Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 3945 ggr
Zaphix
2010-03-06 15:23

Dokumentär-tips

Såg en dokumentär på SVT2 igår som jag tyckte var intressant.

http://svtplay.se/v/1915690/dokumentarfilm/jag__en_psykopat

Där finns den på svtplay om någon vill se.

Den heter Jag, en psykopat och handlar om en man som självmant går igenom en utredning för att han vill veta om nhan är en psykopat eller inte. Han själv kallar sig narcissist, och verkar väldigt stolt över att vara det.

Mycket intressant dokumentär, för vanligtvis brukar man ju alltid få medkänslor för personen det handlar om, men i denna dokumentär så får i alla fall inte jag det. Jag gillade absolut inte denna man och skulle ha mindre lätt för att umgås med honom i verkliga livet.

Men att se den rekommenderar jag i alla fall, vill se vad andra tycker om den. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
isa
2010-03-06 16:08
#1

Jag såg delar av det programmet. Det var intressant. Han var en obehaglig typ…….som jag tyvärr alltför väl känner igen……

Zaphix
2010-03-06 16:12
#2

#1: Tror du att han var psykopat?

Jag tyckte det kändes som han försökte vara och gärna ville för att han tyckte det var häftigt.
Det är ju definitivt något "fel" på honom, men vad vet jag inte riktigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

isa
2010-03-06 16:19
#3

#2 Jag vet inte riktigt heller. Han var ju ialla fall inte helt "frisk". Jag tyckte inte om honom. Men jag fick samma känsla som du, att han ville vara som en psykopat. Jag såg ju inte hela programmet, men jag tyckte jag läste om att programmet skulle handla om att han ville göra test, till att lura folk att tro att han var som en psykopat.

Zaphix
2010-03-06 16:25
#4

#3: Jo, kändes som så.

Men då är ju frågan om man är en psykopat ifall man beter sig som en och handlar som en?
Eller måste man stämma in på profilen att inte känna känslor och sånt?
Kan man sätta diagnos på hur man beter sig och hur man framställer sin personlighet, eller har man någon annan personlighetesstörning då?

Förstår heller inte hans fru, det var nog mest fascinerande, funderar på vad hon egentligen fick ut av förhållandet.
Kändes lite som att hon hade överseende med honom och klappade honom på huvudet och tyckte att han kan ju få leka bäst han vill, hon såg ändå igenom honom.
Jag vet inte riktigt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Bergspuman
2010-03-06 20:02
#5

Jag såg tabloiden om det programmet. Och tänkte för mig själv: Han är nog inte psykopat. De flesta psykopater är ju inte medvetna om sin störning. De skulle snarare slå ifrån sig att det är något fel på dem.

Alternativt skulle han säkert kunna vara psykopat, de älskar ju uppmärksamhet och att stå i fokus.

Jag hade en chef förut som troligen hade psykopatisk läggning. Det jobbigaste med honom var att det inte gick att lita på vad han sa, och hans besatthet av kontroll. Raseriutbrotten kunde jag väl tackla, jag lärde mig ryta tillbaks och jag utvecklade en teknik att retas subtilt med honom på ett sätt som gjorde att han inte visste om jag skämtade eller ej, och därför inte hittade något att svara.

Men att han hela tiden bevakade och kontrollerade vad jag gjorde - det var gräsligt.

Zaphix
2010-03-06 20:08
#6

#5: Ja, tyvärr så hamnar de med psykopatiska drag ofta på chefposter. De är ju karismatiska och duktiga på det sociala spelet liksom.. Eller duktiga på att utnyttja det sociala spelet i alla fall.
Och intelligenta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: