Annons:
Etikettbehandling
Läst 4101 ggr
[SarahOhrn]
2010-02-12 00:16

Självhjälp?

Har någon tips på böcker eller liknande som funkar som "självhjälp" eller så om man lider av något psykiskt… I mitt fall lutar det år Borderline och något ångestsyndrom…

Behöver väl inte skriva in alla tusen "symptom" som stämmer in på dessa men ångestdelen är ju att jag har ständig stress, oro och ångest trots att jag inte gör nånting.. Och orkar ingenting vissa dagar.. Och då har jag ångest över att jag inte gör något, att jag inte orkar! Sen har jag ångest över att jag inte har jobb eller pengar. Ångest över att jag inte skulle klara av att ha ett jobb då jag inte kommer upp vissa dagar. Ångest över allt och även dom dagar jag är lugn o inet tänker på nåt har jag oron o stressen i kroppen o spänner mig ständigt… Panikångestattacker, som kommer mer sällan nu ( ialla fall grova attacker men får hjärtklappning ibland vilket antagligen är lindrigare attacker) sen jag gick hos en kurator, jag kan kontrollera dem bättre men för ett par år sen fick jag det varenda vareviga dag, ibland flera gånger och jga grät och grät för jag visste ju inte om det va det heller för ibland kommer det ju fastän man inte tänker på nåt eller känner sig dålig.. Kunde titta på tv och helt plötsligt kunde jag inet andas, hjärtklappning osv. Och jag som är sååå "hypokondrisk" och tror att det är nåt allvarligt fel på mig jämt, jag oroar mig STÄNDIGT för sjukdom o död o tänker på både mig och dom i min närhet.. Ser jag en ambulans får jag panikångestattack… Har vart hos läkaren för att ta tester om nåt är fel o är fortfarande HELT säker på att nåt är fel med mitt hjärta fastän det inte syntes på EKG när jag inte hade hjärtklappning.. Osv… Det tar livet av mig att ha det såhär!

Men jag klarar inte av att gå till psykologer igen…. Jag har gått i flera år nu och tänkt ringa för o få en tid på nån KBTbehandling eller så men det blir aldrig av för jag får sån panik av det också. Och sen hatar jag sjukhus över huvud taget, samma som med ambulansen. Det värsta är just sjukdom o död, va på akuten me sambon för ett tag sen och då kom det in någon i rullstol som bara skrek o skrek och alltså jag trodde jag skulle dö på fläcken o då såg jag ändå inget på honom då han satt böjd ner… Jag tänker dagligen på sjukdomar o död på mig o andra och kan dessutom inte sova bra på nätterna då min sambo jobbar natt och jag är sjuuukligt mörkrädd.

Det tar sån energi… Och uöver detta stämmer 90% av allt på diagnosen Borderline på mig…

Men jag undrar i alla fall om det finns några böcker som kan hjälpa lite? Som man kan försöka med själv? Jag ska försöka gå till en psykolog men det kan ju vara på rätt väg i alla fall om jag kan ta tag i det lite själv. Vill ju kunna leva normalt… Inte oroa bort hela livet!

Min syster som har anorexi t ex fick inte hjälp från ätstörningsenheten, väldigt dålig hjälp. Sen köpte hon några självhjälpsböcker med övningar o sånt och idag är hon så frisk man kan bli efter en ätstörning. Så det ska inte underskattas! =)

Har tänkt på mindfulness, har det någon bra inverkan på såna här "störningar"? Det verkar ju stressa av om inte annat.. Vi fick köra en sån övning i skolan förra året och man blev sååå avslappnad men dock va det ju i skolan…

Men frågan är hur jag ska kunna släppa t ex att jag borde fixa det här, borde ringa dit, borde städa o diska (dom dagar jag verkligen inte orkar), borde ha ett jobb o kunna försörja mig själv, borde gå ut och gå längre med hunden och för att jag ska ner i vikt, osv osv… Dom tankarna kan inet försvinna dom kommer ju tillbaka igen! Och att fundera över hur man ska klara sig nästa månad ekonomiskt osv…

Nu blev det jäkligt långt ändå! Sorry =P
Ska FÖRSÖKA sova nu… Senaste tiden har jag somnat tidigast kl 4 när jag vart hemma ensam (sambon jobbar ju 4-5 nätter/v) och baa sovit bra när han är hemma, som vanligt.. :/ Och det blir ju inte bättre av att känna sig fysiskt svag..

Annons:
[SarahOhrn]
2010-02-12 00:29
#1

Jag är ständigt rastlös och det är sällan jag vill/kan se en film hemma, på bio eller t ex sitta ner och ta det lugnt. Sitter en hel del vid datorn så klart, har ju inget annat för mig, men förutom att sitta vid datorn så kan jag inte bara sitta still o se tv, film, ta ett bad (har inget badkar mne när jag hade), eller sånt… Äter på 2 sekunder, jag har INGEN ro….

Samtidigt orkar jag egentligen inte göra något vissa dagar heller! Snacka om dubbelt…

Får även OFTA "sus" i öronen, när pulsen höjs. Det kom för drygt ett år sen, hade aldrig vart med om det innan men nu kommer det ibland.. Dock va det mer ofta inna njag gick till kuratorn.. Trodde det var nåt fysiskt men jag börjar fundera på om det är min psykiska stress o oro som gör att blodflödet ökar och därför susar det…

NaimaG
2010-02-12 11:59
#2

KBT - Komma på Bättre Tankar skriven av Åsa Palmkorn Ragnar.

[SarahOhrn]
2010-02-12 15:42
#3

Tack!

Upp till toppen
Annons: