Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 3471 ggr
Aviendha
2010-02-03 21:54

Vilka styrkor har vi fått?

Många av oss här inne har ett lass att dra. Livet har sina tunga sidor och många gånger kan vi känna oss övermannade och hindrade av våra tunga lass. Samtidigt upphör jag aldrig att förvånas över den värme och den brutala styrka som finns hos oss medlemmar här inne.

Jag är övertygad om att vi tack vare dessa lass får starka ryggar med! :)

Så, vad för styrkor, positiva egenskaper, insikter etc. har dina problem gett dig?

Annons:
Aviendha
2010-02-03 21:56
#1

Jag börjar.

Jag tror att mina problem har gett mig en annan syn på tillvaron. En syn som innehåller mer förståelse och en stor portion av ödmjukhet.

Jag har insett att jag är starkare än jag tror.

Jag klarar av att hantera svåra situationer där många andra faller, eftersom jag är van att hantera min dagliga ångest och panik.

timmelin
2010-02-03 22:53
#2

Min styrka är att jag fixar att ha ett positivt tänkande efter hand när jag har haft dagens ångest. Har känslor som åker berg och dalbana ibland mellan att må toppen resp. botten. Kanske jag ska nämna här att jag troligtvis har adhd.

Jag är initivativrik, inte rädd för att misslyckas pga alla fall som jag gjort genom livet.

Jag kan hjälpa medmänniskor i dom situationer som jag känner igen mig i.

Och att jag gillar djupa ärliga relationer med människor istället för ytliga mingelrelationer. Även om jag fixar det

Men lever hellre efter motto några få ärliga och härliga människor än flera ytliga.

Vi vågar visa vad vi står för i situationer som kräver det, hade jag nog inte lärt mig om jag inte hade varit den jag är

HannaM
2010-02-03 23:12
#3

Hitills är min styrka att jag inte ger upp. Jag går mot det som är jobbigt konstant och vägrar vika ner mig. Även om jag avskyr det ibland så är det en styrka.

LenaR
2010-02-04 00:23
#4

Min största gåva är min förmåga att se skönhet i allt och alla. Det är till stor lättnad för mig, och det är bra för mina vänner och min familj också.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bergspuman
2010-02-04 10:36
#5

Mina återkommande depressioner, som varit ett rejält plågoris de senaste 6 åren, har givit mig förmåga att njuta mer av livet paradoxalt nog. Just för att en depression gör att livsgnistan sänks så mycket, så blir den desto starkare när man väl är ute ur depressionen och känner sig som pånyttfödd. Jag har blivit en livsnjutare: njuter av färger, dofter och smaker på ett sätt jag inte gjorde förut. Tycker det är roligare att laga mat. Känner mig mer intensivt närvarande i en upplevelse, mer koncentrerad när jag har sex t ex, eller ser en bra film, eller när jag spelar piano.

Uppskattar mycket mera små glimtar som bjuds i det dagliga: hur solen belyser ett snötäckt träd, ett par som ler mot varandra, en hittad femtioöring, en rolig notis i tidningen.

Och jag har blivit väsentligt bättre på att leva i nuet. Oroar mig inte så mycket för framtiden längre. Och ältar inte det förflutna lika mycket.

Naturligtvis hade jag hellre fått de här förmågorna UTAN depressionen som bagage! Jag är inte sorten som säger sig vara TACKSAM för en sjukdom. Nej nej, inte så mycket som den sabbat.

Men jag är trots allt glad för de här sakerna!

Loveferrets
2010-02-04 12:58
#6

Vilken bra tråd men tyvärr har jag inga styrkor alls o jag hatar mig själv för de. Jag är inte alls övertygad om att man blir stark för att man har fått dras med mycket.

Annons:
timmelin
2010-02-04 13:06
#7

Tänkt till en gång till loveferrrets.

Jag är säker på att du har styrkor, så försök inte vara så negativ

kram

isa
2010-02-04 13:57
#8

Jag har större förståelse , för människor som är sjuka, både psykiskt och fysiskt eftersom jag kan känna igen mig själv.Jag har lärt mig vara en god lyssnare och har större förståelse för andras problem.

Jag har större tålamod.Eftersom jag har lärt mig att "härda ut".

Jag har lärt mig att prioritera sånt som är viktigt för mig själv.

Jag har lärt mig uppskatta vardagliga ting här i livet. Varje dag finns det alltid något/flera positiva saker.

Jag har insett att jag är en mycket stark person., mycket starkare än vad trodde att jag var.

Tack för en jättebra tråd! Det här glömmer vi bort ganska ofta, tror jag!

Loveferrets
2010-02-04 15:41
#9

Jag har förståelse för människor som är sjuka, både psykiskt och fysiskt eftersom jag kan känna igen mig själv. Jag har lärt mig vara en god lyssnare och har stor förståelse för andras problem

Sån är jag oxå men jag hade varit sån även om jag ej drabbats så hårt av allting,

#7, Jag behöver inte tänka o förlåt om det lät negativt men det är tyvärr sanningen.

timmelin
2010-02-04 17:40
#10

Visste ju att du hade sidor som var positiva

Kanske har du bättrar på dom ännu mera nu

Ha det gott

Loveferrets
2010-02-04 17:53
#11

Mr. Green

fridaas
2010-02-04 18:15
#12

Min styrk hittills är nog delvis att jag är tillräckligt envis till att inte låta mitt dåliga mående göra så att jag väljer lämna detta jordeliv och gör mitt bästa för att må bättre.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

timmelin
2010-02-04 19:22
#13

Det är en styrka som heter duga och som är väldigt viktig

Annons:
Svea-
2010-02-05 00:15
#14

empatisk,rättvis,godhjärtad.. trots allt..

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

evrekaw
2010-02-05 11:15
#15

Envis i alla lägen… Det finns inget som får heta, kan inte/går inte… Det bara ska gå!!!

Bättre försåelse för andra som inte mår bra…

Tålamod och blir inte förvånad eller upprörd över livets små överraskningar - inget är nytt under solen…

Kan se på livet med en stor skopa humor…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

fotokrafs
2010-02-05 14:57
#16

Vilka styrkor mina problem gett mig?

Jag vet faktiskt inte. Jag har antagligen inte kommit till den punkten än.

Visst jag har styrkor/bra sidor men dem har funnits så länge jag kan minnas. Om det beror på att jag alltid haft "problem" eller inte det vet jag inte. Jag njuter av det lilla, är oftast glad & positiv, och har uppfostrats med att alla är lika värda och man inte skall vara snabb att döma.

Katarina
2010-02-05 17:52
#17

Sedan jag blev sjuk har jag lättare att se sårbarheten hos andra människor,även då de inte är medvetna om den själv.

Tror att det är därför sköra människor söker sig till mig.

Tidigare var jag tuff och positiv och hela tiden på väg framåt, nu tar jag inte framtiden lika självklar och har en lite annan syn på tiden.

Jag dömer inte mig själv lika hårt för de svagheter jag har.

Aviendha
2010-02-05 18:12
#18

#17 Jätteviktigt tycker jag! Att inte döma sig själv för hårt, det är ett vanligt misstag många gör, tyvärr.

Vad kul att läsa era svar! :) Vi har massor av kvalitéer, sjuka eller ej.

Zabbio
2010-02-05 19:25
#19

Just nu känner jag mig mest uppgiven.. men jag antar att min syn på livet har förändrats til det bättre, och en förståele för att andra kan må dåligt av saker som inte jag hade mått dåligt av.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kerstinjo
2010-02-06 02:12
#20

Jag har inte fått min "styrka" gratis. Jag har fått kämpa för att få ett egenvärde, att få en mening med livet, att tycka om mig själv, att tycka om mina medmänniskor och att få sinnesro.

Som de flesta utav er vet så har jag ett gravt missbruk bakom mig. Jag har gått genom livet med narkotika, kriminalitet, ilska, hat osv som en evig följeslagare.

När du skriver "styrka" så vet jag inte om jag egentligen har hittat en styrka någonstans.

MEN, jag tycker numera om mig själv, jag tycker om mina medmänniskor, jag ser positivt på livet och jag har framför allt fått sinnesro. Jag är tacksam.

 Kerstin 

 

Annons:
Aviendha
2010-02-06 03:04
#21

#20 Kvalité, styrka, egenskap. Vad som. Det du beskriver har du som sagt fått slita hårt för att få, men du har det nu, och det är väldigt positiva saker som verkligen ligger till din fördel, som du kan använda dig av. Trots en hård kamp som har förstört mycket har du kommit igenom och dessutom förvärvat dig dessa egenskaper. Så jo, jag skulle vilja kalla dem styrkor :)

kerstinjo
2010-02-06 12:09
#22

#21 Du är gullig du!

 Kerstin 

 

[rolnor]
2010-02-06 16:17
#23

Bra tråd, mycket positiv styraka hos många som är inspirerande.

Genom att jag tvingats p.g.a. mina svåra problem att gå i samtalsterapi så så ser jag människor, gjorde jag inte innan, våga ta in dom på ett djupare plan, inte lätt, men där finns en forstsättning på mitt liv, min framtid, jag är behövande.

NaimaG
2010-02-06 16:19
#24

Min styrka är att jag kunnat börja acceptera den jag är och dra fördel utav mina handikapp, specielt inom intresseområdena. Min intelligenta kapacitet (över mensa nivå enligt tester) gör det möjligt för mig att klara det mesta så länge jag inte gör det för svårt för mig själv så tanken av att "jag kan" sitter alltid i.

Jag har lärt mig leva som jag är och använda hjärnan mer än mina impulser. Min största egenskap är min hjärnas kapacitet och med det har jag lärt mig att dra den till fördel.

Har blivit mer klärvoajant och till frids med mig själv.

David
2010-02-07 00:37
#25

Måste få kommentera #20 lite. Kerstin, du har fullt med väldigt fina egenskaper. Du har gått igenom mycket och det gör att du besitter sådana egenskaper som ja… jag finner inte ord för alla. Jag tror att du skulle bli den absolut bästa psykolog/kurator som går att hitta.

Du vet vad livet är, hur lätt man halkar ner, och framförallt hur man kämpar, och att det går att tar sig upp igen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Togla
2010-02-07 18:26
#26

Inann jag började min nya skola , hade jag inga styrkor. jag var mobbad och utsatt. Men nr jag började i skolan där fick jag en helt ny syn på tillvaron. dom var så stöttande. specielt en tjej där ( som blev min bästis ) och en kille där. Dom finns alltid där . Utan dom skulle jag antagligen tagit samma väg som min bästaste vän , hoppat framför tåget. Jag mår dåligt över att hon gjorde så , hon var en av mina styrkor. Men hon har det bättre nu. det är posetivt

MVH Elin

timmelin
2010-02-07 19:17
#27

#26

Är så skönt när man hittar hem så att säga, alltså hittar till en plats där man blir respekterad för den man är.

Jag är glad för din skull att det känns ok, bra människor runt omkring en stärker en

Kram

Annons:
Upp till toppen
Annons: