Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2422 ggr
[aspie]
2010-01-21 19:09

Protestera mot utförsäkringen

Läs, titta och skriv på protestlistan

http://www.webbprodukter.se/sjuka/index.html

Annons:
David
2010-01-21 22:45
#1

Jo, absolut måste det till en förändring.

Och jag tror den första förändringen är på tjänstemannanivå, dvs. handläggarna på Försäkringskassan.

Även långt innan den här nya lagen trädde i kraft var det många som blev hanterade konstigt.

Och det finns luckor i lagen för att ingen ska behöva komma i kläm, däremot verkar vissa handläggare leta efter möjligheter för att på ren svenska, jävlas med den sjuka.

För ett par månader sedan publicerades en undersökning (troligtvis inte statistiskt säkerställd), men de handläggare som avslagit mest ärenden, 95% av dessa hade eller har haft fritidsuppdrag inom socialdemokratin. Sedan får man dra egna slutsatser av det, min slutsats är att detta är ett väldigt effektivt sätt att bedriva valkampanj ifrån socialdemokraternas partisympatisörer.

Synd bara att det går ut över de sjuka i samhället.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2010-01-22 08:05
#2

Har du skrivit på då David?

Tycker det är konstigt att så få reagerar och skriver på när så många här är och blir drabbade

David
2010-01-22 10:04
#3

Jo, jag har skrivit på. Även om jag hellre såg att man riktade in sig mot tjänstemännen. Politiker kan, och får inte, gå in i enskilda fall utan måste låta tjänstemännen tolka regler och lagar.

Men lagen kanske måste göras om så att tjänstemännen av annan politisk uppfattning inte kan tolka lagen så det blir negativt för den försäkrade.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2010-01-22 10:14
#4

När det gäller politik fattar jag i stort ingenting men jag skrev på i varje fall Glad Tycker det är viktigt. Bra att du skrev på tycker jag Flört

[aspie]
2010-01-22 10:42
#5

Läs så förstår ni varför det är så viktigt att skriva på protestlistan

http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20100113-4

David
2010-01-22 11:09
#6

Ingen här inne har nog undgått att förstå att jag röstat och kommer att rösta på alliansen.

Är lite synd när man lägger fokus i en sådan här viktig fråga på att det just är alliansen som sparkar på de sjuka, då blir det en politisk fråga och det skrämmer bort många tror jag.

Hade artikeln (som är starkt röd-färgad) och protestlistan (som också är rödfärgad) varit neutral tror jag fler hade reagerat.

Socialdemokraterna själva gick ut i en debattartikel nyligen med några löst ogenomtänkta förslag på förändring om de vinner valet. De själva konstaterar att som det "fungerade" innan valet, dit vill de inte igen.

Jag är rätt insatt, tycker jag själv, och det som skapade det här massiva lidandet för många var att Försäkringskassan först i november (!!) började berätta att många inte skulle få ha kvar sin sjukersättning. Vad de missade att berätta var att Arbetsförmedlingen då skulle göra en utredning under 3 månader, och visade sig då att man var för sjuk för arbete, då är man tillbaka hos Försäkringskassan, och under utredningen är ersättningen högre (80% av SGI istället för 65% av SGI vid aktivitets-/sjukersättning). Med rätt hjälp och stöd skulle säkert många som ville börja arbeta kunna göra det, medan de som var för sjuka åter fick sin sjukersättning.

Men, just när det gäller deltidsarbete/deltidssjukskrivning, där håller jag med om att det är knäppt, att man ska behöva säga upp sin anställning och leta efter något man kan arbeta med på heltid. Som forskaren här som kunde arbeta med sin forskning på halvtid, men blev föreslagen att säga upp sig för att på heltid börja arbeta på Samhall.

Socialdemokraterna har ett förslag som jag tycker verkar bra, och det är att lägga ner Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, och skapa en ny gemensam myndighet. Förhoppningsvis rekryterar man då kompetent personal med human människosyn.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
2010-01-22 11:19
#7

Så här stod det på ett ställe

**_Det är oansvariga, ogenomtänkta samt omänskliga beslut som ligger till grund för denna protest, sedan spelar det ingen roll vem som sitter vid makten. ALLA POLITIKER BÄR ETT ANSVAR FÖR DET SOM SKER NU.

Oavsett partifärg så måste vi väl ändå ha så mycket kurage att vi kan säga ifrån när våra Politiker gör uppenbara fel som får förödande konsekvenser för människor. Om meningen med denna reform var god, då har något gott väldigt snett, för det som pågår nu är rena övergreppet på sjuka människor som inte kan eller ges möjlighet att försvara sig. Det är verkligen en tragedi som pågår och ansvaret ligger hos alla våra Politiker oavsett partifärg.

Oavsett vilken partilillhörighet vi har så kommer vi, våra barn och barnbarn någon gång i livet att drabbas av det som pågår just nu om inget görs. Att tro att man ska få leva ett helt liv utan att någon gång i livet bli sjuk, drabbas av olycka eller tragedier är att hoppas på för mycket, för tyvärr sker något av detta varje dag och då vill i alla fall jag och säkert många andra att vårt skyddsnät fungerar och det oavsett vilket parti som håller i rodret, det är väl ändå inte för mycket begärt av våra Politiker. En annan fråga som vi nog bör ställa oss är vilket ansvar Försäkringskassan har över det som pågår just nu._**

NaimaG
2010-01-23 14:03
#8

Min arbetskamrat höll på att bli utförsäkrad men hans far han sätta stop för det för han skulle inte klara ett liv i arbetmarknaden. Sicken tur att man själv redan har ett jobb men tycker det är sjukt att äns tänka tanken att "kasta" ut folk i arbetsmarknaden som inte är där av en god orsak.

[aspie]
2010-01-23 14:38
#9

#8 Intressant, Hur kunde hans far sätta stop för hans utförsäkring? Det är inte långt kvar tills jag blir utförsäkrad nu och jag skulle inte klara av ett jobb idag. Kan inte ens ta hand om mig själv och mitt hem.

NaimaG
2010-01-23 14:42
#10

#9 Försäkringskassan ville utförsäkra honom till arbetsmarknaden men hans far tog itu med det och prata med dem. Han har nyligen påbörjar KBT programet och kan verkligen inte arbeta så som han är, han har mycket framför sig innan arbete kan komma på tal.

[aspie]
2010-01-23 15:01
#11

Jag var på möte med FK i veckan och de sa jag kunde ansöka om förlängd sjukpeng (fast då blir ersättningen 5% lägre) Den räcker sen i ca 500 dagar sen finns det ingen mer överklagan att göra utan man åker ut.

Efter 80 dagar har man rätt att kunna bli sjukskriven igen. Några andra undantag ska inte finnas enligt FK.

Jo man kan ansöka om sjukersättning men då krävs det att man är så sjuk att man mer eller mindre är döende.

Jag ska på ytterligare ett möte med FK och läkare nästa vecka. Kanske får lite mer info då?

NaimaG
2010-01-23 15:06
#12

#11 Ja jag vet inte, jag är fastanställd och har aldrig gått på någon sjukpenning eller dyligt. Min arbetskamrat är sjukpensionerad i och med att ingen ville anställa honom men i och med att han är så pass ung (snart 40) så måste han ha en sysselsättning och arbetar med hjälp via kommun men han får inte betalt för sitt arbete mer än minimum pensionen som är på 7.500kr.

[aspie]
2010-01-23 15:14
#13

#12 Jaha, han är redan sjukpensionär. Då är det nog en annan sak. Men det har visst skärpt reglerna där oxå. Har hört att många förtidspensionerade blir utfrörsäkrade och måste ut på arbetsmarknaden. Skandal när de är så sjuka.

Annons:
NaimaG
2010-01-23 15:19
#14

#13 Jo det stämmer. Jag är rädd att min far ska bli indragen i arbete som har reumatism.

David
2010-01-23 15:22
#15

#12. Vad menar du med "Min arbetskamrat är sjukpensionerad i och med att ingen ville anställa honom"

Sjukpensionerad kan man väl bara bli om man har en sådan allvarlig sjukdom att det är ställt bakom allt rimligt tvivel att man kommer kunna återgå till ett arbete.

Har man arbetsförmåga men inget arbete är man arbetslös och det är inget kriteri för att bli sjukpensionerad.

Har man ett funktionshandikapp som gör att man inte kan arbeta på den vanliga arbetsmarknaden finns en hel del skyddade arbeten genom kommunen.

#11. Vilken jobbig situation du hamnat i! Dessa ständiga prövningar som FK gör gynnar direkt inte den medicinska rehabiliteringen. Tror du drabbats av ungefär samma som mig, tjänstemannaproblemet, de som läser lagen med de kritiska glasögonen på. Har hört talas om att det finns vissa tjänstemän, dock är de ett fåtal, som istället tolkar lagen till fördel för de försäkrade. För det går absolut att göra det. Det finns många undantag.

I teorin, om du hade rätt handläggare, skulle det räcka med att du blev "utförsäkrad" en vecka och deltog ett par dagar i Arbetsförmedlingens program där de kan konstatera att du är för sjuk för att fortsätta. Då blir du åter införsäkrad och får sjukersättning ifrån Försäkringskassan.

Det går att läsa klart och tydligt om handläggaren så bara vill.

Det är lite det jag menade med att många handläggare verkar använda oss som slagpåsar i en ful och dold valkampanj.

Hoppas att det i framtiden blir jurister och socionomer som får arbeten som handläggare i sjukförsäkringsfrågor, inte personer som i grunden inte har någon speciell utbildning, utan endast har haft rätt partifärg. (var så länge, att många statliga arbeten gick till "partikamrater")

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NaimaG
2010-01-23 15:25
#16

#15 Han har den lägre graden av AS och sattes i sjukpension när han aldrig fick något jobb. han kräver så oerhört lång inskolning innan han kan arbeta och ingen arbetsgivare ville anställa honom i och med det och för hur han fungerar.

Han jobbar och har fått det via kommun men han får inte betalt utan för ut 7.500kr/mån.

[aspie]
2010-01-23 15:52
#17

#15 David, så som du beskriver har jag oxå hört att det är på ett annat ställe (minns inte var) Konstigt att min handläggare säger helt annat Rynkar på näsan

Håller med om att det inte ska blandas in några partifärger i detta. Det är ju helt vansinnigt FEL.

[aspie]
2010-01-23 15:56
#18

#16 Jag har oxå AS i botten förutom en massa annat elände men kan ändå inte få sjukpension verkar det som. Är starkt tveksam till att jag ska få arbete oxå eftersom jag är gammal och kvinna och utan utbildning. Dessutom finns det ju knappt arbete till yngre och välutbildade människor så hur det ska gå för mig och många andra kan man ju undra.

Det är så olika från kommun till kommun hur man får hjälp eller inte. Lika olika verkar det vara beroende vilken FK man tillhör konstigt nog

David
2010-01-23 16:09
#19

Visst är det tokigt system? Att det hänger helt på vilken handläggare man har, om man får avslag eller hjälp och råd hur man kan få fortsatt stöd via FK.

Egentligen är det vissa enskilda handläggare på FK som tar livet av människor. För att bedriva en smutsig valkampanj. Det är så man mår illa av det.

Hoppas att din handläggare inser att de inte har något att vinna på att kasta ut dig, utan erbjuder dig "rätt" hjälp. En chans att prova på Arbetsförmedlingens program, med den möjligheten att om det inte fungerar, redan efter ett par dagar, så får du kommer tillbaka in i FK-systemet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

NaimaG
2010-01-23 16:14
#20

#18 Jag har själv AS med en rad andra "handikapp" och vet hur det är men jag är fastanställd och jobbar. Mig vägrar kommun hjälpa istället. Tror inte det är olika från kommun till kommun utan snarare olika för hur en diagnos ser ut, hur man fungerar i en vardag osv.

Annons:
[aspie]
2010-01-23 16:28
#21

#19 Ja min handläggare pratade faktiskt någonting om AFs program men hon sa inget om att få komma tillbaka in i systemet igen inte förrän efter tidigast 80 dagar i varja fall.

Nåja, hoppas det går bra

[aspie]
2010-01-23 16:32
#22

#20 Jag var oxå fast anställd tills jag blev uppsagd. Förmodligen pga för mkt sjukskriving sen jag kraschade. Eftersom jag är ganska nydiagnostiserad med AS och ADHD så vet jag ännu inte riktigt hur kommunen kommer att hjälpa mig. Vet att det kan skilja sig ganska rejält beroende på vart man bor tyvärr. Speciellt detta med tandvårdskort bl.a

NaimaG
2010-01-23 16:44
#23

#22 Ja jag har ju aldrig gått på sjukpenning och heller aldrig varit sjukskriven utan har alltid jobbat och alltid kunnat få jobb så jag har inte den erfarenheten du har. Och tyvärr försummas vi inom den offentliga sektorn, jag försummas inom läkarvården när jag skall behandlas för någon sjukdom, detta pga mina inslag av Borderline och jag skickas från en läkare till en annan.

Men jag tror inte att kommun kan försumma dig om du har sådana svårigheter att du knappt kan ta hand om dig själv som du skrev men åt andra sidan "kommunen kan". Har du personlig assistent? För kanske det kan vara ett "tänk om" för kommunen. Vet inte vilken grad du ligger i men jag har en vän som är i 4 graden av AS, han har enbart handläggare och kontaktpersoner och kommer sättas i arbete. Hans tillstånd gör att han kräver ledsagare och assistent men kommun nekar honom det just för att de anser att han är fullt kappabel till att arbeta och inte i behov av ytterligare stöd.

Kraven är hårda och kommun verkar inte äns hjälpa de som har det som svårast. Men för din skull hoppas jag att du kan komma till rätta med detta för det är inte rätt att skicka ut folk i arbete som inte är funktionella till att utföra ett arbete.

[aspie]
2010-01-23 16:53
#24

#23 Oj jag har ingen aning om vilken grad av AS jag kan ha. Visste inte ens att det kunde delas upp i så många olika grader Förvånad Ska ta och höra med han som utredde mig.

Lite hjälp har jag fått från kommunen men det fick jag innan min as diagnos. Jag har ett personligt ombud och har även fått en godman som jag väntar på. Nu när jag fått diagnos så kommer jag troligtvis att få boendestöd oxå samt tandvårdskort vilket jag gladeligen välkomnar.

Så fort jag har mitt intyg ska jag kontakta LSS för att se vad jag kan få för mer hjälp.

Tyvärr är vi många som försummas inom vården. Hoppas det ska gå bättre för dig i fortsättningen.

NaimaG
2010-01-23 16:57
#25

#24 Det finns 5 grader inom AS, 5e graden är den värsta, 1a graden som jag har gör att jag kan ha egen lägenhet och leva ett hyffsat normalt liv.

[aspie]
2010-01-23 17:01
#26

#25 Jamen då har nog jag oxå 1:a graden. Jag har ju bott i egen lägenhet i många år

NaimaG
2010-01-23 17:13
#27

#26 Jag vet tyvärr inte vad som skulle skilja mellan grad 1 & 2, enbart din läkare vet om det om du gått igenom en fullskalig utredning.

Annons:
[aspie]
2010-01-23 17:23
#28

#27 Nå då så får jag nog fråga min utredare om detta. Ska ändå prata med honom i veckan så jag hoppas jag kommer ihåg att fråga

Upp till toppen
Annons: