Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 6298 ggr
Amm0
2/26/10, 12:39 AM

-Sjukskriven? Lycko dig!

Jag har varit sjukskriven i mer än ett år med diagnos djup depressiv episod och anorexi/bulimi (<-skiftar), med sömnsvårigheter, ångest, panikångest, tårar i massor, massor av olika mediciner med tillbehörande biverkningar, självmordstankar, självmordsförsök, sluten vård på psyk i 3 månader, ECT-behandlingar, ledsna och oroliga anhöriga, m.m m.m. ja ni vet ju hur det är. Ett helvete rent ut sagt.

Men ÄNDÅ har folk mage att tycka; "du har det bra du…" "Oj *skratt skratt* fan va skönt!" "Va? Får du så mycket i sjukpenning, fy fan va skönt!" när jag säger att jag är sjukskriven.

Jag tror jag inte är ensam om att fått sådan kommentar. Visst om jag säger att jag är sjukskriven till någon bekant som frågar vad jag gör nu för tiden. Den personen vet inte varför å så.. men jag tycker ändå det är fel att säga "va skönt". Hörde personen inte vad jag sa? Jag sa att JAG ÄR SJUKSKRIVEN! Vad är skönt med att vara så sjuk så jag inte klarar av att gå till ett jobb?

Sen att t.o.m. min bror häver ur sig såna kommentarer gör mig fruktansvärt ledsen. Hjärtekrossad. Han VET ju vad jag varit med om senaste året…

Ville få ur mig detta. Ursäkta än en gång.

Annons:
HannaM
2/26/10, 1:17 AM
#1

Jo jag vet hur det är. Folk som tror att man ligger hemma på soffan, käkar praliner och myser.

Fast det egentligen är så att man dygnet runt jobbar håradare än vilken normalt arbetande perosn som helst. Bara för att orka existera.

Amm0
2/26/10, 1:43 AM
#2

Exakt! De förstår inte hur mycket man kämpar bara för att överleva, som du säger.
Det gör ont när jag tänker på hur mycket jag kämpat de 10 senaste åren och ingen, INGEN har nån aning om hur mycket det är.
Särskilt ont gör det när det ju faktiskt är de, min omgivning som jag gör allt detta för, och de tar mig för givet i de flesta fall.

David
2/26/10, 5:42 AM
#3

Det är så otroligt typiskt att personer med psykisk ohälsa som är sjukskrivna anses som "slöa" eller "arbetsskygga". Hade du däremot brutit foten = en synlig skada, hade ingen reagerat på det här sättet, utan snarare tvärt om.

Samhället är så snevridet, och har varit det så otroligt länge. Skrikandes

Det är ju precis som Hanna skriver i #1
Fast det egentligen är så att man dygnet runt jobbar håradare än vilken normalt arbetande perosn som helst. Bara för att orka existera.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Aviendha
2/26/10, 11:13 AM
#4

Jadu.. Efter ett tag som sjukskriven blev jag förvånad när en person en gång svarade "nej, vad trist!" när jag berättade "vad jag gjorde om dagarna". Då inser man att det är knas. Tur någ har jag alltid haft en del vänner som alltid stöttat och sagt "vad trist att höra, men skönt att du fått sjukskrivning och ersättning så du slipper bekymra dig för den biten och kan fokusera mer på att bli frisk i stället, du har nog som det är!"

Synd bara att många inte alls är lika kloka och förstående som mina vänner.

Amm0
2/26/10, 1:24 PM
#5

#4 Wow vilka vänner! De kunde ju inte sagt det mer klockrent. Vissa är klokare än andra, som sagt.

Jag tänkte på en sak;

Den enda gången folk förstår att en person mår psykiskt dåligt är när personen tar livet av sig. Om jag så sitter på psyket så förstår "ingen" ändå. Nej då sitter jag där för att få uppmärksamhet. Jag har iofs inte hört någon säga så om just mig, och det kan vara jag som överanalyserar (som vanligt). Men visst har jag väl lite rätt ändå?

Usch, dagens samhälle!

NaimaG
2/27/10, 4:10 PM
#6

Jag är nyligen sjukskriven och tycker själv det är skönt men det beror ju på att jag lider något fruktansvärt pga mina mentala problem och mitt jobb blir då en större börda för mig. Jag har många personer i min närhet som tycker det är synd att jag måste gå sjukskriven specielt mina arbetskamrater men samtidigt tycker dem det är bra för under min sjukskrivning har jag möjligheten att bygga upp min hälsa till den nivån att jag klarar av att jobba igen. Nackdelen med sjukskrivning är väll att det inte finns någonting att göra om dagarna men jag sätter hellre min hälsa framför mitt jobb så på så sätt är en sjukskrivning skönt.

Min personal chef ringer mig varje vecka för att höra hur jag mår och höra hur det går med mina framsteg inom psykiatrin. Företagen jag är inhyrd på har ringt mig och frågat hur jag mår och sagt att dem saknar mig och hoppas jag är tillbaka snart igen. Mina vänner står vid min sida och tycker det är bra att jag är sjukskriven för det är inte mer hälsosamt att jobba medan man är sjuk.

Amm0, om jag vore du skulle jag inte lyssna på vad de personerna säger. De skulle inte säga samma sak om de satt i samma situation och tro mig för eller senare kan det hända att även dem blir sjukskrivna av olika orsaker och tycker de som är friska att det skulle vara skönt att vara sjukskriven då har de inget intresse för att jobba.

Personligen vill jag jobba men är inte i ett sådant kapabelt tillstånd att jag kan hantera ett arbete just nu och som min personal chef säger "sluta tänk på ditt jobb och tänk på din hälsa, jobbet finns där men du måste bli frisk", jag håller totalt med henne.

Annons:
Aviendha
2/27/10, 4:51 PM
#7

#5 Ja, de är guld värda varenda en av dem! Jag värdesätter förståelse hos folk, och att alla vänner, oavsett om de har egen erfarenhet av psykisk sjukdom eller inte, instämmer i samma komentar visar väl att jag lyckats få tag på riktiga pärlor :)

Amm0
3/1/10, 3:08 PM
#8

Tack allihopa, som gör att det känns en aning lättare, då jag ser att det finns fler som tänker som jag. Som mår som jag.

Jag är inte ensam.

evrekaw
3/2/10, 4:19 PM
#9

#8 Nej vännen, du är inte ensam…  Är också sjukskriven nu och får ECT-behandling för min depression och ångest som bara gnager och gnager…

Men jag har lärt mig att förlåta de som rapar ur sig dessa dumheter. Jag brukar tänka på dem som okunniga och oförstående individer som inte fått IQ till att begripa bättre…

Tror inte de säger som de gör av medveten elakhet… De fattar bara inte hur dj-ligt man faktiskt kan må psykiskt - för den ynka ångest de någon gång kännt i sitt enkla liv - den är en bagatell, en fis i rymden, motför vad vi som verkligen är psykiskt sjuka får gå igenom…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Chestnut
3/2/10, 5:24 PM
#10

Jag är inte sjukskriven i den bemärkelsen att jag har intyg, får ersättning etc. Däremot har jag dragit ner på skolan rejält (gymnasiet) och kommer att läsa fyra år istället för tre. Är första veckan nu med bantat schema och reaktionerna är många.

Lärarna vet orsaken (mitt psykiska och fysiska mående) men klasskamraterna… Har ett fåtal kompisar som jag litar fullt ut på, varav en går i samma klass som jag. Han vet orsaken och stödjer mig fullt ut i mitt beslut. Han är värd sin vikt i guld! Glad

Men ja, andra "kompisar" säger när jag går hem efter mina lektioner (jag läser fyra kurser, övriga läser ca 9-10 st) "ska du hem och lata dig nu?" eller "ofta du lurade rektorn till att tro att du mår skit, alla har det jobbigt ibland. Vi andra biter ihop och löser det istället för att springa hem."

Seriöst, tror de att jag för skojs skull kommer få gå ett år längre på gymnasiet? Tror de att jag tycker att det blir kul att börja ny klass till hösten?

Visserligen tycker jag att det ska bli skönt nu efter att fått höra alla spydigheter Obestämd

Nej, att få höra sådant gör säkert att man mår mycket bättre, gör inte alls det mera lockande att sluta leva helt…

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenahbella
3/2/10, 6:24 PM
#11

slog illa svanskotan i onsdags och har vart hemma fram till idag, eller alltså jag gick till jobbet idag, och fick höra från flera håll "sjukskrev dom dig inte, de hade väl vart skönt" 
hur fan tänker dom? jag e sjukt glad att ja kunde gå till jobbet. fick proppa i min värktabletter för att ens kunna göra de lixom. har förlorat en veckas lön på de här, vilket ja mår skit över.. FOLK!

Amm0
3/5/10, 3:02 PM
#12

#9 Exakt, så tror jag också. De tror ångest är något helt annat än vad det egentligen är.
Kram på dig!

#10 Åh fy fan va irriterande människor det finns! Åh, var stark! Det måste man vara… har jag märkt.
Kram på dig!

#11 Ja t.o.m. fysisk smärta har folk svårt att förstå sig på. Det är ju helt sjukt. Vad är det för värld vi lever i?

evrekaw
3/5/10, 6:49 PM
#13

#12 Vet att vi ska vara politiskt neutrala här men… Så här var det inte med den förra regeringen…

I och med att "överheten" monterar ner den svaga individens rätt börjar allmännheten i allt högre utsträckning se ner på oss. Ju svårare det blir att få vara långtidssjukskriven - desto mer avund möts man av… som om man vore priviligierad! När sanningen faktiskt är att - får man vara långtidssjukskriven i dagsläget… DÅ ÄR MAN VERKLIGEN RIKTIGT SJUK!!! Inte en avundansvärd person…Skrikandes

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
David
3/5/10, 7:07 PM
#14

#13. Tycker du att den förra regeringens system är bättre än hur det fungerar nu?

Avundsjuk på att vara långtidssjukskriven? Det är väl snarare ett tecken på att numer måste man vara ordentligt sjuk för att vara långtidssjukskriven (och med långtidssjukskriven menar jag inte ett par månader utan längre tid).

Har haft en liknande diskussion på en annan iFokus-sajt, och det måste väl vara allas mål att få den hjälp, rehabilitering och stöd i vardagen för att kunna klara sig själv och slippa ångesten att vara beroende av olika myndigheter. (Försäkringskassa, Arbetsförmedling m.m.).

Att vara avundsjuk på någon som är långtidssjukskriven verkar vara som att vara avundsjuk på någon som vunnit på lotto.

Det är en knepig värld. (och, som det säkert lyser igenom på mina inlägg om man läser just i sådana här ämnen röstar jag på alliansen, och kommer så göra även i nästa val)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
3/5/10, 7:56 PM
#15

Men David…???Obestämd

"Avundsjuk på att vara långtidssjukskriven? Det är väl snarare ett tecken på att numer måste man vara ordentligt sjuk för att vara långtidssjukskriven (och med långtidssjukskriven menar jag inte ett par månader utan längre tid)."

Det var ju precis det jag menade… Sedan är det ju så…  Att även om den förra regeringen inte var någon hit ang. sjukskrivn och förtidspensioneringar - så är banne mig inte den nya regeringens system att misstänkliggöra alla som eventuella fuskare både ang. vab dagar och egen sjukdom något system att hurra över heller.

Då går vi kvitt då i nästa val - din röst jämnas ut mot min…Foten i munnen

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
3/5/10, 11:55 PM
#16

#15. Hade med FK att göra första gången december 2003, och nog kontrollerades det lika mycket som idag, och deras förtroendeläkare avslog "riktiga" läkares intyg på löpande band.

Däremot "fick" man vara långtidssjukskriven, hade man väl fått beslutet att de beviljat sjukskrivning så. Någon plan för rehabilitering eller återgång till arbete fanns inte, de väntade tålmodigt ett år för att sedan försöka föra över folk till systemet förtidspension.

Jag ser inte riktigt vad problemet i dagens lagstiftning är. Däremot ser jag problemet att det finns totalt inkompetenta handläggare på FK. Många statliga arbeten förr gick till personer med rätt partifärg. (och FK var en typisk myndighet där det inte krävdes någon utbildning, utan handläggarna blev utbildade på plats).

Slå samman FK, AF och kommunernas socialtjänster. Och tillsätt samtliga tjänster med socionomer, jurister och till tjänsten annan passande högskoleutbildning. DÅ kanske vi får ett handläggningssystem som fungerar.

Det finns så många undantag i lagen att ingen som är tillräckligt sjuk ska behöva återgå i jobb under sjukdomen.

Ett jättetydligt exempel finns här på sajten, hur vissa handläggare verkligen "utnyttjar" lagen, medan andra utnyttjar undantagen i lagen.

Avundsjuk på att vara sjukskriven, hmm, nej, det klingar så fel hos mig som det bara kan bli. Dels: jag är avundsjuk på att du får ersättning/bidrag, och dels: jag är avundsjuk på att du mår dåligt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Amm0
3/6/10, 12:03 AM
#17

OFF TOPIC!

Bläsch.. Det var inte riktigt sån här  diskussion jag ville ha i denna tråd…

Viktig info, men fel tråd tycker jag.

Kram på er.

David
3/6/10, 12:07 AM
#18

#17. Jag håller med dig, politiks diskussion var nog inte det du ville ha. Glad Och den kan vi föra i en annan tråd.

Men min sista mening i #16. hörde nog till trådens ämne;

Avundsjuk på att vara sjukskriven, hmm, nej, det klingar så fel hos mig som det bara kan bli. Dels: jag är avundsjuk på att du får ersättning/bidrag, och dels: jag är avundsjuk på att du mår dåligt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Amm0
3/6/10, 11:18 AM
#19

Men folk säger ju så, att "vi har det bra vi". De tänker inte steget längre, som du gjorde nu.

evrekaw
3/6/10, 2:11 PM
#20

#19 Nej fr att en som är psykiskt sjuk uppfattas inte riktigt som sjuk… Hur många gånger har jag inte fått höra - Bipolär? Du? Du som alltid är så glad!!! De fattar inte hur skicklig man genom åren blir på att "tejpa på sig masken"…. De anar inte vad som döljer sig bakom den…

Ber om ursäkt AmmO, inte meningen att göra politik och myndighetsutövandedebatt av allt… Mitt åtSkäms

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
isa
3/6/10, 2:35 PM
#21

Jag tror att de som säger sådär, de som tror att man har det bra/skönt, när man är sjukskriven har aldrig mått riktigt dåligt/varit riktigt sjuka.

En del lär sig heller aldrig, eller vill inte/kan inte förstå. På mitt jobb säger de fortfarande om min långtidssjukskrivning att jag var "ledig" och de har undrat flera gånger vad jag gjorde "för roligt" under min "ledighet", fast jag ett flertal gånger redan förklarat min sjukdom och hur den begränsar mig.

#1 Vi som jobbar heltid, och är sjuka, och inte längre får vara heltidssjukskrivna får jobba 200% för att orka med, både jobbet, och sin fysiska sjukdom, och sina psykiska besvär. Det är jättejobbigt. I vissa perioder ( ganska ofta på senaste tiden ) känns det som om jag håller på att "gå in i väggen" bara för att orka med ett normalt arbetsliv när jag egentligen skulle behöva vara sjukskriven för både det ena och det andra.

Åter till Ammos inlägg:Jag är alltid sjukfrånvarande några dagar i månaden, och mina arbetskamrater kan tröttna på mig och min frånvaro ibland. Eller så får jag konstiga frågor om vad jag gjort när jag var sjuk………..Som väl är så har jag så kallat särskilt högrisksskydd från Försäkringskassan som gör att jagi nuläget i alla fall slipper karensdagen varenda gång.

Sen tycks folk också glömma bort att bortsett från min vanliga sjukdom och mina psykiska besvär, så kan även jag råka ut för en förkylning eller influensa, precis som alla andra. Vilket blir ytterligare sjukdagar.

Jag upplever också att folk , i alla fall på mitt jobb, har svårare att förstå en sjukskrivning som gäller psykiska besvär, än en sjukskrivning som gäller fysiska besvär. Om jag varit sjuk p.g.a psyiska besvär och har berättat om dem, så får man ofta kommentaren att man ska ta sig i kragen, sluta larva sig, och skärpa till sig……..Därför berättar jag aldrig någonting längre, varken om min fysiska sjukdom eller mina psykiska besvär.

isa
3/6/10, 2:43 PM
#22

tillägg: Ammo, jag lider med dig som får såna där hemska kommentarer. Jag vet hur jobbigt det är att få höra sådant. Särskilt att din egen bror kan häva ur sig olämpligheter .

För mig är det extra jobbigt när de som vet mest om mina besvär säger konstiga/elaka saker. Då blir man ledsen, besviken och arg.Allt som jag förklarat om mina besvär och all energi jag lagt ner för att ta fram artiklar och skrivelser om mina sjukdomar känns som bortkastat.+ allt som jag berättat för de+ allt som de själva har fått se när jag är riktigt dålig.Då känns det precis som de bara trampar på en, som om jag vore en liten myra de bara kan trampa sönder.

Zaphix
3/6/10, 3:14 PM
#23

Även jag känner igen det där med kommentarer om att vara sjukskriven.. Varit långtidssjukskriven i ungefär tr år nu, och innan gick jag på universitetet. Har fått höra mycket från andra om hur lat jag är, men framför allt hur mycket de tycker jag har stagnerat i min utveckling, bara för att jag inte pluggar..

Tycker jag har utvecklats mer det senaste året, även om jag är sjukskriven, än jag gjort någonsin när jag pluggat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Amm0
3/7/10, 6:29 PM
#24

#22 Ännu en gång känner jag mig inte ensa,. det känns skönt, trots det tragiska.  Tack för att du delat med dig utav din historia.

#23 kämpa på <3

jahadu
3/9/10, 12:22 AM
#25

jag går på gymnasiet och är sjukskriven på halvtid (kommer alltså gå ett extra år och ta igen de kurser jag skippar nu) och om jag nämner för någon att jag är sjukskriven så tar folk för givet att det är pga något fysiskt. När de då frågar vidar känner jag mig lite dum att behöva förklara att det egentligen är psykiskt….sen märker jag på de i min klass att dom ger mig sura blickar när dom har lektion och jag är "ledig". De tror väl att jag bara slappar, och visst ibland sover jag eftersom jag är så in i h******s trött av mina lamictal och orkar helt enkelt inte vara uppe en hel dag utan att ögonen hänger och det värker i hela kroppen. men oftast när jag är ledig försöker jag plugga då jag har väldigt svårt att koncentrera mig och behöver mer tid än många andra. Eller så går jag långpromenader i skogen med min hund. men det är ju sånt jag behöver för att ens orka leva, så blir lite besviken när folk ser på det så negativt…


evrekaw
3/11/10, 2:45 PM
#26

#25 Du gör det dubbelt så bra som de som bara glider igenom gymnasiet på en räkmacka.

Är gymnasielärare och jag ser de som har det som du, dessutom vet jag ju hur jag själv hade det - läste mina universitetsstudier på halvfart. Ingen fattar att man i den sitsen sliter mycket hårdare än en som mår bra och klarar sina kurser i normaltakt…

Kram på dig - du gör ett jättejobb - beundransvärt!Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Chestnut
3/11/10, 5:28 PM
#27

#25 Gör som du, läser halvfart och därmed ett år extra. Är inte många som förstår…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Upp till toppen
Annons: