Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2684 ggr
kerstinjo
2010-01-28 23:53

Tacksam.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft det jobbigt det sista. Ett jobb på en palliativ enhet och en nära och kär vän som har gått bort.

Men livet är så, upp- och nedgångar. Jag sjukskrev mig förra vecka för att jag kände att jag inte orkade med ett enda dödsfall mer.

Men det är ju så livet är. Det går upp och ned och det är inte alltid man är förberedd på alla vändningar.

Jag är tillbaka på jobbet igen, och innan jag idag gick på en långledighet, så kändes det så enormt skönt att få sitta hos en döende patient. Bara hålla om henne och säga när hon, morfinomtöcknad, tittar upp; Det är jag, det är Kerstin som sitter här. Tänk att få ett leende från en döende människa. Om ni visste vad det värmer i hjärtat.

Jag sade "hejdå" till henne idag, för jag tror inte att hon lever på måndag.

Men jag känner att jag/vi har gjort ett jättefint jobb och jag tror att hennes sista tid blev fin. Jag är tacksam!

Jag är tacksam över att jag har detta previgilierade jobb, tacksam över att jag/vi kan kan ge döende människor ett värdigt slut.

Tacksam över att vi har fått lära oss att bemöta anhöriga på rätt sätt. Tacksam över att vi kan ta hand om anhöriga.

Jag är tacksam!

Så otroligt tacksam.

Jag tog även ett tungt och hårt beslut igår. Jag kommer inte att närvara vid Lilians begravning.

Jag är tacksam för den otroliga vänskap hon gav mig. Tacksam över att fått haft henne som en sann vän. Tacksam över att hon såg mig som en sann vän.

Tacksam över att hon har funnits i mitt liv.

Glömmer ni att vara tacksamma ibland?

 Kerstin 

 

Annons:
Musiken
2010-01-29 00:32
#1

Ja, ibland glommer jag nog att vara tacksam, men an oftare glommer jag att visa att jag ar tacksam. Valdigt fint att lasa din text ocksa Kerstin :)

Aviendha
2010-01-29 01:02
#2

Ja, det glömmer jag nog ibland. Kanske att jag låter självgod nu, men oftast så glömmer jag nog att vara tacksam över mig själv och vad jag faktsikt åstadkommer.

Även jag tycke om din text. Det är ett tugnt och otroligt krävande jobb du har, men jag är glad att du kan se den stora "vinsten" i det hela, att finnas där när allt kan vara som mörkast, mest ensamt.

HannaM
2010-01-29 01:23
#3

Visst glömmer man men nyss kom jag ihåg det. Läst eytterligare en artikel om utförsäkringarna.. och var bara så otroligt tacksam för att jag haft turen att få min ansökan beviljad. Att hamna på jobb och arnetsintroduktion just nu skulle få mig rätt in på psyk omgående. Så det är jag tacksam för just nu.

isa
2010-01-29 14:33
#4

Så fint och klokt skrivet av dig Kerstin. Faktiskt så försöker jag tänka så ibland ( men bara ibland… ) om min storebror och min hund, att jag är tacksam över alla de åren som de fanns i mitt liv. Jag försöker tänka: Tänk om de aldrig funnits överhuvudtaget? Då hade jag aldrig haft de där lyckliga åren alls.Och så mycket som min bror ( och även min hund ) lärde mig. Om de inte funnits, hade jag aldrig fått lära mig allt det där, jag hade heller aldrig fått uppleva all den sanna och villkorslösa kärleken de gav mig. Det är jag tacksam över.

Men visst glömmer jag bort att vara tacksam ibland.

Det finns mycket att vara tacksam över här i livet egentligen. Bara att ha tak över huvudet, att kunna äta mat varje dag, att ha ett arbete, fast sådana saker är det lätt att vi moderna människor i ett ganska så välbärgat Sverige, lätt tar för givet, trots att jag ser de här stackars uteliggarna nästan varje dag.Att man inte är handikappad , förlamad och sitter i rullstol, att jag inte är blind eller döv. Särskilt de sista fysiska sakerna brukar jag tänka på när jag har som mest ont.

kerstinjo
2010-01-29 15:25
#5

Ja, det är otroligt svårt att vara tacksam ibland. Livet rullar på och man glömmer helt att vara tacksam.

Konstigt, för jag har egentligen så otroligt mycket att vara tacksam för. Men ibland kan det vara alldeles för lätt att enbart se de negativa sidorna och totalt glömma alla positiva saker som finns.

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: