Annons:
Etikettbehandling
Läst 4301 ggr
David
2009-12-08 15:51

Nya regler för sjukskrivning

Idag presenterades nya regler för sjukskrivningar efter årsskiftet.

Hur tolkar du detta? Är det bra eller dåligt?

Efter 181 dagar ska enligt reglerna en sjuk prövas mot hela arbetsmarknaden. Nu sägs att det inte ska göras om det anses vara "oskäligt".

Det innebär att en allvarligt sjuk med avtagande arbetsförmåga undantas. Även den som har liten arbetsförmåga och med en sjukdom som kommer i skov slipper söka sig ut på arbetsmarknaden. Även ytterligare sjukdomsfall undantas: Om det krävs en lång rehabilitering, som till exempel efter en stroke, eller om det fortfarande krävs behandling efter tillfrisknandet, som för exempelvis en cancerpatient.

Utskottet talar nu också om en allvarlig sjukdom i stället för en mycket allvarlig sjukdom.

De nya undantagen gäller dels personer som efter 180 dagar ska prövas mot hela arbetsmarknaden, dels för personer vars förlängda sjukpenning gått ut efter 914 dagars sjukdom.

De nya reglerna ska fortfarande gälla från den 1 januari.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Bergspuman
2009-12-08 16:08
#1

Jag har läst ovanstående i en del tidningar på nätet…

Men det vore bra att få exempel på sjukdomar som det gäller, eller ska det prövas individuellt från case till case? Många psykiska sjukdomar hör hit - tillfrisknandet kan ta låååång tid, helst som det kan vara tufft att hitta den medicinering och behandling som passar individen.

Personer med PTSD har en rehabiliteringstid eller behandlingstid på flera år, upp till 10 år. Ångest och panikångest är inget man arbetar bort i KBT på en fikarast.

Så jag är tveksam… Dessutom vet jag ju att regeringen viker sig för opinionen, de vill inte riskera att bli bortvalda nästa år. Så det är valfläsk och hur genomtänkt är det då?

David
2009-12-08 16:13
#2

#1, Det är regeringens pressmeddelande, vet att nästintill alla tidningars webbupplagor publicerat samma just nu.

Jag vet inte om det är just p.g.a. att det snart är val, tror att det gick alldeles för fort att få fram den nya lagen att de inte hann analysera hur verkligheten ser ut. Absolut är det jättebra att Försäkringskassan ska vara mer aktiva och hjälpa de som riskerar att "glömmas bort" till arbete istället för sjukpensionering, samtidigt som de som är för sjuka för att arbeta inte ska slängas ut på gatan. Det blev lite galet där i tänket.

Men usch så många som har och har haft världens ångest inför vad som händer vid årsskiftet. Och än är det nog väldigt oklart för väldigt väldigt många.

Sedan har vi en nitisk myndighet, Försäkringskassan, som gärna tolkar alla lagar till nackdel för den försäkrade, något som både "vanliga" människor och även andra myndigheter/sjukvårdsinrättningar allt för väl känner till.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bergspuman
2009-12-08 16:22
#3

Just bristen på genomtänkthet är det jag vänt mig mest mot. Regeringen skaffar sig ofantligt mkt badwill genom att förfara på det här sättet. Det är inte bra att presentera förändringar för människor, som har sämre kapacitet att klara av drastiska förändringar i sin tillvaro, med så kort framförhållning, och det är inte bra att informationen varit så knapphändig och otydlig.

Ännu sämre är det att förslaget måste lappas och lagas och backas på.

Jag är INTE motståndare till att personer som har arbetsförmåga och skulle klara av arbete utan risk för försämring, också ska arbeta, det de kan. Tvärtom. Arbete, för att få social gemenskap, få pengar o få känna sig behövd, är bra för människor. Jag släpade mig till jobbet i somras trots att jag hade ett deppåterfall… detsamma gjorde jag hösten 2006 när jag hade samma situation. Kanske inte att rekommendera… och en person med oberäknelig värk kan nog inte göra så…

Men man kan inte låta enbart ett begränsat antal sjukpenningdagar avgöra att en person är frisk - det måste till bättre rehabilitering, bättre anpassning av arbetsuppgifter, bättre medicinsk behandling, bättre sjukvård, etc. Särskilt när det gäller behandling av psykiska sjukdomar brister det väldigt.

kerstinjo
2009-12-08 16:38
#4

Det vill till mer förändringar än detta lilla. De flesta kommer ändå att bli utförsäkrade, FK's bedömningsregler kommer fortfarande att vara hårda och vem kan vänta i månader på ett beslut?

Så jag ger inte ett smack för de nya reglerna.

 Kerstin 

 

David
2009-12-08 17:15
#5

#4. Tycker du att det är Försäkringskassan som tolkar lagarna alldeles för hårt, eller är det lagarna i sig som inte medger några undantag?

Jag tror att, åtminstone här uppe, så är det 70/30. Otroligt stelbent, omänskligt FK som gärna tolkar allt till den försäkrade/sjukas nackdel, samtidigt som lagarna är skrivna på ett litet märkligt och ogenomtänkt sätt.

När FK-s egen personal kallar vissa avdelningar bara här på lokalkontoret för "mobben", och det är de som i slutändan tar beslutet i alla ärenden, ja, det kan man dra sin egen slutsats av tror jag…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
2009-12-09 13:30
#6

ja, den nya ändringen på reglerna är bättre än de var från början. Men det räcker ändå inte, och det är väldigt luddigt uttryckt.

Vad menas med oskäligt? Jag tycker alla som är sjuka och mår dåligt anses oskäligt att tvinga dem ut i arbete.

Vill ha lite mera konkret, på vilka sjukdomar det kan gälla.

Det känns fortfarande som om man inte får vara sjuk i det här landet.

Jag höll på att "smälla av" när jag hörde på nyheterna att FÖK hade tvingat ut folk att arbeta, människor som var döende i cancer. Men Det var med de "förra reglerna", det får vi verkligen hoppas att det inte händer nu, för det är ju verkligen "oskäligt".

Annons:
Hawknestgrove
2009-12-09 22:42
#7

ja är det nån som fattar vad som händer med oss som har sjukersättning? Har ju haft det i 6 år…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: