Annons:
Etikettbehandling
Läst 10772 ggr
Zaphix
2009-12-10 14:26

Ångestdämpande medicin..

Har fått atarax utskrivet för några dagar sedan för att jag inte klarade av ångesten längre. Atarax fungerar bra ångestdämpande för mig, men jag blir dödstrött!

Det fungerar alltså inte att ta atarax på dagen. Sänker jag dosen så blir det inte ångestdämpande och tar jag vanliga dosen somnar jag.. Jag har kunnat ta atarax senaste dagarna för att jag inte behövt göra något. Men idag måste jag iväg, och skulle behöva ångestdämpande, men det är svårt att dreja och sova samtidigt..

Har testat sobril också, men de fungerade inte, kände mig inge bättre av dom alls.. Men blev inte trött i alla fall.

Min fråga är om det finns ångestdämpande som man inte blir så trött att man somnar på?

Ska inte träffa min läkare förrän om 12 dagar, men kan vara bra att höra lite åsikter om ångestdämpande medicin innan så jag kan ha förhoppningar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Aviendha
2009-12-10 17:43
#1

Jag vet inte riktigt faktiskt. Atarax är ju "flaggskeppet" men en del reagerar ju som du gör. Jag gjorde det inte förr, var ju tvungen att dubbla dosen får att få någon effekt alls, men var absolut inte trött. Nu är det bara trötthet som kommer, vilket fungerar då man som du säger inte har något man måste göra, men i skolan så resulterar det i att jag lätt somnar på lektionen.

De andra jag testat har vart sömntabletter/lugnande och då gett samma effekt som du får nu. Hoppas din läkare har ett bra svar.

Lacke
2009-12-11 19:04
#2

Atarax är egentligen en medicin mot klåda med bieffekten att man blir lugn och ofta trött. Tröttheten brukar oftast lägga sig när man vänjer sig med medicinen, men inte för alla. Tyvärr finns det inga "bensofria" läkemedel mot ångest som man inte blir trött av, men det är ju individuellt och det kanske finns ngn som passar dig bättre? Theralen och Lergigan är exempel på liknande mediciner som Ararax. Theralen är dick en gammal neuroleptika med ganska många biverkningar hos vissa människor.

Det kan ju vara så att du behöver ha ngn medicin mot din ångest som tillhör gruppen bensodiazepiner? Det är de absolut effektivaste ångestdämpade läkemedlen, men nackdelen är att de är beroendeframkallande. Men de finns ju eftersom vissa människor måste ta dem, och du kan ju vara en av dessa? En av de lindrigaste i den gruppen är Oxascand som du kan fråga din läkare om, men många är mkt restriktiva med att skriva ut dem.

Aviendha
2009-12-11 20:04
#3

Lergigan är ju inte allergimedisin väl? Visst, det var det ursprungliga syftet med Atarax (allergi alltså) men när de visade sig ha bra effekt mot ångest så.. ja. Idag skrivs den nästan bara ut för det.

Bergspuman
2009-12-12 01:14
#4

Hum hum… drar mig till minnes att jag för måååånga år sen fick Tavegyl, som det hette, just mot klåda - jag hade en grym allergisk reaktion med nässelfeber som hette duga. Kan Tavegyl vara nåt??? Man blev förvisso lugn men inte jättetrött av den…

Zaphix
2009-12-12 01:51
#5

2: Har testat oxascand, är inte det sobril fast ett annat märke? Men den hjälper inte. Måste säga att jag är väldigt tveksam till benso, jag har så lätt för att bli beroende av saker och jag vet faktiskt inte om jag skulle orka med att sluta med medicinen sedan, har mindre lätt för det.

Men ska diskutera det med min läkaren. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Eazyy
2009-12-12 21:16
#6

Jag tar atarax som sömnmedicin, fungerar sådär.
Däremot blir jag väldigt trött dagen efter.
Tar även sertralin och dom fungerar super :)

Annons:
Katarina
2009-12-13 11:53
#7

Mot min ångest hjälper bara stesolid.

Upp till toppen
Annons: