Annons:
Etikettanhöriga
Läst 3247 ggr
MichaelE
2/27/10, 2:36 PM

Vi måste bry oss mer på nätet

Jag skriver detta i och med mordet som nu skedde i Järfälla där en goth-kvinna brutalt mördade en vän - efter att ha skrivit planer om detta på bloggsajten Helgon.

Tidigare skedde en liknande händelse där två stycken beskrev en sextortyr innan dem utförde den.

Det jag inte förstår om man har 351 vänner, som hon i Järfälla hade på Helgon, varför reagerade ingen på vad hon skrev i sin blogg?

Det jag nu kommer berätta är en sann historia som jag har fått återberättad.

För länge sedan fyllde en kvinna i Nyköpingstrakten 20 år och de hade en riktigt trevlig fest och vännerna som var där uppskattade festen, det var en lugn och anständig fest som inte spårade ur på något sätt som många fester gör. Innan festen var slut sade hon till några utav sina bästa vänninor (även om i lite onyktert tillstånd) att hon kommer aldrig uppleva sin 21 årsdag.
Tiden gick och ingen tänkte över vad hon hade yttrat om och inte långt innan sin 21 årsdag hängde kvinnan sig.

Så min uppmaning är att ser ni någon av era kontakter på nätet skriver att den mår dåligt eller har planer som kommer förstöra dess liv eller andras - klicka inte vidare, stanna upp istället och oavsett om du känner personen personligen eller ej - skriv till den. Skriv ett PM angående inlägget och fråga hur den mår, att bry sig är det bästa som finns och att bry sig ger värme även om den på andra sidan skärmen sitter 25 mil ifrån dig så kommer värmen alltid fram och detta kan rädda liv och hjälpa andra.

Annons:
[aspie]
2/27/10, 3:15 PM
#1

Så sant som du skriver, att vi måste bry oss mer. Men man måste oxå tänka på att det finns de som blir tystare iställer för att berätta som mår lika dåligt.

Av egen erfarenhet vet jag att de som drar sig undan och blir tystare ej uppmärksammas heller.

MichaelE
2/27/10, 3:35 PM
#2

Sant, men när de skriver det i son blogg som har ett flertal läsare varje dag - hur kan man då ignorera detta. Är det pga Jante-lagen? Hatar Jante och föredrar att bry mig om vad som händer och gärna talar ut än att tiga.

NaimaG
2/27/10, 3:39 PM
#3

Oj vad jag känner mig träffad nu. Behöver bara säga Måndags så fattar du MichaelE. Gråter

MichaelE
2/27/10, 3:56 PM
#4

#3 Jag förstår vad du menar, men det var inte meningen att du skulle ta åt dig.

Loveferrets
2/27/10, 4:11 PM
#5

Jag tror många ignorera det för att dom bara trodde att vederbörande sökte uppmärksamhet och säger typ "ah, hon bara pratar, hon skulle aldrig våga",

Jag håller med om dig om att folk faktiskt skulle bry sig mer, för i dagens samhälle heter det ofta, "ta vara på dig själv och skit i andra" och det är tråkigt att många har den inställningen.

[aspie]
2/27/10, 6:10 PM
#6

#2 Håller med dig fullständigt i det du skriver

Annons:
StickyKitten
2/27/10, 6:45 PM
#7

Jag skulle ärligt talat inte orka bry mig Obestämd Inte om det gäller en främling.

Har hänt vid några tillfällen att jag faktiskt har brytt mig och försökt hjälpa när någon pratat om självmord, resultatet blev alltid att man inom kort förvandlades till personens privata slaskhink.

Det enda som var intressant för dessa människor var att få ösa ur sig om sitt skitliv och om samtalet inte handlade om hur dåligt personen mådde (eller annat om denes liv) så existerade inget samtal alls.

Så min spontana känsla är helt enkelt "energitjuv som ropar varg…" inför sådant.

MichaelE
2/27/10, 9:31 PM
#8

#7 även om man blir till dess slaskhink så ska min inte tänka på sig själv och säga "men snälla, jag orkar inte höra ditt sk#t!" utan det man bör tänka på är att man harfaktiskt öppnat en kanal där människan kan prata ut om sitt liv och ofta när det när till en viss punkt kan man kommentera positiva saker och gärna få personen att se det ljusa i tillvaron.

HannaM
2/27/10, 9:50 PM
#9

#8 Fast man orkar inte vara slaskhinken om man inte får ut något annat av det. Inte hur länge som helst. Hur bra gärnng det än är så fungerar det inte i alla lägen. Människor där man ohämmat kan ösa ut sina problem finns. Dom får betalt för det och jobbar inom vården. Andra människor måste man, oavsett hur man mår faktiskt vårda sina relationer till genom att låta dom prata om sitt också, inte dränka dom i sin egen depression och inte lyssna på den andra.

Jag tycker att man har all rätt i världen att tänka på sig själv.

StickyKitten
2/27/10, 9:56 PM
#10

#8 Men samtidigt så måste man tänka på sig själv ibland för att inte bli utnyttjad.

Visst, det är en fin egenskap att helt osjälviskt kunna erbjuda sitt stöd till någon, men det betyder inte att man ska acceptera att bli behandlad som en förbrukningsvara.

Nu säger jag inte att folk som mår dåligt är så generellt, men det är så jag oftast reagerar när folk pratar öppet om självmord på nätet.

MichaelE
2/28/10, 1:33 PM
#11

#9 #10 ni båda har rätt, det finns en gräns. Men första kontakten kan vara värt något - det kanske leder till att den söker upp vård.

Upp till toppen
Annons: