Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 1866 ggr
timmelin
2/3/10, 10:57 PM

Hur ska jag hjälpa min väninna

Hur hjälper man en vän som sitter fast i ett destruktivt förhållande. Som blir misshandlad fysiskt och psykiskt.

Som har en man som inte är riktigt klok, som vill kontrollera henne totalt.  Ger henne veckopeng!!! kollar hennes lönespecifikatin, mobiltelefon etc

Hon vet att hon vill komma bort därifrån, hon älskar honom inte längre. Men hon är inte från den staden där hon bor och har således ingenstans att ta vägen.

Hur ska jag hjälpa henne?????

Annons:
Aviendha
2/3/10, 11:31 PM
#1

Så svår sits! Jag kan inte ge några direkta råd, men jag vet att det finns en hel del matnyttigt och flera andra i både hennes och din sits inne på misshandel.ifokus.se

Det jag kan säga; stötta henne, finns där, lyssna.

timmelin
2/3/10, 11:35 PM
#2

ok,visste inte att det fanns ett sådant forum också

ska kolla det genast

Hon brukar säga att hon aldrig skulle orka leva om inte jag fanns. Vet att hennes sambo avskyr mig fast han inte säger det rakt ut varken till henne eller mig

Men jag tror att det bara är för att jag peppar henne :)

Tack aviendha, för ditt tips

kram

Aviendha
2/3/10, 11:40 PM
#3

Haha, här finns forum för allt ;)

Jo, nog är det så ^^ Det måste vara jobbigt för en sådan person, som vill kunna kontrollera allt, att ha en väninna som han inte kan kontrollera.

Så lite så :)

Obs! Menade inte att du inte får ta upp detta på det här forumet, det får du inte tro! Menade bara att det kan vara ytterligare ett ställe att söka hjälp på. Det finns mycket värme och erfarenhet där inne.

Kram

timmelin
2/3/10, 11:43 PM
#4

Det förstod jag Aviendha. Såg det bara positivt att du rekommenderade ytterligare ett fokus.

Nu har jag varit inne och snackat på fyra fokus, bokstavsfolk, psykologi, något med vikt och så sökte jag hjälp på handarbete  med ett par lovikavantar som jag gör till min dotter haha

Ja jag är nog skitjobbig i hans ögon särskilt när jag peppar henne att lämna honom. Men jag ger mig inte :)

Aviendha
2/4/10, 12:15 AM
#5

Åh, justja, kommer ihåg lovvikavantarna :) Älskar dem jag har, hur ska jag kunna leva utan dem ;) Det blir lätt att man är och hoppar in på många, jag själv har ett tiotal jag läser dagligen ;)

Ja, du är säkerligen ett stort hot som han ser det. Inte vill han se att "hans" kvinna tar efter dina fasoner, börjar tänka själv, ifrågasätter osv! Nej, en sann vän finns alltid där, och hon kan skatta sig lycklig som har dig! :)

timmelin
2/4/10, 12:17 AM
#6

Glad Tack.

Ja blir nog några vantar till mig med och inte bara dottern

Hennes blev svarta med band i lila, vitt och grått. Riktigt tuffa

Annons:
Aviendha
2/4/10, 1:37 AM
#7

Jag vill se bild på dem :)

Loveferrets
2/4/10, 12:52 PM
#8

Det viktigaste är att du finns vid hennes sida oavsett vad som sägs och händer, hon behöver dig och hon är lyckligt lottad som har dig som vän. Att han inte gillar dig är för att du är ett hot och han märker att du är på hennes sida men du ska strunta i det.

Har du pratat med henne om kvinnojour ? Har de barn tillsammans ?

Du är värd ett guldhjärta som ställer upp för henne.

Hawknestgrove
2/4/10, 2:35 PM
#9

Gå in på misshandel i fokus. ÄVen du där finns många trådar och inlägg som kan hjälpa både dig och henne….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2/4/10, 2:36 PM
#10

Försök också få tag i boken, "Du tillhör mig" och läs och ge henne att läsa i smyg…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

timmelin
2/4/10, 5:41 PM
#11

Det var ett bra tips  om boken. Har du koll på författare?

Hawknestgrove
2/4/10, 5:45 PM
#12

Oh ja!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2/4/10, 5:47 PM
#13

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
timmelin
2/4/10, 5:49 PM
#14

Tack :)

siem
2/4/10, 9:10 PM
#15

Du kanske kan ta kontakt med typ kvinnojouren eller nåt, i vår kommun har de inom soc nånting för misshandlade kvinnor också. Tänkte på ett sånt ställe borde du ju kunna få bra råd om hur du/ni ska göra.

Din väninna är lyckligt lottad som har dig, vet du va.

Upp till toppen
Annons: