått det. Däremot när jag gjort uppehåll med medicin och sedan börjat igen har jag fått biverkningar som jag inte hade tidigare. Också åt andra hållet, biverkningar jag fått vid tidigare behandling har försvunnit efter uppehåll när jag sen börjat igen.

kerstinjo
2010-04-06 13:47
#2

Men, vad är det för läkare du har egentligen?

Effekten av Zopiklon kommer ca. 30 minuter och har du inte märkt någon effekt av dem, så ska läkaren råda dig att sluta med dem eller att höja dosen.

Behandling med  Zopiklon bör vara tillfällig eller pågå under kortare perioder och längre tids sömnsvårigheter bör utredas.

Läkemedlet är vanebildande och därför bör de ej ges under en lång tid och har du tagit dem varje kväll utan resultat, så kan jag för mitt liv inte förstå varför din läkare envisas med att du ska äta dem ändå.

Om du avbryter behandlingen efter längre tids användning kan det leda till så kallade utsättningssymptom. Det är samma symtom (biverkningar) som man kan få när man börjar att äta ett läkemedel.

 Kerstin 

 

Zaphix
2010-04-06 13:58
#3

Egentligen vet jag inte riktigt hur min läkare tänker faktiskt, många saker är för mig oförklarliga som hon sagt.. Men jag tänker väl som så att hon är läkare och borde veta vad hon pratar om, så jag gör som hon säger ändå.
Jag får propavan och circadin utskrivet som jag ska äta också. Och det läkaren säger är att jag ska börja äta dom ännu tidigare, runt 3-4 timmar innan jag går och lägger mig. Och 30 minuter innan äta zopiklon också. För att få normal insomning typ.
Men det har inte hjälpt, men hon tycker jag ska fortsätta och se om det blir bättre.

Har höjt dosen av zopiklon, dock utan annat resultat än att jag känner mig ordentligt full. Har dock mycket lättare att koncentrera mig efter jag tagir zopiklon, kan sitta still och läsa lääänge. Men sömn, nä.

Utsättningssymptom är jag tyvärr aldeles för bekant med, men har inte fått några nu senaste två dagarna då jag direkt slutat med zopiklon.
Enda skillnaden är att illamåendet inte finns kvar längre.

Känner mig som ett medicinskt expriment just nu.. Känns som jag äter flera mediciner i mängder utan att få nån effekt. Min dosett i maxistorlek är full..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[rolnor]
2010-04-07 18:47
#4

Säger samma sak, Zopiklon är inget som får effekt efter flera dagar, utan funkar det så funkar det direkt, du kan läsa mer på FASS för förskrivare (Googla), din läkare verkar vara ute och cyklar…

Har du provat att motionera? promenad eller hopprep kanske?

Zaphix
2010-04-07 19:01
#5

#4: Har slutat med zopiklon nu i alla fall, ska ringa läkaren imorgon och prata om medicinering..

Motionera gör jag, och promenerar med både hunden och hästen. Så ute är jag, och trött är jag för jämnan känns det som. Sover 4-5 timmar om dygnet, vanligtvis behöver jag sova 9 timmar för att fungera.

Jag vet verkligen inte varför jag inte kan sova, är otroligt less nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[rolnor]
2010-04-07 21:16
#6

Jag tror att man i speciellt svåra fall kan använda Rohypnol?

Annons:
Zaphix
2010-04-08 00:47
#7

#6: Det verkar läskigt, googlade lite.

Får se om läkaren säger något, allra helst vill jag sova utan mediciner, men det är väl omöjligt känns det som.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kerstinjo
2010-04-11 01:08
#8

Tyvärr, eller tack och lov, så är Rohypnol ingen dundermedicin. Tvärtom!

Hos mig ringer det varningsklockor när jag hör ordet Rohypnol.

 Kerstin 

 

[rolnor]
2010-04-11 15:29
#9

Ja det är ju beroendeframkallande och skrivs mycket sällan ut, men just för svåra sömnstörningar har jag hört att man gör undantag. Bäst är såklaart att klara sej utan medicin.

kerstinjo
2010-04-12 16:42
#10

Rohypnol är inte bättre som sömnmedicin än liknande läkemedel.

 Kerstin 

 

[rolnor]
2010-04-12 21:44
#11

OK, då är jag felunderrättad!

Upp till toppen
Annons: