Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1916 ggr
kerstinjo
2010-02-11 17:36

2 timmars stolthet.

Tja, vad tror ni att det är för stolthet jag kände i just två timmar?

Jo, två timmar hos min tandläkare.

Jippie, för den tandläkaren och hans tandsköterska, som har fått mig att släppa den panik jag har haft inför tandläkarbesök.

Så nu låg jag glatt i stolen i två timmar, visserligen fick de späda på bedövningen, men det var inte ett dugg farligt.

Stolt över mig själv!Glad

 Kerstin 

 

Annons:
KadjaNina
2010-02-11 18:31
#1

Grattis! :) Önskar att jag nångång kommer över min tandläkarskräck. Jag ska dit den 23 och jag bävar inför det. Det är inte alls farligt att gå dit egentligen, men ändå så är man rädd.

kerstinjo
2010-02-11 18:52
#2

Jag har haft en panikartad skräck för allt vad tandläkare heter. Jag minns med fasa skoltandläkaren, som antagligen avskydde barn.

På den tiden fanns (förr i tiden, alltså Obestämd) inte de här vattenborrarna och bedövning gav man helst inte.

Vi fick sitta på rad i korridoren utanför tandläkarens rum och när vi väl kom in fick vi sitta och vänta medans tandläkaren höll på med en annan elev. Hu!

Visserligen fanns det böcker att läsa. Om TANDTROLLEN!!

Gud nåde den som ojjade sig!

Jag tror att "Käringa Bartler" som hon kallades gav oss alla tandläkarskräck.

Tack o lov så var min far så gullig att han tog mig ifrån skoltandvården så att jag fick gå hos en privattandläkare. Plus att han skällde ut dem efter noter.

Men skadan var redan skedd.

Så nu är jag mäkta stolt, fastän det gått sjuhundrafemtioelva år, att jag inte har några problem med att gå till tandläkaren.

Vill ni veta hur lång tid det tog? Glöm det, för då tror ni att jag är född på stenåldern.Glad

 Kerstin 

 

Aviendha
2010-02-12 00:56
#3

Grattis!! :)

[aspie]
2010-02-12 11:37
#4

Så där var det på min tid oxå Kerstin. Fy farao så hemskt det var. Om man jämför med då och nu så är det som natt och dag.

Den tandläkaren jag hade när jag var liten var hemsk. Kommer aldrig att glömma då hon drog ut två kindtänder på mig utan bedövning då jag var 6 år gammal bara. Det var verkligen traumatiskt Gråter

[rolnor]
2010-02-12 16:22
#5

Gick inte till min tandläkare på 4 år, sen var jag tvungen att gå flera ggr i rad, det botade mej från min skräck, drog bl.a. ut en visdomstand….

kerstinjo
2010-02-12 18:15
#6

#4 Attans Aspie, vilket århundrade är vi födda på?Obestämd

Tack o lov att dagens tandvård är så mycket bättre. Tack o lov för att man nu för tiden tar hänsyn och lyssnar på barnen.

Hu, vilken tandvård vi hade. OK, tänderna blev lagade men det gav oss en tandläkarskräck för livet ut.

 Kerstin 

 

Annons:
[aspie]
2010-02-13 09:48
#7

#6 Vi är nog födda på fel århundrade när det gäller tandläkaren. Tack och lov för dagens tandvård. Vilken skillnad… PHU!

Men som du säger, tandläkarskräcken sitter djupt kvar livet ut. Stackars de som levde på den tiden då de fick gå till smeden i byn för att dra ut tänderna. Hua, vågar inte ens tänka på detRynkar på näsan

isa
2010-02-13 11:42
#8

Grattis!  Du har verkligen varit duktig och övervunnit en stor rädsla.

#4 men Aspie då! Lilla gumman, vad var det för sadist ni hade till tandläkare.?

Konstigt, jag är runt 10 år yngre än dig och Kerstin, men även på min tid när jag var ung hade vi en tandläkare på folktandvården som vi skulle gå till för hon hade hand om de flesta skolbarn i mitt område.Glömmer aldrig vad hon hette hon var hemsk! Jag ska inte namnge henne…. hon fick klagomål från många vuxna också och det pratades om henne i skolan, alla var rädda.

Varför var de så sadistiska och hårdhänta och grymma? Är det den gamla smeden som satt kvar i dem eller?

Upp till toppen
Annons: