Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 4172 ggr
[SarahOhrn]
2010-02-10 19:57

Borderline

Jag blir nästan rädd nu, jag har läst lite om Borderline innan men aldrig tänkt mer på det… Och för varje dag tänker jag mer o mer att nåt måste vara fel på mig! Dock kom det först när jag va runt 16-17 år, dom funderingarna…

Och nu pratade jag med en person här på iFokus om helt andra saker i PM men så kom vi fram till hur lika vi är o tänker o att hon då har Borderline o ångestrelaterade "sjukdomar" och allt stämmer så bra på mig. Så nu gick jag in och läste mer om Borderline och allt stämmer inte till 100% men 90% av allt är som om dom skriver om mig… Jag har inte velat gå till nån psykolog innan för jag vet inte vad jag ska säga eller göra och nu när det här "uppenbarade" sig för mig blir jag så rädd!!

Jag blir rädd för mig sjläv ibland hur arg jag blir fort o sånt… Och nu blir jag ännu mer rädd att man aldrig kommer kunna bli "frisk" från det, att jag kanske aldrig kommer klara av att jobba som vanligt eller ha barn och ett vanligt liv, jag vill ju ha ett vanligt liv!!! Men hur mycket jag än försöker så vissa dagar kan jag inte leva normalt (dom flesta dagar) medans vissa dagar är riktigt bra. Oftare o oftare nu…

Och jag vet ju inte om jag har Borderline men det är ganska troligt efter det jag läst nu…

Någon som vill dela med sig? Om hur behandling funkat? Några "solskenshistorier" (hehe) att ni blivit mycket bättre och klarar av livet ganska bra. Dom flesta med diagnoser verkar vara förtidspensionärer eller sjukskrivna / deltidssjukskrivna… Men finns det något som blivit mer positivt eftet behandling? Vad har ni fått för behandling/medicin osv? :/ Nu blir jag mer orolig o stressad o ledsen än vanligt vilket inte är bra..

Annons:
Wolfgang
2010-10-04 11:44
#1

Hej!

Vad är det som pekar på att du har Borderline personlighetsstörning? Du skriver att du lätt blir arg, vad mer tycker du stämmer in på dej?

Du skriver också att du drar dig för att gå till psykolog för att du inte vet vad du ska säga eller göra när du är där. Det behöver du inte bekymra dig om för fem öre - psykologen kommer att ställa frågor och är väl medveten om att det är svårt att prata om sig själv.  Många som går till psykolog är oroliga första timmen att deras problem är för litet, eller att de inte är tillräckligt förberedda. Ingen psykolog förväntar sig att patienten ska komma in och från början exakt veta vad som är felet, det ska ju psykologen hjälpa till med! Är själv psykolog så just detta kan jag faktiskt uttala mig om ;)

Oavsett om du nu har Borderline PS eller ej, den viktigaste frågan är: hur mår du? Och låt svaret styra om du söker hjälp hos psykolog eller inte.

…hoppas mitt svar kunde bidra med nåt :)

wolfie

www.psykologsthlm.se

Aviendha
2010-10-04 15:12
#2

Nu har jag inte (veterligen) Borderline men rent spontant så skulle jag tycka att det är en fördel och en styrka att veta om man har en diagnos eller ej. Med den kan man få anpassad hjälp om det skulle behövas och man har en förklaring som inte bara är "det fungerar inte".

Du känner att det oftare och oftare går att leva normala dagar som du skriver, så jag ser inte att du inte kan ha ett vanligt liv med jobb, förhållande, unge och hus om du vill ha det. Om du får diagnosen kan du även få hjälp att handskas med den på ett sätt som gör det ännu enklare för dig att leva livet så som du vill. Tyvärr är det inte något som går över av sig själv eller för att man gömmer sig för det.

Visst, det är ju aldrig kul att det är något "fel" på en, men det behöver inte vara så farligt heller. Det är ingen katastrof, ditt värde, din kunskap, dina kvalitéer och styrkor påverkas inte av att en rad skriv in i din journal.

Eftersom du är orolig så skulle jag råda dig att göra just det som känns jobbigast just nu - att kontakta psyk och helt enkelt konstatera att du tror att du kan ha Borderline. Det kanske inte ens är det du har, det är lätt att finna drag hos sig själv och sedan överanalysera sig själv och sitt beteende till den grad att man inte kan skilja på sin personlighet och något som kan åsamkas av en sjukdom/personlighetsstörning. Jag kan, om jag vill, hitta massor av kriterier som säger att jag skulle kunna ha Borderline, bipolär, adhd, pstd, gad tex. Men ändå så har ingen konstaterat att jag lider av mer än depp och ångestproblematik.

[rolnor]
2010-10-04 16:00
#3

Klart att du ska söka hjälp, en terapeut eller psykolog är nog bra att börja med för att se om det finns nån möjlighet att behandla med terapi. Mediciner är bra men ska nog alltid ses som en kompromiss om du frågar mej.

Ta hand om dej!

Upp till toppen
Annons: