Annons:
Etikettundersökningar
Läst 4240 ggr
isa
2010-03-06 12:56

undersökning-djur

Som ni säkert alla vet, så har våra husdjur ( och även upplevelser av andra djur som man tycker om ) god effekt på vårt välbefinnande och psyke.

Jag undrar vad ni har för djur nu, och vad ni har haft för djur förut i livet.

Denna undersökning görs dels för själva undersökningens skull, och dels till ett minnesmärke till Flikkan77 ( Liza ) Hon skulle nog ha toppat denna undersökning för hon hade så många djur.

Annons:
isa
2010-03-06 13:06
#1

Nu har jag min katt. Hon blir 11 år. Har haft 3 katter, förut, en av dom är mamma till min katt som jag har nu. "Mamma-katten" fick 2 kullar med kattungar som vi sålde till snälla och ordentliga människor utom en i kullen, som är min katts bror, han bor hos min föredetta pojkvän.

Har levt med en GoldenRetriver kille i 15 år. Min pappa hade 3 stycken schäferhundar som vakthundar på sin bilverkstad.Vi har haft ett marsvin, en grå jako-papegoja som pratade jättemycket och härmade alla i familjens röster. En undulat.

En kille som bodde hos mig, hade 4 fåglar, en vit nymfparakit, en undulat, och två stycken gröna små papegojor. Nymfparakiten var en hane, som till slut, blev aggresiv emot alla även sin husse, för han tyckte att jag var hans "fru" och hela min lägenhetet var hans och mitt revir. Killen kunde till slut inte röra sig i lägenheten när fågeln var utsläppt, då blev han attackerad. Min katt gillade inte detta. Så när jag sov hade jag en fågel under hakan och katten vid mina fötter.Glad

Jag mår mycket bra när jag är ute och fågelskådar på mina rovfåglar. Då får jag frid och lugn i min själ och även om jag inte kan röra vid dem, så mår jag jättebra av att få se dem.

Det finns vissa individer, som jag känner igen, varje år, och jag vet att dom känner igen mig också. Jag vet att dom inte ser mig som något hot. De rovfåglar som jag känner bäst är ett ormvråkspar som kommer tillbaka varje år, inte långt från mitt hem. Förra året så parade de sig, endast cirka 50 meter ifrån mig, så jag är säker på att de känner igen mig.

Djur är härliga. Jag skulle inte klara mig utan dem.

fridaas
2010-03-06 14:48
#2

Just nu bor jag tillsammans med en illerhane på 2.5år, som jag tog som omplacering från min moster för snart 1år sedan.

Bor även en dalmatiner-bordercollie-setterblandning här som är 19månader gammal, omplacering sen oktober -09.

Det ska även flytta in ett gäng fiskar här om ett tag eller två, så fort jag orkar få igång akvariumet.

Har tidigare haft när jag bodde hemma hos min pappa haft fiskar, bodde granne med min morfar som hade 2schäfrar när jag var liten, mina två mostrar har hundar, min ena kusin har hund, andra kusinen katter och iller. Min faster var kattuppfödare och sysslingarna på pappas sida har kaniner.

Så djur har alltid funnits omkring mig, pappas frus föräldrar hade nötdjur när jag var yngre oxå.

Som det är nu tror jag inte att jag skulle överleva utan djur, de är mitt allt och gör en glad varje dag, även om man kan bli irriterad på de illdåd som de hittar på ibland.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

David
2010-03-06 15:04
#3

4 katter som jag tror nästan alla vet om Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

impish
2010-03-06 15:41
#4

Jag har två guldhamstrar, en som är 1,5 år och en som bara är ett par månader gammal, och så har jag en trettonlinjerad jordekorre. Mina små ögonstenar. <3

Zaphix
2010-03-06 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har först och främst min älskade hund. En cavalierhane på 11 år som är helt underbar.
Vi brukar träna mycket lydnad och lite trickträning nu på senare år. Han har varit mindre lätt som yngre, otroligt stressad på nya platser, stängde av totalt när han såg någon annan hund. Och han har varit väldigt dominant och hela tiden försökte klättra i rang, utan resultat dock.
Men nu på senare år har han äntligen blivit en hund som är riktigt rolig att vara med, jämt. Han lyssnar nu och går att ha lös! :)

Sedan har jag en delfoderhäst som jag är hos drygt fem dagar i veckan. Vi leker mest eller rider ut i skogen, så avslappnande att umgås med honom. Oftast i alla fall.
Han är som min hund, dominant och vill gärna testa gränser hela tiden.. Men vi har roligt ändå.

Har smådjur också, en hamster som heter Beatrice, klickertränar lite med henne. Men hon är mest som sällskap annars.
Har tre gerbiler också, Jerry, Simon och Simon. Trevliga herrar som bara är till sällskap.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[rolnor]
2010-03-06 16:50
#6

Har ett gäng olika akvariefiskar, en Gibbiceps-mal, en Ancistrus-mal, ett par Glossolepis incisus och en stor slöjstjärt samt ett par Guramis. Har även haft ett par Steppvaraner och katt, olika hundar.

Annons:
[aspie]
2010-03-06 18:18
#7

Har just nu två hundar

Har haft tidigare

  • 5 andra hundar
  • en katt
  • 5 nymfparakiter
  • 1 gråjako
  • Undulater
  • 1 orm
  • en massa råttor
  • guldhamster
  • Marsvin
  • Vandrande pinnar
  • Kaniner
  • Fiskar

Det är vad jag kommer ihåg just nu

Emelie-E
2010-03-06 19:17
#8

Just nu finns det under detta tak:
2 katter
4 råttor
1 gerbil

Har haft tidigare:
Hästar
Hundar
Katter
Marsvin
Kaniner
Sköldpadda
Fiskar
Ödlor
Höns + tupp

Och säkert några mer..

HannaM
2010-03-06 19:55
#9

Fem illrar som ser till att jag går upp varje dag.

Bergspuman
2010-03-06 19:58
#10

Hade som liten guldhamstrar och vandrande pinnar.

Nu ingenting pga allergi hos mig o bröderna.

Så jag nöjer mig med djurdokumentärer på tv.

Är det någon tv-kanal jag verkligen skulle vilja ha, så är det Animal Planet!

Funderar ibland på att skaffa dekoder bara för den kanalens skull.

Jetaime
2010-03-06 21:46
#11

Jag har en heligbrima gosse på 7år. Ozzian heter han, har haft honom sen jag var 10år. Han betyder allt för mig och finns alltid där. Han känner alltid av hur man mår och får en liksom att känna sig omtyckt.

Sen har jag just nu 7 kaniner som jag har till avel/kel och hoppning. William, Årissa, Myran, Gramet, Grynet, Holly och Billie.

Vi har även en hund. Selma. Hon är en otroligt glad labbe på snart 5år.

Vi har haft (om man inte räknar med dom vi har nu):
- 2 hundar
- 2 katter
- 4 undulater
- 2 akvarium
- Massa kaniner (om man räknar med alla ungar som bott här).

Musiken
2010-03-06 22:16
#12

Jag har tva illrar just nu som ar mitt ljus i vardagen :)

Har tidigare haft en till iller (samt delad vardnad av tva andra), 3 grodor, en mal och en skoldpadda :)

Aviendha
2010-03-07 11:27
#13

Har och haft.

Nu: 3 illrar, 2 nymfparakiter och en massa moss.

Har haft hund, katt, marsvin i familjen, men alltid foljt mamma som var avbytare, dvs vaxte jag upp i en kalvbox ;) Mormor hade honor, grisar och kalkoner nar jag var liten.

Justja, akvariet. Det star bara nu medan jag pluggar, men jag saknar det i massor. Dels for att det ar vackert och lugnande, men jag hade en tam guldfisk forr, fick klappa honom :)

Annons:
Cochon
2010-03-07 13:43
#14

Just nu har jag…
8 marsvin, två till salu och dem andra till avel/kel.
12 kaniner som bara är till kel. :P 
En katt som är så underbar, man kan göra vad man vill med honom och han är så himla kelen.
Alla dem 21 små djuren gör mig så glad, och utan dem hade inte någon dag varit värd att leva, dme är mitt ljus. :)

 Sen har jag haft (om man räknar bort från dem jag har nu)
- 43 marsvin
- 59 kaniner
- 28 katter

He he, sitter här och ler lite smått för mig själv nu, för jag har inte tänkt på hur många djur jag har haft sammanlagt innan. :P
Om någon undrar så har jag födet upp kaniner, och jag föder upp marsvin. Och vi har haft en hon katt som gick runt och parade sig med lite olika vildkatter hela tiden, fast alla ungar har det bra, en har vi kvar och resten har andra hem. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Hawknestgrove
2010-03-07 14:44
#15

4 innekatter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Destany
2010-03-08 16:34
#16

Jag har 3 katter.. de e lugnet i mitt liv.. utan dem hade jag mest troligt inte levt idag.

när jag växte upp hade jag en kanin o ett marsvin.

[rolnor]
2010-03-08 18:28
#17

Kom på att när jag som barn bodde i Brasilien så hade vi 1häst och ett par ormar samt en kort period en stor sköldpadda.

[Linsenhejhej]
2010-03-08 18:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag har en katt.
(Hunden på bilden avlivades nyss.)

Har haft sammanlagt i mitt liv:
En hund.
Fyra kaniner.
Tre katter.
Två undulater.
Tio höns.
En tupp.

NaimaG
2010-03-08 20:46
#19

- En hund
- Två katter
- En kanin

Men hunden är min största glädje och skänker mig mest styrka och lugn.

Dilizi
2010-03-08 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har haft katt hela livet och även en kanin. Just nu har jag en häst och en katt.

/Emilia

Annons:
jahadu
2010-03-09 00:16
#21

här hemma bor det 1 hund, 5 kaniner, 4 katter, 2 råttor (snart tillökning) samt lite malawiciklider.

tidigare har här bott alla vanliga smådjur som finns förutom chinchilla och degu. har även haft ett gäng helt underbara höns och såklart fler katter =)

jag hade inte kunnat leva utan mina djur, de lyser upp min dag, helt fantastiska små vänner =)


Tangotime
2010-03-09 16:53
#22

Just nu 3 hundar.

Tidigare:

4 hundar

1 häst

Musiken
2010-03-09 16:58
#23

Flocken har nu utokats med tre fina mus-damer! :) De ar sa vackra och rogivande att studera :)

Aviendha
2010-03-23 13:35
#24

#23 Åh, får man se bilder? Håller helt med, möss är så underskattade husdjur, man kan titta och förundras länge över dem, och att ge dem nya saker i buren är skitkul för de är så nyfikna och lättroade :)

Musiken
2010-03-23 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 Javisst! Forst ut ar Crumbe :)

Musiken
2010-03-23 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Sen Cookie

Musiken
2010-03-23 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Och sist ut ar Sparta :)

Annons:
Aviendha
2010-03-23 15:54
#28

Naw, vilka underbara töser! Kyss Svag för bandade möss :)

Loveferrets
2010-03-24 01:49
#29

Har haft iller i många år och tänker helt klart skaffa igen,

gris3n
2010-03-24 10:50
#30

jag har ett litet energi knippe till hund som e mitt allt. familjen har även 3 hundar till, en häst å en katt.

[Eleya]
2010-03-24 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Föddes till ett hem där båda mina föräldrar älskade djur och ända sedan jag varit stor nog att förstå vad ansvar för ett litet liv innebar har jag alltid haft djur. Tror jag bara har varit djurlös i 3 dagar då min första hamster dog och innan jag köpte mina 2 första gerbiler.

Nu livas mitt hem upp av en liten illertös som kanske snart blir till 2 iller-huliganer till sommaren..

Liv utan djur är mörkt och otänkbart för mig!

(Bilden är på min första och näst underbaraste råtta Pärlan)

[LucyInTheSky]
2010-03-25 11:35
#32

Jag har 4 egna katter: Nemo, Melvin, Ruu och Sigge

Sen har jag två katter som stödhemskatter åt Kattkommando syd: Ebony och Mamma Katt

Sen har jag ett 30 tal fiskar =)

+ Lite dammråttor, dammelefanter och annat mysigt under sängen

kerstinjo
2010-03-25 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hundar är mitt liv!

Marodören Amos.

 Kerstin 

 

kerstinjo
2010-03-25 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

För att inte tala om Alfons Töntbull.

 Kerstin 

 

Annons:
Jenahbella
2010-03-26 00:09
#35

jag har två illrar :) alvin och sigge mina små barn :)

evrekaw
2010-03-30 00:03
#36

Jag har två katter och en hund!

Min pappa älskar djur, så som barn fick jag sällan nej, tvärt omGlad hade:

Katt

Hund

Marsvin

Ponny

Kanin (i stallet)

akvarium

Guld hamster

undulat

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mysan59
2010-04-01 00:38
#37

Har en hund, jack russel tik som är 5 år.

Har haft katter, hund, orm, råttor marsvin, guldhamster, möss, iller, kaniner…

paronskrutten
2010-04-01 04:14
#38

Jag har 5 marsvin, massa fiskar, hund, samt pojkvän ;)

Helena

evrekaw
2010-04-02 14:22
#39

Jag tycker det låter som om vi alla har husdjur och att de innebär något positivt i våra liv…

Utan mina katter och min hund vet jag inte vad det blivit av mig… Särskillt hunden… för hon tvingar mig att gå utanför dörren, gå promenader var eviga dag - oavsett hur jag mår, och jag vet vid det här laget att just det att måsta masa sig upp och gå ut med hunden i längden är positift för mitt mående…

Ibland hatar jag att jag skaffade hund, men det är ju just då jag behöver någon som tvingar mig ut som bäst…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

zmulan
2010-04-02 21:24
#40

Har just nu två hundar och en katt.

har haft; En kakadua, undulater, ett marsvin, kaniner, 2 st råttor och min fina blandis hund!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

isa
2010-04-03 01:44
#41

Vad härligt och upplyftande det är att läsa om alla era djur och se era fina bilder på dem! Tack för det.

kram isa

Annons:
[Hilo]
2010-09-26 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag har katter (3) och hundar (2)

Här är en bild på två av katterna och lilla hunden.
Har även en stor hund, typ labrador och en till norsk skogkatt.

Upp till toppen
Annons: