Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 5128 ggr
baraclaraa
2/2/10, 6:27 PM

Gökboet

Jag antar att jag inte är den enda här som fattade ett gott tycke för denna film. Hur som helst, jag har en fråga som jag och mina kollegor diskuterade här om veckan. Verkar patienterna på mentalsjukhuset mentalsjuka?

Dela gärna med er av era åsikter!

Annons:
NaimaG
2/2/10, 6:45 PM
#1

En mentalsjukdom ser ut på olika sätt beroende på diagnos. Så beroende på vilken sorts diagnos manusförfattaren tilldelade skådespelarna uttrycker de sig också därefter. Sen bör man ha i åtanke om vilket årtal filmen skall utspela sig i. Under de år det var vanligt med lobotomi på mentalsjukhuset ansågs en person med minsta avvikelse från samhället som mentalt sjuk.

Hawknestgrove
2/2/10, 8:07 PM
#2

Vem älskar inte Gökboet……OCh Nicholson… Slurp, Slurp, dregel……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

kerstinjo
2/2/10, 10:44 PM
#3

En underbar film, med ett fantastiskt slut.

 Kerstin 

 

HannaM
2/2/10, 11:48 PM
#4

Jag har bara läst boken men den gillade jag.

[Tassy]
2/3/10, 9:33 PM
#5

Helt klart underbar film. Mentalt sjuk var ingen av dem anser jag.

Mysan59
2/4/10, 5:25 PM
#6

Älskar den filmen! Den som var mest störd var väl sköterskan?! Tungan ute

Annons:
Hawknestgrove
2/4/10, 5:59 PM
#7

kult av högsta klass……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
2/4/10, 6:41 PM
#8

En riktig klassiker. Jag älskar Jack Nicholson.

#6 håller med dig där!  Hon som var mest störd , var helt klart sköterskan!

Hawknestgrove
2/4/10, 7:10 PM
#9

ja haklapp är ett måste…. När man tittar på Nicholson

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mysan59
2/4/10, 8:07 PM
#10

Han är helt suverän i den filmen! (Jack Nicholson alltså) Love him!

Hawknestgrove
2/4/10, 8:13 PM
#11

han är helt suverän ÖVERALLT! Sexscenen i postmannen…..den på bakbordet…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mysan59
2/4/10, 8:22 PM
#12

E han med i den? Oj det var så länge sen jag såg den filmen… Jo men han är suverän överallt! Han är så jäkla bra skådis!

Mysan59
2/6/10, 4:24 PM
#13

Nu har jag precis sett om Gokboet…Guuud va bra och gripande den är!

Annons:
isa
5/8/10, 10:39 PM
#14

#11 Förstår vad du menar där! Mycket bra skådespel. Man kan tro att passionen fanns på riktigt!

#12 Ja, det är han och Jessica Lange.

#13 Jag har Gökboet både på VHS och på DVD. Jag kan se om den hur många gånger som helst. I love it.Så himla bra.

[rolnor]
5/9/10, 12:28 AM
#15

Jag har varit inlagd ett par dygn på sjukhus och tycker att det fanns patienter där som i viss mån betedde sej som dom gör i Gökboet, jag har också läst om sköterskor på mentalsjukhus (som det hette förr) som vid något tillfälle var ute från avdelningen (där patienterna enligt sköterskan betedde sej mer som djur än människor och behandlades därefter) och fikade, och plötsligt var dom nästan "normala" människor där i fiket, sen när dom kom tillbaka till avdelningen blev dom "djur" igen. Minns tyvärr inte var jag läste denna artikel, mycket intressant…

Sen att rikta hatet mot sköterskan (som såklart förtjänade det i filmen) tycker jag är lite väl stereotypt, jag såg även det under min korta tid på sjukhus, alla upplevde att sköterskan som kom med medicin var ett svin, inte så trevligt.

kerstinjo
5/9/10, 12:57 PM
#16

#15 Det är det som kallas att bli hospitalicerad.

 Kerstin 

 

[rolnor]
5/9/10, 3:17 PM
#17

Jo.

kerstinjo
5/9/10, 3:38 PM
#18

#17 Det var väldigt vanligt "förr" (inte så länge sedan m.a.o.) när människor levde hela sina liv på instutitioner och hela deras verklighet, blev detsamma som ett inrutat liv på instutition.

När ÄDEL-reformen infördes och dessa människor fick eget boende och instutitionerna stängdes ner/bantades, så var det otroligt många människor som for illa.

F.ö. är det inte så otroligt länge sedan patienterna på de då kallade mentalsjukhusen varje fredag (t.ex.) ställdes i kö för veckans elchock.

Även kalla bad förekom. Och mycket annat.

Men Gökboet är en underbar film.

 Kerstin 

 

[rolnor]
5/9/10, 5:02 PM
#19

Jag gillar också filmen, men dem handlar kanske mer om frigörelsen från otillräcliga och sadistiska föräldrar än om psykiatrin..

HannaM
5/9/10, 5:58 PM
#20

#18 Det var nog vanligare förr.. nu är psykiatrins största skräck att någon ska känna sig ens ett uns trygg på avdelning. Allt för att undvika hospitalisering. Naturligtvis ska man sträva efter det men inte med vilke medel som helst.

Annons:
[rolnor]
5/9/10, 6:10 PM
#21

Den korta tid jag var inlagd så minns jag att en av sköterskorna sa att "att bli inlagd blir ingen bättre av" Kanska helt sant…

HannaM
5/9/10, 6:18 PM
#22

#21 Beror väl på=p Har man ingen kontkt med psykiatirn kan det vara en väg in för att snabbt kunna påbörja utredning/terapi/medicinering. Istället för att hamna i kö. Om man mår så dåligt alltså. Många som får psykotiska episoder brukar (vad jag kunnat uppfatta) bli bättre av inläggning och medicinjusteringar eller byten.

I övrigt njae tveksamt. Det är mest förvaring. Men å andra sidan finns det ju lägen när inte sämre är minst lika mycket värt som bättre. Dvs någon som är akut suicidal och skulle ta livet av sig hemma, kanske inte mår bättre inne men det är åtminstone svårare att göra något.

[rolnor]
5/9/10, 6:26 PM
#23

Jo, men det är mest en tom, lång, meninslös korridor..

Lesunq
8/28/10, 9:55 PM
#24

Helt klart en bra klassiker!

Upp till toppen
Annons: