Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4864 ggr
isa
2010-02-13 11:55

Apoteket

Vad tycker ni hittills, om bra och dåliga saker angående att apoteken blivit privata?

Jag tycker så här hittills:

positivt: Nu kan jag ringa igen och tala med vilket apotek jag vill . Förr kunde jag inte prata med dem direkt. Ja, längre tillbaka kunde jag ju det, men de sista åren har det bara varit en automatiskt röst man pratar med. Nu ringer jag 077-444 1111 och kommer till en växel och de kopplar mig till vilket apotek jag vill.

Negativt: Jag verkar inte ha någon delbetalning längre på mitt "kreditkonto" hos Apoteket. ( jag har inga skulder ) Mitt sista inköp jag gjorde, i den privata regin, så kom det hem ett inbetalningskort på hela summan. Då var det ingen hjälp för mig, för då måste jag ju lägga ut mycket pengar på en gång i alla fall. Hade jag vetat det, kunde jag betalt allt på en gång vid köptillfället.

Förut kunde man ju betala minst 150 eller om det var 170 kr varje månad….. dåligt!

och så har de intetsägande plastpåsar också. Men det kanske ändras får jag hoppas. Jag gillade de rosa, gröna och lila små plastpåsarna som den statliga regin hade ett tag.

Annons:
isa
2010-02-13 12:04
#1

Eller? har det blivit något fel på mina inbetalningar?

Finns det någon nu som inom den privata regin , fortfarande kan delbetala med minst 170 kr per månad.?

Fakturan som jag fått förklarar ingenting.Det enda som den förklarar ( vilket är skönt och som jag redan har dunderkoll på  ) är att det står att jag inte har nån skuld till dem. Men lägsta inbetalning är i alla fall 255 kr.

BLÄ, skulle ringt dem ( PAYEX ) i veckan, nu har de ju stängt.

Tycker inte om när jag inte förstår saker som rör min ekonomi.

[aspie]
2010-02-13 12:11
#2

Det hoppas jag verkligen att man får medicinen på avbetalning som förr annars kan jag inte lösa ut mina mediciner. Bara den medicinen för ADHD kostar mellan 800-1000 kronor

Aviendha
2010-02-13 13:05
#3

Jag går i princip bara på apoteket vid vc där jag ändå har mina möten. Där har jag inte märkt en enda förändring alls, men de söta rosa påsarna är kvar där :)

Jag får helt enkelt börja besöka lite fler apotek innan jag kan uttala mig i frågan. Däremot så är det suveränt att det finns lite enkla läkemedel i affärerna nu. Jag glömmer lätt att köpa värktabletter, innan det är för sent. Men ICA har ju öppet till 22, så då finns ju chansen att man kan få sig några så man överlever natten, för med min sedvanliga tur så slår ex. mensvärken till på kvällen..

Bergspuman
2010-02-13 13:20
#4

Hm. Har ännu inte hämtat ut medicin via nya apoteket. Men det är dags nästa vecka. Jag får återkomma med åsikter!

isa
2010-02-13 15:13
#5

Jag har skickat iväg ett E-mail till Payex nu. Tycker detta är konstigt. Jag är mycket noga med att betala mina mediciner i tid, och var så glad att de började med detta, då det hjälper mig för stunden, då jag har svårt med större utlägg.

#3 ja, visst är det bra med alvedon och annat receptfria läkemedel i mataffären! Det glömde jag nämna som en ytterligare positiv grej. Det är suveränt.

isa
2010-02-13 15:31
#6

#2 Förlåt om jag skrämt upp dig Aspie

#4 Förlåt om jag gör er förvirrade. Jag var ganska förvirrad själv…..Skäms

Jag tror jag vet vad det beror på nu. Jag har lusläst fakturan igen.Det är läkararvodet som spökar tror jag,den ingår inte i delbetalningen..och att kostnaden för själva läkemedlen bara blir 155 kr.

så här ser det ut:

Förmånsläkemedel 85 kr

Merkostnad läkemedel 70 kr

Läkararvode 80 kr

Aviseringsavgift 20 kr

Eftersom kostnaden för läkemedel ( som man får delbetala ) blir tillsammans 155 kr,  och det är under 170 kr, så kan det inte bli frågan om nån delbetalning i detta fall. Läkararvodet och aviseringsavgiften får aldrig delbetalas och tillsammans så blir detta 255 kr.

Det är nog i sin ordning.

Förlåt.

Annons:
isa
2010-02-13 15:44
#7

OT: passande ordspråk till mitt senaste inlägg:

Många bäckar små fyller en stor å.

och så har jag lyckats att bli helt OT i min egen tråd…..igen…..Skäms

Bergspuman
2010-02-13 15:57
#8

Det går alltid att värma upp asfalten och böja tillbaks vägen till ursprungsläge! Skrattande

[aspie]
2010-02-13 16:57
#9

Det är lugna puckar Isa. Så jätte rädd hann jag inte bli Skrattande

kerstinjo
2010-02-14 19:49
#10

Isa, delbetalning ska fortfarande gälla och fick du inte det så berodde det säkert på misstag/felbedömning från personalen.

 Kerstin 

 

isa
2010-02-16 16:33
#11

*Det var som jag trodde . Se mail från Apoteket/PAyex nedan, deras svar till mig:

Hej och tack för ditt mail,

Anledningen till att beloppet är högre än vanligt beror på att det tillkommit avgifter som inte kan delbetalas, 70 kr merkostnad och 80 kr läkararvode som ej kan delbetalas.

Förmånsbeloppet (läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet)ligger på 85 kr samt 20 kr aviseringsagift som tillkommer.

Med vänliga hälsningar
Apotekets kontotjänst

Kalle

www.apoteket.se
Telefonnummer kontotjänst: 020-229000

*Här var mitt mail/min fråga till dem:

Hej. Jag undrar om ni har slutat med att man får delbetala som lägsta belopp 170 kr. per månad? Jag fick en faktura och har inga tidigare skulder hos er, men ändå så skall hela beloppet betalas på en gång. Som lägsta belopp står hela summan ( 255 kr ) uppgifter på min faktura: Referensnr: 2523951080232 Aviseringsdatum 2010-02-08 Referensnr. på inköpsställe: H 023685 datum 100105 Apoteket Skeppet

*Han svarar inte direkt på att/om man fortfarande får delbetala , men det antar jag eftersom han skriver om det som inte kan delbetalas, då finns det väl sånt som fortfarande kan delbetalas antar jag. Det utgår jag ifrån med det svaret.

David
2010-02-17 09:20
#12

Jag har inte märkt någon skillnad alls.

Har provat både apotek som är kvar i statens ägo, och apotek som ägs av Kronan och Apotek Hjärtat.

Exakt samma, de kommer åt recepten som vanligt, högkostnadsskyddet gäller. Ja, hade de inte bytt skyltar så hade jag inte märkt något alls.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
2010-02-17 11:53
#13

Jag har märkt en skillnad. Där jag brukar handla, där är de helt plötsligt så HIMLA kundserviceminded och artiga och vänliga. Ungefär som man går in i en damkonfektion!

Blir det så när det blir privat? De blir tvungna att "fjäska" mer för kunderna?

Annons:
Aviendha
2010-02-17 12:13
#14

Tjaa.. Förr behövde de knappast oroa sig över konkurrens, de var ju bara de som satt på läkemedlen ändå så varför inte? :P

Upp till toppen
Annons: