Annons:
Etiketterom-sajtenom-ifokus
Läst 3472 ggr
Bergspuman
2010-01-29 19:16

Värd eller medarbetare?

Jag har en tid tänkt att det vore roligt att driva en egen sajt på iFokus. Gjorde därför slag i saken och anmälde mitt intresse för några veckor sedan.

Idag fick jag avtalet, då blev jag faktiskt - avskräckt … Det står jättemycket om vad värden förväntas göra. Skriva si o så många artiklar, si o så många inlägg, mm.

Jag blev rädd, för jag jobbar faktiskt heltid, har ett ganska krävande arbete och pendlar ca 3 timmar dagligen. Är borta oftast runt 12 timmar per dag.

Ni som är värdar - hur betungande upplever ni att värdskapet är?

Ni som är Medarbetare, hur mkt tid tar medarbetande i anspråk? Skulle ni vilja vara värdar eller är ni nöjda som det är?

Lite vilsen hur jag ska göra… Men rent spontant känns det inte bra, att i nuläget ta ett värdskap, som jag inte vet om jag har tid att sköta… Hur mycket jag än är intresserad av ämnet…

Annons:
Hawknestgrove
2010-01-29 20:00
#1

ja du…. jag har väl inte skrivit en egen artikel på min sajt på jag vet inet hur länge. Ärligt talat, det är ju inläggen som man går på….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Tassy]
2010-01-30 01:54
#2

Reglerna har skärpts nyligen, och jag blev värd för länge sen. Dessutom har jag tvagit över två sajter som redan var igång i nätverket. Har en tredje som inte är ute än, och kommer heller aldrig att bli så länge ingen tar över. Kraven är alldeles för höga på blivande värdar nu.

Aviendha
2010-01-30 04:14
#3

Jag är förvisso "bara" Medarbetare på ett antal sajter, men alla har sina egna regler. Det beror helt enklet på vilken typ av sajt det rör sig om och vad sajtvärden behöver helt enkelt.

På en sajt så håller jag mest bara koll och tar bort dubletter osv. Som en vanlig medlem med "fixmöjlöjligheter". På en annan förväntas jag se till att det finns svar i alla trådar, så att ingen är på noll, utöver det tidigare beskrivna. På en tredje så skötte jag i princip hela sajten, artiklar, organisering, svar, starta trådar - ja allt. Det beror helt på vad sajtvärden behöver.

Överlag så ger det mig mycket att vara medis, hade jag inte velat hade jag helt enkelt konstaterat; tack men nej tack. Jag skulle gärna driva en sajt, visst har kraven tydligen skärpts, men det kan behövas med tanke på att värdar tidigare missköts sin post.

Vill du så kan du. Kan du så ska du. Min pappas ordspråk ;) Du är en driftig, kreativ, logisk och smart kvinna. Varför inte testa? I värsta fall så går det inte alls bra och så stängs det ner.

[aspie]
2010-01-30 13:09
#4

Jag är bara Medarbetare och är inte så aktiv som jag borde. Jag hänger mest i kulisserna nu för tiden.

Personligen skulle jag nog aldrig vara rätt person för att bli värd på en sida

David
2010-01-30 13:12
#5

Ja, det stämmer som Tassy säger, att reglerna har skärpts. Vi som tillhör "gamlingarna" har lite bättre avtal än de som vill starta nya sajter.

På gott och ont. De nya reglerna innebär att många sajter får en högre kvalité, samtidigt som säkert en del värdar väljer att avstå från att starta sajten.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2010-01-30 19:33
#6

#5 Men tänk David, det finns bl.a. en sajt som slunkit igenom med stora stavfel och urkass grammatik. Du vet vilken!Glad

Så nog 17 är det viktigt att man kan sin svenska. Jag tycker att det är helt ok att reglerna har skärpts. För de olika sajterna är dock i.Fokus ansikte utåt och jag skulle gå i taket (nåja) om en ny sajt inte gav ett seriöst intryck.

 Kerstin 

 

Annons:
[Tassy]
2010-01-30 20:38
#7

Nu måste jag lägga näsan i blöt lite Glad

Självklart ska sajten vara seriös och ge intryck därefter, men att ha som krav att det ska finnas X antal artiklar (väldigt oöverstigligt jättemånga om man startar en sajt i syftet att läsa sig mer om ämnet med tiden, som i mitt fall) redan innan lansering. Om det finns buntvis med artiklar från start, sen då? När allt blivit urvattnat? Foten i munnen jag är lite förtvivlad över kravet, ribban ligger en smula för högt. Det blir nästan som ett jobb.

Bergspuman
2010-01-30 20:44
#8

#7 Precis min tanke! Särskilt detta med alla artiklar o trådar som skulle publiceras INNAN lansering.

Återigen: JAG JOBBAR HELTID OCH ÄR BORTA 12 TIMMAR OM DAGEN!!!!!

Det lutar åt att jag kommer att tacka nej…

David
2010-01-30 22:16
#9

Jag är nog en av dem som tycker att kraven är rimliga. De kom till efter att vissa sajter bara spruta ut i nätverket, och som Kerstin säger, vissa kunde inte ens stava. Skrattande

En sajt fyllt med artiklar och trådar innan den öppnar tror jag ser mer inbjudande ut, än en halvtom sajt, där säkert många medlemmar vänder i dörren. Du får dock bjuda in en liten skara vänner för att hjälpa dig att dra igång sajten innan den släpps loss, så arbetet är inte så gigantiskt som det ska verkar innan man börjat.

Tror de flesta som är både värdar och Medarbetare har arbeten och är borta stora delar av dagen - just därför är hela iFokus ett fritidsintresse, både ifrån grabbarna bakom till oss värdar och Medarbetare.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Aviendha
2010-01-30 23:16
#10

Nu har jag ingen aning om exakt vilka kraven är (de nya alltså) men jag har förstått det som att det ska vara en viss mängd skrivna av värden själv?

I det fallet tycker jag att det är lite orlimligt. Man kan mycket väl ha goda Medarbetare och artikelförtfattare och dela sajtens ansvar, och det enda som skiljer värd från medis är just huvudansvaret. En del andra värdar vill styra på ett annat sätt, men eftersom vi alla fungerar olika så bör man ju välja det sätt som fungerar bäst för en själv.

Tar mig som ex. Jag skulle gärna driva en sajt. Däremot är jag urkass på att producera på kommando, men jag är desto bättre på att strukturera upp, fixa och ordna och peppa andra. Jag skulle givetvis bidra med artiklar, men jag skulle hellre ha ett gäng medisar där alla kunde ta vid där en av oss inte räckte till.

kerstinjo
2010-01-31 10:58
#11

#7 Om en sajt blir utvattnad så fort att det att det inte finns mer att skriva, så måste det vara en mycket "smal" sajt.

#8 Om du nu behöver skriva så mycket innan sajten lanseras, har du inte en viss tid på dig att göra det? Måste du skriva allt själv, eller kan du ta en Medarbetare till hjälp?

Jag har sett nystartade sajte där det finns ett minimum med artiklar och inlägg och då tappar jag intresset ganska snart eftersom det knappt finns något att läsa.

 Kerstin 

 

Bergspuman
2010-01-31 11:09
#12

Man får ju inte tala om avtalet till tredje part som jag fattade det, men så mkt såg jag att det var uttalade krav på att VÄRDEN skulle producera allt det där materialet. Klart jag kan skriva artiklar, jag är fena på att skriva - har ju för 17 ett antal akademiska uppsatser bakom mig.

Men jag vill inte ha KRAV att göra det, när det inte är min dagliga huvudsyssla och jag vill inte heller ha krav att göra det på en viss TID. När jag faktiskt inte får betalt för det.

Mitt svar kommer att bli NEJTACK, jag blir hellre Medarbetare.

Jag tycker iFokus ska modifiera kraven en smula, och kanske hellre äska in en artikel INNAN avtalet kommer, så att de är säkra på att värden kan producera läsvärt och språkligt felfritt material.

Jag blir nog inte den enda som blir avskräckt…

[Tassy]
2010-01-31 13:22
#13

#12 Nej, du är inte den enda som blir avskräckt. Jag är med dig, ribban ligger en aning för högt.

#11 iFokus vill ju ha smala och många sajter, blir det för stort ämne så går det ju inte igenom.

Annons:
Zaphix
2010-02-01 10:02
#14

Jag tycker det finns många sajter som är lite väl smala och där det knappt ens skrivs trådar. Spciellt ifrån många värdar ser jag ens knappt några trådar eller svar, undrar ibland vad värdar egentligen gör eftersom de inte verkar ha tid att skriva i trådar eller artiklar.

Skulle inte vilja driva en sajt och räcker för mig att vara Medarbetare på en sajt, även om jag inte var Medarbetare skulle jag vara lika aktiv, är superintresserad av ämnet så. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LenaR
2010-02-01 15:12
#15

Hittar du bra Medarbetare redan från början tror jag inte det behöver vara så betungande, bergspuman.

Det där med artiklar, du kan ju ta tid på dig att starta sajten? Om det går på en vecka eller ett halvår från sidhuvud till öppnande spelar väl ingen roll? Under tiden kan du bjuda in intresserade som får använda forumet.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bergspuman
2010-02-01 16:46
#16

Nu har jag skrivit och tackat nej till värdskap. Kändes som det rätta att göra i nuvarande situation. Jag är nöjd med mitt beslut. Det är så rörigt på jobbet just nu … VD-byte, omorganisation, nya programvaror, nya arbetssätt, varsel, pust…

Däremot har jag uttryckt mitt intresse för Medarbetare.

Upp till toppen
Annons: