Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 3203 ggr
isa
3/3/10, 8:19 PM

Tv-tips ikväll

kl.20.00 " Leva med panikångest"

Kunskapskanalen.

Det står ingenting om programmet, så jag vet inte mera ingående vad det handlar om än panikångest. Och jag lovar att jag kommer sitta bänkad!

Annons:
David
3/3/10, 8:21 PM
#1

Tack Isa! Det låter spännande, så det ska jag absolut titta på.  (perfekt, då har jag något att titta på innen Greys kommer 21.00)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
3/4/10, 4:36 PM
#2

Vad besviken jag blev. Det handlade ju inte om panikångest. Det handlade om tvångstankar/tvångsgärningar igen. Det har gjorts en del program nu på sistone angående den biten. Jag bara satt och väntade på att någon av dessa personer med tvångstankar skulle få en panikattack men det hände aldrig. En del var rädda ibland, men de beskrev aldrig nån panikångestattack .

Tycker inte om när folk använder fel ord inom psykatrin/psykologi. Det är precis som om de inte tycker alla våra diagnoser är viktiga. Eller att de anser att de olika diagnoserna liknar varann och "går hand i hand". Så är det inte. Det är klart jag också förstår att en person med tvångstankar kanske även får panikångestattacker, men det behöver inte vara så alla gånger.

Tvångstankar är en "diagnos" och panikångestattacker är en "diagnos" och skall heller inte förväxlas med annan ångest.

Så det så.

impish
3/4/10, 5:58 PM
#3

Håller med föregående talare.

isa
3/6/10, 7:43 PM
#4

Som sagt, jag blir så irriterad när folk i dagligt tal slentrianmässigt använder sig av våra psykologiska termer.

Arbetskamrater och dylikt, kan uttrycka sig så här: Åh jag var riktigt deprimerad igår.

Då säger jag så här: Deprimerad? Du menar väl nedstämd eller ledsen? för om du hade en riktig deppression så skulle du inte kunna vara på arbetet idag. Då erkänner de och säger - Näe, deprimerad är väl och ta i , men riktigt ledsen blev jag.

Eller den här varianten av  "panikattack" när dragkedjan på en kollegas jacka hade fastnat:

Åh herregud,nu får jag panikattack.

Jag stod framför henne, och lossade på dragkedjan till jackan, och jag kan ju bara nämna att hon fick inte nån panikattack.Sen gick vi ut och rökte en cigg tillsammans. Jag kunde inte låta bli och fråga henne sarkastiskt efter en stund: Har panikattacken gått över nu?…….. Då blev hon sur, och sa : -ja , jag kanske överdrev, men jag blev faktiskt väldigt rädd….

Eller ett annat exempel på ordet ångest, som används alltför ofta i dagligt tal, särskilt bland ungdomar som ett slags slangord för när någonting är jobbigt eller tråkigt. Då säger de: Vilken ångest jag fick. Och så sitter de och skrattar de efteråt…….

Blä!

isa
3/6/10, 7:44 PM
#5

#1 David, såg du programmet? Vad tyckte du?

David
3/6/10, 7:48 PM
#6

#5. Isa, jag såg programmet och håller helt med dig. En besvikelse. Att de inte kan sätta rätt titel på programmet… *morr*

Och jag håller verkligen med dig i #4 också.

Inte undra på att man får sådana här fina kommentarer ibland "äsch, ryck upp dig". För i deras värld verkar depression vara någon tillfällig nedstämdhet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
isa
3/6/10, 9:12 PM
#7

#6 Jag håller med dig!  Bra synvinkel du hade där: Det är kanske därför man får konstiga kommentarer i bland, när "folk" verkar tro att deppression är en tillfällig nedstämdhet och dylikt.

Upp till toppen
Annons: