Annons:
Etikettbehandling
Läst 2620 ggr
Zabbio
2010-02-05 18:29

Pris på läkemedel + humörsvängningar..

Vad kostar sk. ''happy pills'' ca i månaden, de är väl rätt dyra? :/ Fick utskrivet för ett antal år sedan men köpte dem aldrig då jag började må bättre utan dem.

Jag har hemska humörsvängningar som är kopplade till min ridning. Jag är troligtvis ohälsosamt fokuserad på att jag måste rida min häst korrekt och få rätt på grunderna.. tror att hästen och ridningen är lite väl viktiga för mig..

Det kan inte vara hälsosamt att pendla mellan total lycka som gör att man nästan brister ut i sång och ler i felera dygn, och fullständig breakdown där jag bara sitter frustrerad och gråter och sen känner mig helt tom i flera timmar eller upp till dagar efteråt.. för att man ena dagen kände att ridningen gått bra och nästa dag fick ett bakslag. Jag tänker hela tiden på hästar och ridning, går nog inte en minut utan att jag tänkt en tanke på det.  Drömmer om det på natten och tänker på det på dagen.

Skulle vilja gå till en psykolog och få råd men lyckas inte fatta mod till det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
HannaM
2010-02-05 18:59
#1

Tja det är väl inte alltid billigt men frikort är fina grejer=) Det går ju också att få på avbetalning på apoteket om man har svårt att hosta upp stora summor på en gång.

Zabbio
2010-02-05 19:20
#2

men vilka summor pratar vi om, ca?

300kr, 3000kr?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

HannaM
2010-02-05 19:22
#3

För det första får du frikort på läkemdel när du betalat 1800 så mer än så blir det inte per år men vi pratar hundralappar, det har det i alla fall varit när jag käkat mediciner tidigare.

Zabbio
2010-02-05 19:23
#4

ok, tack :)

Då kan det ju vara värt att kolla upp..känns onödigt att sökahjälp som man ändå intye har råd med..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Aviendha
2010-02-05 19:35
#5

Hjälp får man främst genom terapi, medicin är bara att ta bort symptomen, eller delar av dem och kommer inte göra en frisk. Efter 900kr får man frikort inom sjukvården. Besöken kostar någon hundring per gång eller så.

Jag har aldrig nått upp i frikort på apoteket, och jag har gått på lite olika mediciner. Däremot har de ju något underligt system som jag inte förstått mig på alls som gör att man ibland får varor lite billigare. Efter 900kr så blir det lite billigare iaf. Mellan 900kr och 1800kr så får man billigare och billigare läkemedel, efter 1800kr utlagda pengar inom ett år så är det som sagt frikort.

Loveferrets
2010-02-05 23:57
#6

Precis som Aviendha här säger, har förmig de ska upp mot 900 nånting sen blir de frikort. Bäst är att få riktig terapi än att käka piller.

Annons:
HannaM
2010-02-05 23:59
#7

#6 900 på sjukvård 1800 på läkemedel. Men man har någon märklig form av ökande rabatt på läkemedel när man kommer upp sig en bit.

Loveferrets
2010-02-06 00:01
#8

#7, 900 på läkarvård japp, med mediciner hade jag ingen aning förrän nu hehe.

Zabbio
2010-02-06 05:27
#9

Har frikort i läkarvård redan. Visst är terapi bäst, men tvivlar på att jag får nån hjälp. De är gladare för att skria ut piller och just nu duger det gott att bli symptiomfri. Men måste väl prata med nån för att ens få recepten, så det ger sig väl.

Om jag nu bara hade mod att fktiskt söka hjälp.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Katarina
2010-02-06 10:16
#10

Ofta behöver man "piller" för att hamna på någorlunda rätt köl och kunna tillgodogöra sig terapi.

Skriver läkaren ut antidepressiva ska du absolut ta dom!

Bergspuman
2010-02-06 12:18
#11

#9 Ja, medicinen botar inte som någon sa, men de hjälper en att få näsan ovanför vattenytan, de gör att man kryar på sig och känner sig bättre och därmed får man ork att ta itu med sitt liv och de problem som finns.

Jag klarar mig tyvärr inte utan medicin alls numera. Är alldeles för känslig för jobbiga händelser. Förra sommaren hade jag varit medicinfri i ca 9 månader, men det räckte med en stressig 3-veckors period på jobbet för att jag skulle få ett återfall igen…

Ring vårdcentralen på måndag! Ju snabbare du får hjälp desto bättre!

Upp till toppen
Annons: