Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1847 ggr
providence
3/9/10, 5:13 PM

OT - Hjälpa till - undersökning

Hej!

Jag undrar ifall ni skulle vilja hjälpa mig med ett skolarbete gällande synen på manligt och kvinnligt ledarskap. Det kan vara vilka ledare som helst, tex lärare, någon inom en sport, någon du ser upp till osv.

Frågorna jag skulle vilja att ni svarar på är:

1. Hur ska en manlig respektive kvinnlig ledare vara? 2. Vilka fördomar finns det för manliga respektive kvinnliga? (ett exempel: kvinnliga ledare är alltid mesiga)

Om ni vill kan ni skriva med ert kön och ålder,
tack på förhand! :)

Annons:
providence
3/10/10, 11:28 AM
#1

Putt!

providence
3/10/10, 3:23 PM
#2

ingen som vill svara? :)

LenaR
3/10/10, 4:30 PM
#3

Jag kan försöka svara.

1. Hur ska en manlig respektive kvinnlig ledare vara?

Jag kan inte se att en ledare ska vara olika beroende på om det är en man eller kvinna. Ledare är bra om de lyssnar till alla röster inom gruppen, tar hänsyn till åsikter, och genomför de beslut som fattas.

Det finns många goda ledaregenskaper, men som sagt, de är samma för män och kvinnor.

2. Vilka fördomar finns det för manliga respektive kvinnliga?

En av de tråkigaste fördomar jag vet är att kvinnor står för ordning och reda, medan män står för kreativitet och mod.

Så en kvinnlig ledare som kastar sig ut i nya projekt riskerar att anses opålitlig, medan en manlig är djärv. En manlig ledare som tycker att rutiner är viktiga är torr och tråkig, medan en kvinnlig är moderlig.

Det där var på rak arm, jag ska se om jag kommer på något mer!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

providence
3/10/10, 7:33 PM
#4

Tack för ditt svar! :)

evrekaw
3/11/10, 3:09 PM
#5

1. Jag tycker inte ledarskap har något som helst med kön att göra, samma egenskaper krävs oavsett om det är en kvinna eller en man.

2. Kan inte erindra mig att det förekommer fördomar på min arbetsplats ang. ledarskapet vi alla har förknippat med kön… Det enda jag kan komma på är väl att elever som mår dåligt oftast hellre talar med en kvinnlig lärare då vi kanske förväntas vara mer moderliga och omhändertagande.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: