Annons:
Etikettbehandling
Läst 7825 ggr
[Fiction]
2010-02-05 15:43

Muntorrhet pga läkemedel

Jag äter för tillfället två mediciner som har muntorrhet som biverkning - den ena är en antidepressiv (Sertralin) och den andra är Ritalin (centralstimulantia mot ADHD). Jag misstänker att det är främst Ritalinet som orsakar muntorrheten, för när jag bara åt mina antidepressiva upplevde jag inte att jag hade så stora problem med det.

Hur som helst, har jag nu fått svåra problem med att svälja, prata och andas. Munnen känns som klister. Jag försöker råda bot på det med fluortabletter, att tugga tuggummi och dricka vatten, men det hjälper inte tillräckligt.

Jag skall till tandläkaren på tisdag nästa vecka och kommer då att ta upp detta med muntorrheten. Jag har tidigare bara haft ett enda hål i mitt trettioåriga liv, men nu är jag ganska övertygad om att jag kommer bli tvungen att laga åtskilliga hål och det beror helt klart på mina läkemedel.

Så, nu undrar jag om någon vänlig själ kan tipsa om ngt receptbelagt medel mot muntorrhet som jag kan diskutera med min tandläkare om…? Jag har testat på ett flertal receptfria medel, men upplever tyvärr inte att de är tillräckligt effektiva. Husmorstips mot muntorrhet är också välkomna.

Annons:
[LucyInTheSky]
2010-02-05 16:32
#1

Jag var jätte torr i munnen när jag åt setralin.. Jag köpte tablettaskar på apoteket som heter typ Salvin eller något liknande. Jätte goda smakar godis och får i gång dreglande =)

Aviendha
2010-02-05 18:17
#2

Jag har muntorrhet jag med pga medicin, inte så illa som du har det dock (tack och lov, detta duger mer än väl!). Salvin på apoteket, tuggummi och halstabletter har fungerat för mig, men när man har värre problem så kan ju detta vara otillräckligt. Jag har tyvärr ingen koll alls på läkemedel, men förhoppningsvis så kan din tandläkare ha lite bättre koll på den fronten. Lycka till!

imilija
2010-02-07 21:54
#3

jag har samma problem jag, har testat både tuggummi, sugtabletter och munspray mot muntorrhet, hinkar litervis av vatten men inget hjälper, dessväre är "min" läkare inte så intresserad av detta.. hoppas du lyckas bättre :D

Hawknestgrove
2010-02-09 00:53
#4

ja salivin är bra och du kan säkert få hjälp med något på recept av din tandläkare och din läkare får faktiskt lov att engagera sig i dettta. KRÄV DET!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Puhlo
2010-02-13 01:12
#5

Jag tar nånting som heter Xerodent när jag är väldigt muntorr. Det finns på apoteket och smakar gott av syrlig apelsin. De större burkarna kan tandläkaren skriva ut, om det hjälper.  Nuförtiden är jag bara det på nätterna, och har ett glas vatten vid sängen, det hjälper en del.

NaimaG
2010-02-13 11:20
#6

Har har Stisal. Fungerar utmärkt för mig.

Annons:
isa
2010-02-13 11:47
#7

0# Jag har samma problem. Jag blir arg för att de inte kan komma på något riktigt bra läkemedel som fungerar ordentligt.Xerodent funkade inte för mig något bra.

Nu provar jag salvin.

Det bästa rådet hittills ( men det funkar bara tillfälligt i några minuter ) det är från Magnus Härenstam. Jag var på kurs om retorik för några år sen och de visade en video med honom. Hans tips när man är nervös och torr i munnen inför ett framträdande är att man "drar " tungan över underkäken och överkäkens tandkött några gånger, då kommer saliven igång av sig självt. Det funkar faktiskt! och det funkar bra, men bara en liten stund - det är inget man vill gå runt och göra hela tiden när det är folk runt omkring en, på arbetet t.e.x

Aviendha
2010-02-13 13:08
#8

Appropå rörelseframkallad saliv; att lyfta tungan och suga hårt får fram lite saliv för min del. Akutlösning när jag är så torr att halsen snörps ihop. Då fungerar ju knappt en sugtablett, den fastnar för ingen saliv finns :P

isa
2010-02-14 00:07
#9

#8 hi hi hi, förlåt men jag håller med dig Aviendha när man är riktigt torr i munnen så funkar inga sugtabletter för de fastnar!!

isa
2010-02-14 00:08
#10

#stisal vad är det? är det receptbelagt? eller är det den där sprayen?

Upp till toppen
Annons: