Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 10388 ggr
[Linsenhejhej]
3/7/10, 11:43 PM

Skiftande humör

Det här är så jobbigt.
Ena dagen känner jag mig på riktigt gott humör, blir helt lycklig och rusar runt omkring och mår bra.
Då känns allt positivt. Ibland vet jag inte riktigt varför jag blir glad. Jag orkar göra jättemycket och får mycket motivation.
Sedan, nästa dag, kan jag bli så fruktansvärt deprimerad. Kanske börjar gråta okontrollerat och det känns som att jag ska ramla ihop på golvet och ge upp.
Jag tänker att jag vill dö, att det inte är någon mening med att existera.
Dagen efter den jobbiga dagen kanske blir så där glad och lycklig igen. Sedan forstätter det så här.
Jag vet aldrig vad slags humör jag kommer att vara på nästa dag. Det skiftar så mycket.
Så här har det varit varje dag i ett halvår.
Så har det varit sedan jag fick reda på att jag kanske hade Aspergers syndrom. Fick diagnosen för cirka tre månader sedan.

Mitt humör ändras så rejält från den ena dagen till det andra, att jag tycker att det är väldigt jobbigt att leva.

Annons:
NaimaG
3/8/10, 12:30 AM
#1

Samma sak för mig därav är jag inne på tvångsvård. Jag har var läkare och psykologer kallar Explosiv Personlighet utöver vad de tror är flertalet diagnoser vilket innebär att jag inte bara kan gå från glad till deppad på 5 sekunder utan också från glad till rosenrasande på ett ögonblick utan anledning. Du är inte ensam vännen.

[Tassy]
3/8/10, 1:01 AM
#2

Jag känner igen mig precis.

#1 Vad är explosiv personlighet? det har jag inte hört förr, men ajg känner igen mig exakt i din beskrivning.

[aspie]
3/8/10, 11:29 AM
#3

Samma här fast nu de senaste åren är jag mest nere, deprimerad och ledsen och oerhört trött.

Den senaste veckan känner jag en fruktansvärd irritation och jag blir tog ilsk på minsta lila sak. Kanske man kan kalla det explosiv personlighet?

isa
3/8/10, 1:29 PM
#4

#3 hi hi hi Glad Ledsen att du inte är glad, men kan inte låta bli att skratta åt "explosiv personlighet". Det tror jag att jag har också .

kram på dig.

[LucyInTheSky]
3/8/10, 2:56 PM
#5

Känner igen mig oxå.. Kan gå dagar då jag bokstavligen sjunger och dansar mig fram igenom.. Sen kan nästa dag vara det motsatta.. Arg, trött ledsen och ingen ork till något alls.

Är vansinigt trött på det.. =/

[Linsenhejhej]
3/8/10, 3:02 PM
#6

Skönt att flera känner igen sig.

Annons:
NaimaG
3/8/10, 7:48 PM
#7

#2 Explosiv Personlighet innebär att du kan kort och gått gå från ängel till djävulen själv på några få sekunder och i intervaller. Det innebär att du kan sitta lugnt eller bara vara lugn och på ett ögonblick gå till att skricka, sparka, slåss, slå sönder saker osv.

[Linsenhejhej]
3/8/10, 7:51 PM
#8

#7: Låter otroligt jobbigt.

NaimaG
3/8/10, 7:53 PM
#9

#8 Det är oerhört påfrestande.

[Tassy]
3/8/10, 8:17 PM
#10

#7 Med eller utan utlösande faktor? Om än "obetydlig" faktor? Typ som värsta PMSen året runt?

NaimaG
3/8/10, 8:41 PM
#11

#10 det kan komma utan anledning eller med. Det kan utlösas när man ingenting gör, medan man sover eller när man gör saker men också vid påfestningar. Det kommer titt som tätt och ofta flera gånger om dagen i och ger hyperventilering, självskaderisk, stress, ångest och oro. Det kan hålla i sig ett par sekunder, minuter eller timmar aldrig en hel dag.

[Tassy]
3/8/10, 10:50 PM
#12

#11 Känner fortfarande igen mig till punkt och pricka. Finns det någonstans där man kan läsa mer? Hittar inget relevant på google.

Loveferrets
3/8/10, 11:25 PM
#13

"11, Det låter mer som Adhd/Add tycker jag.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[aspie]
3/9/10, 8:16 AM
#15

#13 eller lika gärna Aspergers eller både och Flört

Loveferrets
3/9/10, 8:20 AM
#16

#15, Typ Skrattande

NaimaG
3/9/10, 12:25 PM
#17

#13 & #15 Precis vad det är men tendenserna jag har till ett explosivt humör gör mig farlig inte bara för mig själv men för min omgivning det är därför jag äter vassa mediciner för att dämpa min explosiva personlighet. ADHD och Aspergers Syndrom finns det tankar om att jag har framförallt ADHD. Men läkarna här har aldrig stött på någon som har så stark och farlig explosivitet som jag.

[aspie]
3/9/10, 12:46 PM
#18

Min dotter hade den där explosiva aggressiviteten då hon var yngre och var en fara både för sig själv och andra, men det har dämpats med åldern tack och lov. Kan ju tillägga att hon har både Aspergers och ADHD

NaimaG
3/9/10, 12:51 PM
#19

#18 Ja jag vill då inte att förra veckan skall upprepas igen för min del. Det var inte bekvämt att ha två polisers kroppstyngd över en medan man okontrollerat kämpa sig därifrån. Skrattande Bad om ursäckt till dem och hoppades på att jag inte slog till någon men de sa bara "i ditt tillstånd bryr vi oss inte om ifall du klappar till oss" Foten i munnen. De var i alla fall snälla och hur gulliga som helst mot mig och stannade vid min sida stort sätt hela natten på akutmottagningen. Eloge till Umeås polis Kyss

[aspie]
3/9/10, 1:57 PM
#20

#19 nej det förstår jag att du inte vill råka ut för igen.

Annons:
[Tassy]
3/9/10, 2:39 PM
#21

Aha, då förstår jag att jag känner igen mig, eftersom det finns misstankar om as och adhd här med Flört

tjej08
5/7/10, 12:55 AM
#22

Jag känner igen mig också

jag har diagnoserna adhd/autism spektrum,men vet inte om dom har någon verkan att det blir så.

äter en medicin nu som fungerar för mig så att det inte växlar så mycketSkrattande

tjej08
5/7/10, 1:02 AM
#23

jag har inom autism spektrum något som kallas för genomgripande störning i utvecklingen

NaimaG
5/7/10, 1:05 AM
#24

#22 Jag har provat all världens mediciner men absolut ingen medicin tar bort mina utbrott det ända medicnen gör är att minska antalet utbrott istället för att reducera dem. 2 månader sedan smälde jag till en polis pga mitt utbrott, inget de brydde sig om utan var hur snälla som helst mot mig på akuten. Inget liv man direkt äns önskar sin värsta fiende. Flört

[rolnor]
5/8/10, 4:29 PM
#25

Jag tycker att trådförfattaren beskriver hur det är att var bipolär?

Har själv kännt att detta när jag ätit för hög dos Zoloft, upp och ner som en jävla jojjo…

[Linsenhejhej]
5/8/10, 5:49 PM
#26

#25: Jag tjuvlyssnade när mina föräldrar pratade för några månader sedan, och jag hörde att de misstänkte att jag var bipolär.

isa
5/8/10, 7:51 PM
#27

Men herregud förlåt! Förlåt, jätteförlåt!!!

Jag visste inte att det fanns något sådant här om explosiv personlighet, på riktigt.

Förlåt allihop!

Man ska inte svara på sånt man inte vet något om. Nu skäms jag.

Mvh isa

Jag har redigerat det här inlägget, för nu blir jag så nvervös, så det blir bara fel. Återigen: Förlåt mig!

Annons:
[Tassy]
5/8/10, 9:16 PM
#28

Isa: ingen kan ha koll på allt heller. Ta det lungt :)

isa
5/8/10, 9:20 PM
#29

#28 Tack snälla Tassy för ditt stöd!

Skäms

NaimaG
5/8/10, 9:46 PM
#30

#27 It's real vännen, men man hade ju önskat när det dyker upp att det bara vora en dröm Flört

isa
5/8/10, 10:28 PM
#31

#30 Tack för ditt vänliga svar. Ja,om det ändå vore en dröm. Fy vad jobbigt det låter!

Skäms

Upp till toppen
Annons: