Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2577 ggr
lenanord
2/26/10, 4:35 PM

var jag oförskämd?

Jag är sjukskriven sedan ett tag tillbaka med ryggproblem. Pga dessa problem har jag inte kunnat städa, baka, böja mig fram, ja allt möjligt man gör varje dag utan att tänka på det när man är frisk

Nu ringde en personal från jobbet och bara konstaterade : Vi tänker komma från jobbet och hälsa på dig i morgon (5 st) Dom har aldrig varit hemma hos mig. Här är ostädat rörigt, jag har inget att bjuda på, jag har värk och det kändes bara jobbigt. Om de ska komma vill jag ju kunna förbereda lite, städa, baka en kaka iaf.

Försökte förklara men hon stod på sig. Det gjorde inget att det var ostädat osv. Tillslut fick jag bara säga ifrån, nej ni får inte. Hon backade men lät lite reserverad. Jag kände mig jättehemsk. Vill ju gärna ha besök i vanliga fall men nu när jag är sjukskriven och inte kan fixa iordning. Dom verkade inte alls ha förståelse för det Är det jag som är konstig? De ville ju bara vara snälla och bry sig antagligen

Annons:
VeganGeek
2/26/10, 5:10 PM
#1

Nej, jag tycker inte att du var oförskämd eller att du är konstigt. Däremot var personen som ringde dig även om tanken säkert vat god ganska osmidig. För det första har man ingen rätt att bjuda in sig själv till andra på det viset. Det är ju trots allt ditt hem och du är i din fulla rätt att bestämma vem du vill släppa in och när.

Om de ville snälla och bry sig, hade det varit mycket bättre om de ringt och *frågat* om du ville ha besök, när de så ifall passade dig eller om det fanns något annat du ville ha hjälp med.

Det verkar som den här personen borde ta sig en funderare (som man alltid skall ha i bakhuvudet i sådana här situationer) på sina avsikter.

För vill man hjälp av omssorg om personen i fråga eller vill man bara känna sig god och nyttig.

lenanord
2/26/10, 5:29 PM
#2

Ja jag kan iaf inte sluta grubbla på detta samtal. Dom är ju jättetrevliga alla på mitt jobb. Vi har alltid roligt när vi jobbar tillsammans iaf även om vi aldrig umgåtts privat. Och så tänker jag att det kanske är vanligt på arbetsplatser när någon är långtidssjukskriven att man köper en blomma till personen eller så. Tänk om dom hade köpt något till mig som dom ville komma och lämna. Det är ju en fin gest. Och så får dom blankt nej. Jag skäms för att se dem i ögonen igen

[Tassy]
2/26/10, 7:28 PM
#3

Ta upp telefonen och förklara med några extra ord, att du normalt sett skulle ha uppskattat det, men att du inte orkar just nu för att du mår dåligt? Jag tror det skulle lätta.

isa
2/27/10, 1:53 PM
#4

Jag tycker inte du var oförskämd. Jag tycker , även om jag förstår att dina arbetskamrater bara menade väl, så tycker jag de var påträngande. På mitt jobb, skickar vi alltid kort och/eller blombud till dem som är långtidssjukskrivna, så stör vi dem inte, men visar att vi tänker på dem. Det är en bättre gest tycker jag.

Jag tycker inte du ska känna att du var oförskämd, och egentligen behövs ingen förklaring heller för det tillhör vanligt logiskt tänkande att om man är sjuk, så mår man inte bra, och då kan det hända att man säger sådant som man inte säger i vanliga fall. Men om det känns bättre för dig själv, så kan du ringa dem och förklara att du inte mådde bra och blev väldigt stressad och nervös inför ett besök när du är hemma och är sjuk.

Aviendha
2/27/10, 2:15 PM
#5

Jag håller med vad som sagts. De vill väl, och det är ju det som är svårast att avvisa som jag upplever det. Men man måste ju sätta sig själv i fokus, och du försökte hinta om att det inte var läge för det men du "tvingades" ju säga "nej".

Visst, de hade antagligen inte brytt sig ett jota i skräp och brist på fika, men jag känner så väl igen mig. Jag vill inte visa upp den sidan alls..

David
2/27/10, 2:17 PM
#6

Jag tycker inte att du var oförskämd.

Visst är det jättetrevligt att de på arbetet vill visa att de saknar dig, men de måste ju känna av om du har ork att ta emot främmande, det är ju inte så att du är ledig för att fira 50-årskalas och har öppet hus…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: