Annons:
Etikettbehandling
Läst 7360 ggr
miaa-80
3/8/10, 2:11 PM

Erfarenhet av LYRICA?

Hej!

Undrar om det är någon här som har erfarenhet av medicinen LYRICA?

Annons:
[aspie]
3/8/10, 4:27 PM
#1

Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av Lyrica men vet att den funkar jättebra på vissa människor

David
3/8/10, 8:30 PM
#2

Ja, jag säger som Aspie, för mig fungerade den inte alls. Men jag har hört väldigt många som blir väldigt hjälpta av den också.

Allt är ju väldigt individuellt, det som fungerar på mig kanske inte fungerar på dig osv.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

miaa-80
3/8/10, 9:21 PM
#3

Vad är det för negativt du/ni upplevt?

Själv har jag ätit den ett halvår mot ångest & utmattningsdiagnos. Kan väl inte säga så mkt negativt om den egentligen mer än att jag lite oftare får panikattacker än innan, däremot mer uthållighet, inte fullt lika utmattad. Orkar betydligt mer i vardagen och har ett mer socialt liv. Vad gäller sömnen så sover jag ganska lite, har jättelätt o somna men vaknar tidigt och kommer ALLTID dvs varje dag ihåg mina drömmar, vilket aldrig hänt förr.. Nåt ni känner igen?

David
3/8/10, 9:54 PM
#4

Drömmarna var en av anledningarna till att jag inte kunde äta den. Och sömnen som blev helt förstörd.

För mig övervägde nackdelarna mot fördelarna. (att de ville testa den var för att prova något annat är benzo-preparaten)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
3/9/10, 8:20 AM
#5

För min del gav den hemska biverkningar. Gick och kände mig aspackad och tog snedsteg, ramlade omkull och gick upp i vikt och blev mkt irriterad och arg och blev som en zombie

miaa-80
3/9/10, 8:51 AM
#6

Jag har ärligt talat tyckt det varit jättesvårt att se vad som är biverkningar & vad som bara är mitt eget mående helt enkelt. Däremot vad jag KLART kan se är att jag oftare får panikkänslor, mer ilska, påverkad sömn samt att jag i början av behandlingen ökade lite i vikt. Vilket iofs kunnat ske av andra orsaker. Samt att under dosupptrappningen mådde jag sjukt dåligt, så hela hösten till dec var hemskt. Kände mig avstängd, spänd och ångestfylld.

Imorg ska jag på utvärdering och det hade varit skönt att kunna komma dit och känna sig säker! Dvs kunna säga att den funkar eller den funkar inte. Som det är nu är jag mest förvirrad.

Trots ovanstående biverkningar är jag ju faktiskt piggare! Jag orkar mer & kan ha ett mer socialt liv. Så, vad gör man? Våga dra ner lite på den? Sluta? Byta? Kanske kombinera den? Eller helt enkelt fortsätta Obestämd

Annons:
[aspie]
3/9/10, 10:21 AM
#7

Det är svårt att veta hur man ska göra. Bäst är väl att rådfråga din läkare.

isa
3/9/10, 8:13 PM
#8

Har fått Lyrica utskrivet mot mina smärtor, men har inte vågat ta en enda tablett, för det var en sån lång lista på läskiga biverkningar……..

miaa-80
3/10/10, 6:00 PM
#9

Skönt att äntligen fått diskutera medicinen. Bestämde att jag ska stå kvar på samma dos, då vi bägge ser att det faktiskt gått mkt framåt sen jag började med den. Jag har tydligen lägsta dosen så att sänka var visst inte aktuellt,ler. Vi får se vad som händer och sker men jag tror Lyrican gett mig en bra grund att stå på sen handlar nog resten om att arbeta med sin självkänsla, bryta negativa tankar. Upptäcka allt positivt i livet, som faktiskt finns i mängder omkring oss, bara att ibland ser vi det inte.. Glad 

Är det nån som provat Lyrica & har positiva erfarenheter så hör gärna av er, vore kul att höra!

evrekaw
3/11/10, 2:50 PM
#10

Vi reagerar så olika på mediciner… Det som hjälper den ena fungerar inte på den andra. Vissa får biverkningar - andra inte… Man måste prova själv!

Jag slutade med dem för att jag inte tyckte de gav någon effekt alls, kunde lika gärna ätit sockerpiller…

Men å andra sidan hjälper ju inga antidepressiva på mig.. så..

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

kerstinjo
3/12/10, 12:09 PM
#11

Vi reagerar väldigt olika på läkemedel och därför ska man inte dra sig för att pröva. Det som fungerar bra på en person kan fungera dåligt på en annan.

Sedan ska man vara lite försiktig när man läser om biverkningar. Alla läkemedel har biverkningar t.o.m. Alvedon.

 Kerstin 

 

miaa-80
3/12/10, 1:16 PM
#12

Ja alla reagerar vi ju olika, annars skulle det väl bara finnas en typ av medicin, om den funkade på alla menar jag Flört

Vad gäller biverkningar finns det ju alltid en hel radda & ja, ska man läsa dem så blir man ju mörkrädd. Bättre att testa och se hur de funkarGlad 

Jag har testat mediciner som ja blivit jättedålig av medan andra säger att just den/de nästan räddat livet på dem. Så som sagt allt är väl individuellt.

evrekaw
3/13/10, 5:38 PM
#13

Hur många undviker alkohol fastän de vet att biverkningen kan vara att man spyr, blir alkoholförgiftad och att man i förlängningen kan bli alkoholist…?

Detta bara som en tankeställare åt alla som gapar så mycket om medicinernas olika biverkningar…

Till och med penicillin ger vissa enorma biverknigar, ändå skulle vi aldrig drömma om att svartlista penicillin då den innebär mirakel för andra…

Ett tveeggat svärd med andra ord…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
kerstinjo
3/13/10, 7:11 PM
#14

#13 Nja, där kom du in på en annan frågeställning. För att fatta mig kort så är jag en nykter narkoman/alkoholist. Det du skriver i din första mening är inget någon strävar efter. Jag rökte inte min första pipa hasch för att "lindra" något. Jag drack inte mitt första glas för att döva något.

Jag kan inte jämnföra det med legala läkemedel. Alla läkemedel testas av Läkemedelsverket, och ser man att effekterna är större än bieffekterna så godkänn de.

Som jag skrev tidigare, t.o.m. Alvedon har bieffekter.

Men är de positiva effekterna stora gentemot de negativa så får vi ändå godkänna att det finns läkemedel som hjälper otroligt mycket oavsett vilka bieffekter som finns.

 Kerstin 

 

HannaM
3/13/10, 7:38 PM
sunkan
3/18/10, 4:12 PM
#16

jag har haft lyrica i ett år, jag har bara positiva erfarenheter av den. Jag fick den både mot min fibromyalgi och ångest. Jag  brukar ta den tillsammans med tramadol retard. Jag  har gått upp några kilo i vikt och i början blev jag lite yr  och ostadig på benen. Nu har jag inga biverkningar jag bli piggare och orkar göra saker i allafall några timmar sen blir jag trött. Tar 200mg morgon och kväll sover bra på dom. För mej överväger dom positiva effekterna före dom negateiva.

miaa-80
3/21/10, 9:18 AM
#17

#16 Va kul att höra att den fungerar bra, nog den första jag hört säga det, bortsett från mig själv då, ler. Jag har den ju mot ångest och utmattning och den har absolut gjort mig piggare, blir inte längre helt utmattad bara efter ett par timmar. Den har även hjälpt mot ångest men har fortf en bra bit att gå med att jobba med mig själv. Ångest skapas ju av något och det är dessa tankar & tankemönster jag måste ändra på! Min dos ligger på 75 morgon, 75 kväll, känns lagom. Är ganska medicinkänslig.

Upp till toppen
Annons: