Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 3879 ggr
HannaM
3/3/10, 10:54 PM

Vad har jag missat?

Medveten närvaro. Det är jättehett inom psykiatrin. Att vara här och nu, närvarande i stunden och i händelsen är något som ska hjälpa mot ångest på något sätt, få en att må bättre. För att man oroar sig för framtiden eller ältar dåtid?

Aldrig är jag så närvarande i just nuet och ingen som helst annanstans som när jag har stark ångest. Inget annat finns i fokus, inte mjölken jag måste handla eller träningen jag glömde igår. Inte något annat än just här och just nu finns i mig då. Inte tusan mår jag bättre då? Det kan väl inte vara rätt? Eller ska man vara medvetet närvarande jämt utom just när man har ångest? Hur hänger det ihop?

Samma sak, psyk försöker alltid lära ut att man inte dör av ångest. Att det inte är farligt. Att inget kommer hända och att det går över. Dom verkar tro att det ska hjälpa, att man ska må bättre av vetskapen. Jag har haft ångest och ångestattacker sedan jag var tolv tretton år. Det tog mig sju år innan jag fick ett namn på det, innan jag insåg vad det faktiskt rörde sig om. På dom sju åren hade jag gott om tid att lära mig att ångest inte dödade, att känslan gick över och att inget farligt hände. Märkligt nog då om man ska se till hur psykiatrin verkar tänka så har det inte hjälpt mig överhuvudtaget. Nej det är precis lika hemskt att vara mitt uppe i det ändå. Fast jag även inne i ångesten i stort sett alltid är högst medveten om att det både går över och är ofarligt så är känslan lika vidrig. Jag önskar mig fortfarande bort precis lika mycket för det gör så ont att andas och att vara även fast jag vet att det går över. Vad är det som ska hjälpa med att man vet om att det går över? Lättar smärtan från en patient med sprucken blindtarm om man berättar att smärtan försvinner när blindtarmen är borta? Nej troligen inte. Hur mycket han än vet om att det går över så kommer det göra fruktansvärt ont. Så vad är det som ska hjälpa? Och hur? För jag har nog missat något stort.

Annons:
allhealing
3/3/10, 11:36 PM
#1

Att vara närvarande i nuet är en sak. Att vara närvarande i en obalanserad energi är att vara närvande i just den obalanserade energin och ingenting annat.

En obalanserad energi kan aldrig befinna sig i nuet eftersom nuet är en plats där allting hela tiden är i full harmoni med allt hela tiden.

Däremot så kan man befinna sig i nuet utefter en tidslinje. Det behöver dock inte vara likhetstecken mellan nuet utefter tidslinjen och det balanserade nuet.

Hoppas du förstår var det är jag försöker beskriva.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

David
3/3/10, 11:38 PM
#2

Men, då ska du ju vara helt frisk ju, du är medvetet närvarande, och vet att ångest inte dödar. Så, nu är du friskförklarad! Skrattande

För det verkar vara så psykiatrin fungerar, tjatar om medveten närvaro och att man inte dör av ångest, var väl skönt att höra första gångerna, men nu när man är inne på tioende året känns det lite väl uttjatat och inte ett dugg hjälpande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

allhealing
3/3/10, 11:40 PM
#3

#2

Eller så är det en illusion att du tror dig vara medveten närvarande i nuet.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

evrekaw
3/4/10, 2:24 PM
#4

Medveten närvaro är mer komplext och tar längre tid att lära sig behärska än vad många vill påskina.

Jag är en  ivrig förespråkare för medveten närvaro och jag vet att det fungerar… Men det är som att  lära sig cykla eller simma, man måste öva, det tar tid, man misslyckas flera gånger…

Jag gick ett år en kurs i mindfulness (medveten närvaro) via ett Yoga center - tror inte jag skulle lärt mig så bra om jag inte fått all hjälp som kursen innebar.

Den författare som skriver, tycker jag, bäst och mest lättbegripligt om detta är: Eckhart Tolle.

Det finns så otroligt många tekniker att arbeta med - var och en måste hitta det som passar just dig bäst. Det går inte att ta allt i ett inlägg så här, inte heller via något enstaka lektionstillfälle som landstinget erbjuder…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
3/4/10, 2:29 PM
#5

#4. Två år á två tillfällen per vecka med uppehåll under jul- och nyårshelgen och sommaren… Allt ifrån att blunda och känna på stenar, till diverse andningsövningar, diska, borsta tänderna och gud vet allt. Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
3/4/10, 2:36 PM
#6

#5 Och? Gav det inte dig något alls eller?Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
David
3/4/10, 2:38 PM
#7

#6. Nix, inte ett dugg. Känns som helt meningslöst, istället för att försöka utreda vad som egentligen behövdes för behandling fick jag sitta och känna på stenar. Skrattande

Nu, när jag bytt landsting ställde de mig på kö till en riktig utredning nästan direkt, som snart är klar, sådär 10 år efter att jag sökte första gången.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
3/4/10, 2:44 PM
#8

#7 Så synd… Jag kanske hade bättre kursledare…Tungan ute 

Inte satt vi och kände på stenar i alla fall… Det var mera mentala övningar, kontrollera sina tankar, mantran osv.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
3/6/10, 7:55 PM
#9

#1 Att vara närvarande i nuet är inte samma sak som att vara närvarande i din ångest HannaM. Du verkar fokusera för mycket på din ångest ( inget illa ment, jag tror säkert att den är mycket stark och väldigt jobbig för dig )

Jag vill bara förklara för dig vad de menar.De menar att man ska fokusera på allt annat i nuet än sin ångest - vilket absolut inte är lätt!!!

Jag vet, för jag har egen erfarenhet. Vid en riktigt kraftig panikångestattack så hjälper det inte mig att tänka på att jag inte kommer dö, för det vet jag redan. Däremot kan det lugna mig något att kontrollera andningen på rätt sätt, och försöka fokusera mina tankar på annat - vilket heller inte är lätt.Panikångesten i sig, går inte över, men den blir faktiskt lite, lite, lugnare och är då inte i sitt värsta skede som i början utav den, men det är sannerligen ingen lätt match.

HannaM
3/6/10, 7:57 PM
#10

#9 Jag är väldigt bra på att vara det också. Det hjälper tyvär inte alls.

isa
3/6/10, 8:18 PM
#11

#10 Hanna: Jag vill bara hjälpa dig! inte bråka med dig! Men utifrån det du har skrivit nedan, så är du mera i nuet i din ångest än att fokusera på mjölken du ska köpa och träningen du glömde igår.

De menar ungefär så här att du ska gå och köpa mjölken på en gång, och ta det där träningspasset du missade istället för att fokusera på din ångest.Eller göra någonting helt annat - ta en promenad eller försöka tänka på något annat än din ångest. Ångeststädning funkar ganska bra på mig, för då är jag fortfarande inne , trygg i mitt hem, kan göra nytta även fast jag mår dåligt. Fast då är nog min ångest inte lika stark som din kanske.

ps. Jag vet att man kan bli helt handlingsförlamad och att när ångesten är riktigt stark så bara går det inte att göra någonting annat. Än att rida ut den så att säga…..

Din text: Aldrig är jag så närvarande i just nuet och ingen som helst annanstans som när jag har stark ångest. Inget annat finns i fokus, inte mjölken jag måste handla eller träningen jag glömde igår. Inte något annat än just här och just nu finns i mig då. Inte tusan mår jag bättre då? Det kan väl inte vara rätt?

/många kramar från isa. Hoppas du inte blir arg på mig nu, vill bara förklara för dig vad de menar.

allhealing
3/6/10, 8:31 PM
#12

När man oroar sig så är man inte närvarande i nuet. Då väljer man att fånga upp tankar ur det förgångna och spinna vidare på dessa. Man väljer även att titta på omvärlden och leta efter samma mönster där. Detta göra att man redan fastnat i fällan per omgående.

Om man önskar en förändring i detta så finns det ett antal varianter. Man kan söka hjälp antingen inom sig själv eller utanför sig själv eller en kombination av dessa. Dock går det aldrig att uppnå en förbättring om man inte själv önskar delta i förändringen.

Många påstår att de självklart vill bli friska men då deras påstående inte kommer från personens balanserade fokus som alltid befinner sig i nuet utan istället från den obalanserade sanningen som personen istället befinner sig i dvs i det förgångna och i framtiden så kommer ingen förändring att kunna äga rum.

De är detta som är roten till varför så många lider och inte vet hur man ska bära sig åt för att komma till rätta med detta problem.

Ett än större problem är att det även saknas verktyg att använda sig av hos många av de som ska hjälpa personer med problem eftersom många som hjälper andra inte själva heller befinner sig i nuet eller ens har en uppfattning om vad nuet verkligen är för någonting.

Detta gör att den som ska hjälpa till inte heller kan observera vad det är som är orsaken till varför ett problem existerar.

Det som då sker är att den näst bästa lösningen kommer fram, nämligen medicin. Eftersom man inte har förmågan att se grundorsaken till varför ett problem existerar så medicinerar man istället symptomen. Man bedövar alltså smärtan men gör ingenting åt den. Smärtan kommer att finnas kvar där under ytan men inte lika påtagligt eftersom medvetandet inte uppfattar det lika tidligt som tidigare.

Problemet är alltså betydligt större worldwide än vi tidigare kanske ens förstått.

Jag påstår alltså inte att problemet är olösligt dock påstår jag att många idag ännu saknar förmågan att observera den bakomliggande orsaken till varför problemet existerar.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

HannaM
3/6/10, 8:33 PM
#13

#11 Jag gör det. Jag är ute och går, jag tar en dusch, jag pratar med någon. Jag iaktar mina illrar som busar.

Annons:
isa
3/6/10, 8:46 PM
#14

#12 Mycket klokt skrivet.

isa
3/6/10, 8:51 PM
#15

#13 Ja, jag vet att det inte är lätt, ibland känns det som om man redan gör allting man har fått lära sig. Men lättar det inte ens lite, litegrann när du iaktar dina älskade illrar? om ens det bara lättar en liten , liten , jätteliten bit,  så är du på rätt väg ändå, men det är ett evigt kämpande och det är inte alla dagar man orkar kämpa emot heller hela tiden.

kram isa

HannaM
3/6/10, 8:54 PM
#16

#15 Det hjälper ofta med något av det där. Problemet är att det finns en ångest där ingenting biter. Jag är hela tiden fullt medveten om att jag varken kommer dö eller bli tokig. Jag står bara inte ut med att känna som jag gör. Då spelar det ingen roll hur många illrar jag har eller hur många mil jag går.

[Tassy]
3/7/10, 2:00 AM
#17

enda gången mindfullness hjälper mig är när jag har så våldsamma overklighetskänslor att jag tror mig sakta elimineras från hela världen. Då är det mitt enda sätt att jobba mig tillbaka till normalt medvetande. Men mot ångest och sånt hjälper det inte ett skvatt, tvärtkom kan det utlösa kraftigare ångest och känslor av meningslöshet och uppgivenhet.

HannaM
3/7/10, 2:05 AM
#18

#17 Tack, det är alltså inte bara jag som tyvärr inte finner det så hjälpsamt som man skulle kunna önska.

Eller så gör jag bara fel. Vad vet jag.

Den andra delen. Den där om att det ska bli lättare att stå ut med ångest om man vet att det går över. Är det något som hjälper er andra?

[Tassy]
3/7/10, 2:15 AM
#19

#18 I början jovisst, då var man ju orolig att fastna i ångesttillståndet för evigt. Numera känns det mer som en hopplöst tjatig återkommande halvpik att "jamen det går ju över om en stund".. Det känns inte mindre jobbigt i NUET för det! Obestämd

[Tassy]
3/7/10, 2:16 AM
#20

Ungefär som att bryta benet och tänka "det läker ju" och förvänta sig att smärtan mildras. Tror jag läste liknande ord nånstans här bland inläggen.

Annons:
HannaM
3/7/10, 2:16 AM
#21

#19 Mhm precis…  jag vet ju att det går över men vad tusan gör det när det är nu jag går sönder? Märkligt resonemang. Visst som sagt, bra första gångerna när man tror att man är döende eller att man blir knäpp eller att det ska pågå för alltid men sen?

[Tassy]
3/7/10, 2:19 AM
#22

Jag blir numera irriterad om någon fäller en sådan kommentar till mig när jag har ångest, det kan trigga ett vredesutbrott hos mig som inte går av för hackor. Eller så börjar jag störtsura och känner att världen är alldeles för full av oförstående idioter. Jag kan helt enkelt inte hantera det för fem öre, för jag förstår inte resonemanget.

HannaM
3/7/10, 2:29 AM
#23

Då är ju frågan, är vi specialfall eller har psyk kört fast i något som inte fungerar (igen) och ingen har nämnt det för dom (eller nämnt det men ingen lyssnar, igen)?

[Tassy]
3/7/10, 2:31 AM
#24

Hehe nej, vi är nog inga specialfall. Jag vill nog iallafall säga att psyk har fastnat lite, och dövörat hos dem finns nog där som vanligt.

allhealing
3/7/10, 9:55 AM
#26

#19

först en förklaring på hur jag definierar nuet.

Det balanserade nuet är nuet i sin renaste form. Det är hela tiden det nuet som jag refererar till när jag talar om nuet.

Det obalanserade nuet är nuet som det förgångna och framtiden inom oss refererar till. Detta nuet är aldrig i fas eller i balans med nuet som existerar här och nu. Det kan inte vara det eftersom det hela tiden befinner sig i det förgångna eller i framtiden, det obalanserade nuet skapar sitt nu enbart med kunskap från det förgångna och med visioner om det som komma skall. Detta är helt enkelt den linjära verkligheten som vi lever i.

Det balanserade nuet är inte låst till enbart en linjär upplevelse, det bryggar även över till det som vetenskapen definierar som kvant tillstånd. Helt enkelt ett tidlöst tillstånd som inte har en dåtid eller en framtid på sin tidlösa axel.

Detta är orsaken till att det jag skriver ibland inte uppfattas som speciellt lättsmält. Jag skriver helt enkelt inte mina texter från ett linjärt tillstånd.

Orsaken till att du uppfattar nuet som lika jobbigt beror helt enkelt på att ditt "nuet" inte är fixerat i nuet utan istället i det linjära förgångna och eller framtiden.

Det finna alltså hopp även för dig eftersom den verklighet som du uppfattar som nuet inte alls har någonting att göra med det kvant fysiska nuet. Detta gäller även för samtliga personer eftersom det kvant fysiska nuet existerar överallt hela tiden.

Precis som jag beskriver i #12 så råder det en världsomfattande kunskapsbrist hos de som ska hjälpa de som har svårt att befinna sig här och nu.

Därför är det inte konstigt att världen ser ut som den gör, många av oss saknar helt enkelt den förståelsen och därför skapar vi istället så gott vi kan.

Det är därför som de "smartaste" personerna även drunknar betydligt djupare i det obalanserade kaoset som råder eftersom deras sinne klarar av att hantera större mängder med information. Detta gör att personer med ett högt IQ enklare uppfattar sig själva som "dummare" än vad de egentligen är.

Självklart finns det även människor med högt EQ, dvs hög emotionell intelligens osv samt en mängd andra former av Q intelligenser, men nu var det inte det jag talade om. Missförstå mig inte, en person med högt IQ är inte bättre än en person med lägre IQ, det är bara en person som har ett mer välbalanserat logiskt tänkande och därför klarar av att ta in mer information rent logiskt och där även analysera den informationen. Det är detta som gör att många IQ höga personer drunknar i all information och inte själva klarar av att hitta tillbaka ut ur det kaoset som detta skapar.

Det är förståelsen för detta som öppnar upp för lösningen. "Problemet" existerar alltså i vår vänstra logiska och analyserande hjärnhalva.

Vi är helt enkelt för fixerade vid den verklighet som existerar i vår vänstra värld och glömmer helt bort den balans som vår högra värld kan erbjuda.

Det är alltså balans i oss själva som kommer att skapa balans i våra liv. Detta är svaret på hur man löser ett sedan länge i det närmaste olösligt problem. Skapa balans och det är vad du komme att få. Precis som #15 skriver, börja i små, små små steg.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Tassy]
3/7/10, 2:54 PM
#27

allhealing, jag skickar dig ett PM i ämnet.

Annons:
allhealing
3/7/10, 6:12 PM
#28

#28

Jag har svarat dig.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

evrekaw
3/11/10, 3:15 PM
#29

Vill minnas att jag skrev en artikel om detta ämne… Titta bakåt i gamla inlägg och se om ni hittar det…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
3/12/10, 8:59 PM
#30

#29 kan vi skriva något i sökmotorn? Har du några stödord vi kan söka efter? som "medveten närvaro" eller liknande?

evrekaw
3/15/10, 4:25 PM
#31

#30 Jag tror rubriken var något med ångesthantering…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
3/16/10, 1:38 PM
#32

#31 Tack! jag har hittat artikeln. Inne på Ångestsjukdomar-sidan. Jag puttade upp den till de som vill läsa. Tack evrekaw för en jättebra artikel!!

ps. Den heter Ångesthantering.Så du minns rättGladds

evrekaw
3/16/10, 3:16 PM
#33

#32 Ha, ha…. Jag har alltså inte total Alzheimers trots att jag går på täta ECT-behandlingar nu… Mitt minne fungerar! Yippie!!!Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Delfinen
7/11/10, 5:21 PM
#34

#12 Tack för superintresant läsning. Kan inte påstå att jag kanske förstår så mycket av det du skriver  men är ju inte heller ett lätt ämne.Glad 

Har aldrig hört talas om att det finns ett balanserat nu och ett obalanserat nu…alltså fler än ett nu. Där fick jag en liten ahaupplevelse och något inom mig börja "tjattra"

En liten fundering kom upp angående detta med dåtid, nuet och framtid….att dåtid och framtid inte har med nuet att göra ( om jag fattade det rätt ) att om man lever i dåtid eller framtid så har man inte kontakt med nuet. Dåtid har ju mycket med minnen att göra både possitiva och negativa….framtid har ju bl.a med drömmar och mål att göra så för mig blir det att det flyter ihop alltihopa och då finns inget dåtid, nu, och framtid på något vis.

Likaså om man t.ex är sandrömmare och drömmer om något som kommer att ske i nutid p.g.a något i dåtid. Där får man både dåtid, nutid och framtid i ett paket.  Även om det inte händer direkt så kommer det ändå att vara nutid när det sker. Räknas det då som ett obalanserat nu eller ett balanserat nu? Är ärligt nyfiken och väldigt intressead. Och förbaskat frågvis Tungan ute

Delfinen

Annons:
[rolnor]
7/11/10, 5:57 PM
#35

#0 Jag har gått i PDT i sju år pga min ångest och sociala fobi och läst en del böcker om PDT och KBT. Jag lyckas inte "läka" även om jag utmanar min ångest och det som är tydligt för mej är att det beror på att det är en så tidig skada i själen, jag blir en liten bebis och gråter flera gånger i veckan när jag tänker vad min terapeut och jag pratat om, en process som fortgår nu tie år efter min PDT.

MEN, problemet kvarstår, jag har min ångest, min fobi och det är skitjobbigt, så för vissa av oss är det så, att skadan är för tidig, för omfattande för att kunna läkas, så är det för mej i alla fall.Skrikandes

allhealing
7/12/10, 2:13 AM
#36

Svar till såväl #34, #35

Orsaken till att du inte har hört talas om att det finns två olika versioner av nuet beror på att det är information som jag själv har kommit fram till. Det finns således ingen information om detta ämne mer än det jag tidigare publicerat eftersom jag precis själv bara skapat på ytan av detta helt nya sätt att observera verkligheten på.

Den ena versionen av nuet är den linjära versionen med då, nu samt framtid. Den andra mer expanderade versionen är nuet från ett mer expanderat tillstånd där även den linjära dimensionen är inräknad.

Genom att vi tidigare enbart haft tillgång till den linjära sanningen i form av en tidslinje så är detta den enda versionen av nuet som vi tidigare haft möjlighet att observera och förstå oss på. Den mer expanderade version av nuet som jag hittat är inte i avsaknad av den linjära sanningen. Den mer expanderade versionen av nuet har alltid funnits där men vi har från vårt linjära sätt att observera verkligheten på helt varit i avsaknad av verktyg för att bekräfta att detta verkligen är fallet. Orsaken till att vi saknat verktyg för att bekräfta detta beror på att vi i den linjära versionen enbart har tillgång till fyra dimensioner. All information som existerat utanför dessa parametrar gå således inte att bekräfta.

Det fungerar precis på samma sätt med denna version av nuet som jag skriver om den går inte att bekräfta. Det går inte att använda sig av begräsade verktyg inom ett visst dimensionsantal för att beskriva en mer expanderad sanning i de dimensionen som ligger utanför dessa dimensioner.

Den mer expanderade dimension som jag talar om är samma dimension som Einstein hänvisar till när han talar om att man kan resa med en rymdraket från jorden och återkomma till jorden och se sig själv stiga på rymdraketen som man själv kliver in i. Det enda man behöver göra för att detta ska fungera är att flyga tillräckligt fort och tillräckligt länge för att detta ska inträffa.

Han talar helt enkelt om att jorden befinner sig i ett fält och att vi i det fältet upplever tid och rymd på ett sätt. När man reser ut ur det här fältet och sedan återvänder till fältet så är det alltså fullt möjligt att förändra förhållandet mellan tid och rymd eftersom dessa två parametrar inte fungerar på samma sätt i och utanför fältet.

Det är i teorin alltså möjligt att utanför fältet hoppa till vilken tid som helst beroende på hur snabbt och hur längre man reser och sedan återvända in i fältet i vilken tidspunkt som helst.

Jag förstår att den här informationen kan verka helt obegriplig men det är såhär som det fungerar och tom Einstein har förklarat detta tidigare. Men eftersom det enbart kan bli en teori när man studerar denna information från inom fältet inom de fyra dimensionernas begränsade fält så kommer det för alltid att förbli just en teori eftersom vetenskapen om och om igen kommer att bita sig i svansen så länge de forsätter välja att se verkligheten ut ett begränsat perspektiv.

Detta i sig betyder inte att det jag skriver om inte är sant. Det betyder bara att det är något svårt att förstå sig på eftersom vi så gärna vill förstå vad det är som händer. Problemet med att förstå sig på någonting som är mer än fyra dimensioner kommer att bli något svårt eftersom vi även tänker i fyra dimensioner. Du förstår säkert vart det är jag vill komma. Man blir helt enkelt fångad i en logiskt tanke som tolkar all information i fyra dimensioner. Det går helt enkelt inte att förstå eller räkna ut hur sanningen kommer att se ut utanför dessa fyra dimensioner eftersom tanke redan är begränsad till att se välden i fyra dimensioner.

Detta är orsaken till varför vi med vår logik inte klarar av att förstå vårt abstrakta tänkande. Vårt abstrakta tänkande är nämligen inte begränsat till fyra dimensioner utan kan med lätthet förstå sig på det som är abstrakt och det är verklighen den mer expanderade dimensionen som ligger utanför fältet.

Det är alltså möjligt att träna upp sig själv och använda sitt abstrakta intellekt för att färdas ut från fältet och hämta information tillbaka in till fältet. Det är detta som jag arbetar med och det är därför som det som jag arbetar med fungerar varje gång. Detta besvarar även frågan som #35 ställer. Genom att använda sig av det här sättet att arbeta på så är det alltså fullt möjligt att hitta orsaken till varför en skada har uppstått oavsett när den har inträffat. De metoder som du hänvisar till använder sig av enbart den linjära skalan för att lösa problem på. Jag använder mig även av skalan som ligger utanför fältet. Genom att sammanlänka bägge dessa skalor blir det möjligt att göra det som tycks omöjligt med enbart ett linjärt sätt att observera verkligheten på.

Som svar till #34.
Som du säkert redan förstått så är nuet rent linjärt alltid nu sett ur det perspektivet. Allt som du gör är byggt kring den verklighetsbilden. Inom dessa ramar är du alltid mer eller mindre balanserad. När du befinner dig i zonen så befinner du dig även utanför fältet. Då är du inte enbart en fyrdimensionell varelse utan då är du dessutom medveten om nästa dimension. Det är därför som personer som befinner sig i fältet upplever det som att tiden stannar av för det är precis det som sker. Man får helt enkelt mer tid över inne i fältet när man samtidigt befinner sig utanför fältet.

Sanndrömmar är även de någonting som går att uppleva. Den linjära framtiden fungerar såhär i matematiska termer. Din linjära framtid är den mest troliga versionen som du kommer att uppleva baserat på de val som du tidigare gjort. Du skapar helt enkelt din egen framtid.

Du skriver att du upplever att allting flyter ihop och självklart är det så. Allting är väldigt komplext och går inte ens att börja förstå för oss som människor. Vi är helt enkelt inte tillräckligt smarta för det. Hur kul vore det egentligen att leva om du redan visste allt?

Hoppas detta gav dig några svar på dina frågor annars ska du givetvis fråga igen.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Delfinen
7/12/10, 4:51 AM
#37

#36 När du skriver om dimensionen att se sig själv kliva på och kliva av rymdskeppet…..att resa ut ur fältet och återvända får det mig att tänka på utomkroppen upplevelser och astrala resor. Är jag helt ute och cyklar eller går det att göra en jämförelse?

Blir lite nyfiken på antalet dimensioner. Finns det någon som vet hur många olika dimensioner som finns?

Jag vet att sanndrömmar är något som går att uppleva Skrattande 

Däremot vet jag inte om jag håller med om att man skapar sin egen framtid helt och hållet själv. Finns yttre faktorer som kan påverka Glad

allhealing
7/13/10, 12:19 AM
#38

#37

ta bara till dig av den informationen som fungerar för dig.

Eftersom du vill begränsa den information som jag ger och anpassa den efter din verklighetsbild så kan jag faktiskt inte svara dig på den frågan du ställer om UKU och astralresor.

När det gäller antalet så är det en väldigt linjär fråga. Verkligheten bortom fyra dimensioner räknar inte som vi räknar inom fyra dimensioner. Det blir således som att jämföra äpplen med päron.

De yttre faktorer som du benämner är enbart en separerad observation. I ett större sammanhang finns det ingen separation och därför blir din observation av separation i din slutsats rätt från ditt perspektiv.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Delfinen
7/13/10, 12:33 AM
#39

#37 Du säger att jag vill begränsa den informationen som du ger och anpassar den efter min verklighetsbild så du inte kan svara på min fråga om UKU och astralresor. Vad grundar du det påståendet på?

Kan det vara så att du inte KAN svara? *ler*

Så du menar på fullt allvar att vi själva skapar våran egen framtid? Att vi själva är den som skapar allt som händer i våra liv? Skulle den teorin stämma så skulle det betyda att dom som utsätts för våldtäkt, misshandel, övergrepp själva har skapat den situationen? Och då blir det per automatik lite som att man får skylla sig själv…man har bara fått vad man har skapat själv.

allhealing
7/13/10, 3:43 AM
#40

#39

Som sagt, det beror på vilket perspektiv du har när du gör observationen.

Om separation är det tillstånd som du tänker utifrån så är allting separerat. Dvs svart och vitt, man och kvinna, rätt och fel, krig och fred osv.

Tänk dig att du har en åsikt och en annan person har en åsikt. Vilken av era åsikter är i så fall mest sann, din eller den andras? Och i så fall om du var i den andra personens skor, har du mer rätt därifrån också?

Genom att dela upp välden så kan man dela upp allting i rätt och fel. Detta är precis så som det fungerar i vår värld.

Vi anser att det är viktigare att betala skatt så att vi kan ha ett försvar än vi anser det vara att hjälpa de människor som svälter i världen. Detta är ett val som vi gör i varje land i världen idag. Detta är så långt som vi idag har kommit i vårt separations tänkande.

Dina antaganden om våldtäkt och misshandel utgår ifrån att det är separation som är den enda rådande sanningen som existerar och att det utöver detta inte existerar någon form av mer komplex sanning ovan på detta som vi som människor kanske inte ens är kapabla att förstå oss på.

Om det är så som du tror att det fungerar med tudelning och dualitet så är det så som det fungerar i din verklighet.

Jag har inte den världsbilden längre, jag hade den tidigare men den är inte logisk för mig längre, det saknas helt enkelt för många svar i det sättet att betrakta livet på för att det ska vara logiskt förklarbart att det verkligen fungerar på det sättet.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Delfinen
7/13/10, 3:23 PM
#41

#40 Många anser nog att det inte alls är viktigare att betala skatt än att hjälpa folk som svälter. Men vi har lagar som säger att vi måste betala skatt och som vi måste följa oavsett vad vi tycker och vad vi vill.

Men trots skatter så går det att hjälpa, stötta och göra något för både människor och djur som svälter, är hemlösa eller på annat sätt lider. Oavsett om det handlar om eknomisk hjälp, praktisk hjälp stöd. Ingen kan göra allt…men alla kan göra något. Oavsett om det är ute i världen eller inom våran egen landsgräns.

I min värld finns inte bara 2 sidor av saker och ting. Finns inte bara rätt eller fel….svart eller vitt…. finns otroligt mycket därimellan. Om jag har en åsikt och motparten en annan behöver det inte betyda att någon av oss har rätt eller fel. Många av våra åsikter grundas efter vart vi står i livet, vad vi har upplevt och vad vi mött på våran väg. En del åsikter grundas på för lite kunskap och erfarenhet av saken…en del grundas på fördommar och förutfattade meningar. Det som är rätt för en behöver inte vara rätt för den andre och tvärt om.

Känns lite som att du tycker/vill få mig till en enkelspårig, lite känslolös person som bara kan se saker från ett håll. Som bara värnar om mitt eget lilla. Om det stämmer så gör det inte mig något. Tänker inte försöka motbevisa det heller i så fall. Har inte dom behoven. För mig räcker det med att jag själv vet vilket Glad

Annons:
allhealing
7/13/10, 10:27 PM
#42

#41

Exemplet med en krigsmakt som försvarat oss mot en eventuell fiende handlar om tudelning som jag beskriver här ovan. Det handlar alltså om att val som vi gör, vi väljer att försvara oss mer än vi väljer att satsa samma summa pengar för att istället hjälpa varandra. Det är helt enkelt ett val som vi gör som resulterar i att vi idag betalar skatt för att ha ett försvar. Om vi vill fortsätta att göra det valet så behåller vi helt enkelt vårt system  sås som det är konstruerat idag. Om vi istället vill se en framtid som ser annorlunda ut så måste vi förändra det beteende som vi har idag.

Jag håller med dig om allt du skriver i ditt andra stycke.

Jag håller med dig om allt du skriver i ditt tredje stycke.

Jag har inget behov av att få dig att bestämma vad du ska göra. Min sanning är inte bättre än någon annans sanning. Du har helt missförstått mig om du tolkar det jag skriver på det sättet.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Delfinen
7/14/10, 1:51 AM
#43

#42 Hur skall vi göra för att slippa betala till ett försvar i stället för att lägga den summan på att hjälpa varandra? Trotts allt så går en del av våra skattepengar till försvaret. Skall vi då vägra betala skatt för att pengarna inte skall gå till försvaret och därigenom begå lagbrott?

Upp till toppen
Annons: