Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 2949 ggr
NaimaG
2010-01-20 17:05

Perioden är igång.

Ungefär 2-3 gånger per år händer något som för många är rent sjukligt. Nämligen att hur mycket jag än tvättar mig så känner jag mig fortfarande skitig. Denna period varar i 1 vecka och under den veckan kan jag tvätta håret 4ggr och kroppen 3ggr varje gång jag duschar, byter kläder varje dag och sängkläderna används enbart 2 dagar.

Lägenheten blir överren från topp till tå och om någon så mycket som skulle försöka peta på mig hoppar jag i duschen.

En persons beröring är något jag aldrig klarat av beroende på i vilken situation det gäller men just under denna period blir duschen min räddning, tidigare har vidröring enbart "gjort ont" för mig, inte äns katterna kan kela mot mina ben just nu.

Jag är diagnostiserad med Aspergers Syndrom och ADHD (med inslag av Borderline i och med att jag inte gillar vidröring) men för en psykolog sker det ytterst sällan att en person som mig får dessa perioder då allt landar på extrem nivå. Många har försökt hjälpa mig bryta mönstret på dessa perioder men inget har fungerat.

Jag är inne i denna period just nu och idag är första dagen. Dessa perioder, även om de inte sker ofta, så är de rena plågan mentalt för mig. Hur mycket jag än är inställd på och vet att jag inte bör och att det inte är bra att göra allt jag nu gör så tar mina tvångstankar över som en inprogramerad robot.

Ville skriva av mig.

Annons:
[rolnor]
2010-01-20 20:51
#1

En idiotisk kommentar kan ju vara att du ska vara glad att det sker såpass sällan…

Har du testat medicin, zoloft, cipralex etc? Har du fått hjälp av terapeut?

Bergspuman
2010-01-20 21:34
#2

En säkert dum kommentar det med, är att det ju måste bli dyrt? Ökad åtgång av tvål, schampo, hudkrämer, tvättmedel, osv. Men å andra sidan inga utgifter för klädinköp, inga krognotor, osv…

NaimaG
2010-01-21 15:59
#3

#1 en psykolog kan/vill inte hjälpa mig. De anser att behovet inte finns. medicinering tar jag ingenting inte äns för mina handikapp, jag vägrar pumpa i mig medicin utan lär mig hantera situationerna självmant. I och med att jag är så pass snabblärd och har ett sinne för logik så fungerar inlärning som en medicin för mig. Men ingen har lyckats bena ut hur man ska lära mig att inte följa impulserna när denna period dyker upp.

[rolnor]
2010-01-21 17:20
#4

Inte KBT heller?

NaimaG
2010-01-21 17:21
#5

#4 KBT tar inte in mig, psykiatrin och min läkare kan enbart ge mig förslag och deras anledning är; jag är fastanställd och prioriteras då inte högt, hade jag varit arbetslös så hade jag fått personlig assistans, KBT och hela kittet.

Bergspuman
2010-01-21 17:24
#6

Om du är lättlärd och har sinne för logik undrar jag om KBT på nätet inte kan vara ngt för dig?

Hur fungerar det att arbeta under en period?

Annons:
NaimaG
2010-01-21 19:06
#7

#6 Har aldrig hört talas om KBT på nätet.
Jag tvättar händerna ganska mycket på jobbet under denna period i och med att mitt jobb blir man skitig av.

Bergspuman
2010-01-21 20:26
#8

Det har jag, hört talas om KBT på nätet. Tipsar dig att googla och söka. Det gjorde jag, vips kom massvis av träffar upp.

Ser du till att använda hudkrämer så huden inte far illa?

NaimaG
2010-01-21 20:58
#9

#8 Jag har fobi mot hudkrämer. Gillar inte att ha händerna klibbiga så nog är mina händer snustorra jämnt.

Bergspuman
2010-01-21 21:00
#10

Stackars dem…

[rolnor]
2010-01-21 22:58
#11

Här är en länk till KBT på nätet;

https://www.livanda.se/?gclid=CLjpptuutp8CFReBzAodOyH40A

NaimaG
2010-01-22 11:48
#12

#11 jo jag titta på den igår.

Upp till toppen
Annons: