Annons:
Etikettbehandling
Läst 4009 ggr
Zaphix
3/25/10, 1:05 AM

Jag förstår inte.

Har en riktigt jobbig period nu, mycket ångest jämt och depressionen är värre än vanligt. Får ångestsammanbrott, inte panikångest, utan mer ångest så man vill skrika och slå sönder saker.

Var till läkaren idag och pratade om medicinering. Jag sover dåligt, sover max. 5 timmar om dygnet, så jag är trött jämt. Äter tre olika sömntabletter utan annat resultat än att jag blir vimmelkantig och måste lägga mig i sängen för att inte ramla omkull. Men somna kan jag likväl inte..

Men i alla fall, jag sa att sömnmedicinen inte fungerade, läkaren bad mig testa ta den ännu tidigare, runt fyra timmar innan jag går och lägger mig. Ska testa det ett tag och se om det blir bättre. Hoppas det.

Läkaren säger att ångesten förhoppningsvis blir bättre om sömnen ordnar upp sig. Det tror jag också, men det kan dröja känns det som nu..

Frågade också läkaren om något jag kunde ta när ångesten blev för mycket, är rädd att skada mig själv. Men här kom min förvirring, jag får inget ångestdämpande utskrivet, inte för att jag har för lite ångest eller liknande. Utan för att ångesten inte är situationsbunden.

Är lite förvirrad nu och förstår inte riktigt varför min ångest räknas som hanterbar, bara för att det inte kommer till exempel när jag ska handla eller gå ut med hunden. Utan den bara kommer ändå.. Ångesten är ju lika stark och lika jobbig ändå.

Jag står verkligen inte ut med att ha det såhär, konstant ångest och ångestsammanbrott nån gång varje dag då ångesten eskalerar. Väntar de på att jag ska komma in med blodiga armar och sjuttioelva tabletter uppätna samtidigt?

Jag får KBT för ångesten och depressionen, men det hjälper inte nu på en gång.. Och det är nu jag behöver något för att kunna lindra ångesten, innan det går för långt.

Någon som kan hjälpa mig att förstå vad läkaren menar? Varför inte jag kan få medicinhjälp bara för att det inte är situationsbundet?

Orkar verkligen inte ha det såhär.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
allhealing
3/25/10, 2:04 AM
#1

Ta kontakt med läkare igen och tala om att du inte förstår vad läkaren menar. Be om en annan förklaring som du förstår istället.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Zaphix
3/25/10, 12:27 PM
#2

#1: Nu har jag, som de flesta andra, problem med telefoner. Men ska dit nästa vecka på KBT och läkaren brukar vara där då.

Blir bara så konfunderad över det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

inisklo
3/25/10, 1:53 PM
#3

#2 Kan det inte vara så,att efter som du äter sömnmedicin,kan det bli för mycke "lungnande"medicin till dig?

Zaphix
3/25/10, 2:46 PM
#4

#3: Så kan det säkert vara.. Men då kanske jag skulle lyckas sova i alla fall? :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

inisklo
3/25/10, 3:15 PM
#5

#4 Jag tro inte,att det skulle vara bra ide…allfall,att öka olika lungnande medicin,men jag är ingen läkare hellerFlörtmen jag kan förstå din tvivlan,att inte kuna sova osv…

Har du provat nån avslappnings musik..om inte skulle det inte vara nå?

Jaa-a den där ångesten fyi 17…jag har inga andra allternativ,att ge till dig heller,men prata med läkaren…det är din hälsa som är viktigast..kan du inte försöka ringa allafall..eller klarar du dig,att vänta till nästa veckan?

Kram på dig…du är kämpe Zaphix

Zaphix
3/25/10, 3:39 PM
#6

#5: Avslappningsmusik är inte alls min grej tyvärr, blir bara enerverad av det.

Men min spikmatta brukar fungera bra annars, men nu fungerar det inte alls. Känns som jag testat allt..

Ska försöka vänta till nästa vecka, i värsta fall får jag åka in akut och få hjälp, det ordnar sig nog hoppas jag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
inisklo
3/25/10, 4:22 PM
#7

#6 ok

Får önska lycka till allafall…

Novisan
3/25/10, 5:15 PM
#8

Stackars dig

Kram

[rolnor]
3/27/10, 5:22 PM
#9

Läkare är väldigt försiktiga med benzo mot ångest, är rädda att man ska bli beroende, det du har låter ju lite som GAD (generaliserad ångest sjukdom) och mot det finns det ju andra preparat man kan prova, minns inte riktigt nu, men det har diskuterarts här tidigare. Plågas själv av ångest även då jag är hemma i lugn och ro, inte kul…Min erfarenhet är att det blir BETYDLIGT lättare att få vilka mediciner som helst när man inte kan gå till jobbet längre och dessutom har gjort ett par resor till psykakuten, DÅ förstår dom att det är allvar…

Ta hand om dej.

Zaphix
3/27/10, 7:58 PM
#10

#9: Skulle gärna prova något preparat, bara jag slapp ha det såhär..

Synd att jag redan är sjukskriven då, och till psykakuten har jag åkt, och fått atarax pga. jag inte velat blivit inskriven.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[rolnor]
3/28/10, 6:57 AM
#11

Hjälpte atarax?

Zaphix
3/28/10, 2:49 PM
#12

#11: Det har gjort förut, eller ja.. Somnade direkt på det när jag tog dom första gångerna, nu hjälper det inte alls. Synd eftersom jag inte skulle protestera om jag somnade.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: