Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3497 ggr
pernillaa
2010-01-31 16:02

Det trodde jag aldrig om mig! =(

Hej

Jag är i grund och botten en otroligt snäll och lätthanterlig människa. Jag är ärlig och bryr mig nästan alltid mer om andra än om mig själv. Men jag har börjat inse en sak om mig själv. Hjälp mig lösa den här gåtan….

Jag tenderar att testa gränser, vilket sårar folk i slutändan. Jag är Sajtvärd för spökbilder iFokus och gjorde där ett ganska stort test för att påvisa det här med hur folk ljuger om sina bilder. Jag lade upp en bild som jag visste bara var en suddig människa på och såg hur folk reagerade sen så skrev jag en artikel om detta och berättade att det bara var fejk. det är som att jag vet att dom kommer bli ledsna och besvikna på mig och jag bryr mig jättemycket om att dom blir besvikna men ändå gör jag det! Varför?

Jag spelar ett spel på internet ett online rollspel och på forumet hölls en tävling där man skulle göra konst av guld-högar i spelet. jag gjorde en, fick motgångar och förlorade en hel natts arbete, gjorde klart den tillslut och sen så av någon dum anledning så ändrade jag lite i photoshop. det var så himla enkelt och det bröt inte mot reglerna. Det var en dåligt arrangerad tävling. Jag la upp bilden och sa ingenting om mina ändringar i photoshop. Folk började anklaga mig för att ha fuskat och började försöka bevisa det. jag försöker slingra mig, men utan att ljuga om det eller förneka. Skriver tillslut ett nytt inlägg där jag bevisar att jag inte FUSKAT och säger kaxigt att jag inte bryr mig om vad dom tycker eftersom jag inte fuskat och så.

Sen skriver någon som svar att nej du fuskade inte…men det var fult gjort det du gjorde. Och så börjar jag mjukna och skriver ett långt inlägg där jag rad för rad mjuknar bit för bit från att ha börjat med att säga att jag inte är kaxig till att säga att jag är förlåt och att jag gärna ger vinstpengarna till de andra deltagarna om jag vinner(eftersom jag ligger först nu i röstningen) och att moderatore´rna borde ta mig ur tävlingen eller nåt sånt.

jag är egentligen världens ärligaste och snällaste och överhuvudtaget inte stolt det minsta lilla och bryr mig om vad folk tycker om mig. och så gör jag sånna här saker ibland. Varför? Varför blir jag stolt helt plötsligt? Jag har ingenting ut av det förrutom ångest. Jag tycker ju inte om att såra folk. Nä usch vad jag skäms och känner avsky inför mig själv nu. jag står med snart hundra röster mot 75 på andra plats och röstningen slutar imorrn. vad ska jag göra om jag vinner dessa 15 miljoner virtuella spel-pengar? Alla kommer hata mig. Visst, det är bara ett spel, men ändå.

Är aldrig stolt annars. Säger otroligt lätt förlåt och accepterar om jag gör fel och är ärlig om det, men så får jag nån härdsmälta som det här.

Usch för mig alltså. =(

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Aviendha
2010-02-01 01:19
#1

Ibland kan vårt kaotiska mående göra att vi gör kaotiska saker. Har själv vart med om det, men tyvärr har jag inga råd eller tips att ge. Kanske kan din samtalskontakt (har för mig att du har en?) ge dig svar på det?

Objektivt sett så skulle jag säga; äh, skit i det tjejen! Sådant händer och det glöms fort. Ingen fara skedd, du är fortfarande en ärlig, lättsam och trevlig person! Men.. det känns kanske inte alltid så..

Kram

Zaphix
2010-02-01 09:47
#2

Jag tror de allra flesta har gjort liknande saker som dig, kanske inte på nätet, men de flesta ljuger emellan varven. Antligen för att skydda sig själv, testa gränser, så uppmärksamhet eller någon annan anledning. Är mänskligt. Jag tycker det är fel att ljuga och luras, men bara man är medveten om vad man gjort och ångrar det sedan så borde folk förlåta personen.

Men för att inte göra såna saker som du gjort är det viktigt att tänka befter innan man gör och skriver saker. I alla fall när jag skriver saker på internet tänker jag alltid varför jag skrev som jag gjorde, vad vill jag ha ut av det, kommer det jag vill ha ut fram på ett sätt som är svårt att missförstås innan jag skickar inlägget/meddelandet/mailet. Många saker jag skriver skickar jag inte eller skriver om innan, för när jag tänker efter en extra gång innan så inser jag att det var onödigt att skriva det.
Tänker man efter en gång innan och argumenterar lite med sig själv så är det betydligt mindre risk att såna saker som du gjorde händer. För det är nåt i alla fall jag sorterar bort innan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: