Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 4415 ggr
isa
2009-11-28 18:51

ångest

Min systerson fyller 4 år och det ska bli kalas imorn.Kanske låter löjligt men det hela blev bara ett enda stort krav och ångestfyllt projekt för mig med grubblande och ältande. 

Så här blev tankarna först:

Jag måste fungera imorn

Jag får inte ha ont av min Endometrios

Jag måste fungera både kroppsligt och psykiskt imorn

Jag måste få mina 10 timmars sömn inatt

Jag får ingen sovmorgon imorn

Jag måste in i det hemska stora centrumet och köpa en present

Tågen måste komma i tid imorn och jag måste klara av att sitta på Roslagsbanan i 55 minuter ut till vischan på landet

Det kommer bli katastrof och jättepinsamt om jag inte kommer

På min KBT-kurs i grupp har jag lärt mig att styra om tankarna och ta tag i det jobbiga innan det utvecklas till en panikångestattack:

Så här tänkte och gjorde jag 4 timmar senare:

Jag ringde min syster och berättade precis hur det kändes och hur min ångest bara växte och hur mina tankar var. Hon förstod precis och vi har skjutit fram det till nästa vecka och då träffas bara vi 3 hemma hos mig.

Så, så här blev tankarna efter mitt samtal med systern:

Jag behöver inte alls fungera i morn

Jag kan ha ont av min Endometrios utan att dö av det

Jag behöver inte fungera kroppsligt och psykiskt som en perfekt docka

Jag får mina 10 timmars sömn i alla fall

Jag får min sovmorgon i lugn och ro

Jag behöver inte stressa in i stora centrumet , för jag kan köpa en present senare i veckan i en mindre affär inne i stan där jag jobbar

Jag behöver inte åka roslagsbanan i nästan en hel timme ut till vischan på landet

Det blev ingen katastrof och det blev inte jättepinsamt bara för att jag inte kommer.

Bra va?

Man måste lära sig att sänka kraven på sig själv. Det gjorde jag idag, och jag gjorde det i god tid innan det blev en panikattack. Men jag väntade nästan för länge ändå för efter telefonsamtalet så släppte ångesten men jag blev helt slut efteråt och fick spänningshuvudvärk, samt "träningsvärk" i bröstet eftersom ångesttrycket i bröstet var så kraftigt.

Men kontentan av det hela är att jag tänker inte klandra mig själv för detta. För det är bättre att jag bara hade ångest i 4 timmar istället för ångest hela helgen varenda minut.

Kram isa

Annons:
isa
2009-11-28 18:56
#1

OBS! Det här skrev jag till er för att visa lite tips, inget annat, inte för att skryta eller så.

Jag vill bara visa att det går faktiskt att styra ångesten ganska mycket , i alla fall ibland men bara om man gör det i god tid och har lärt sig de rätta verktygen.

Samt om ångesten inte är för stark och kraftig för då kan man inte tänka klart och realistiskt.

kram igen

isa

kerstinjo
2009-11-28 19:11
#2

Det där är ett jättebra sätt att hantera något som verkligen tornar upp sig framför en. En sak blir tre saker och tre saker blir genast 25 hinder.

Bra jobbat Isa och inte gick världen under för det?

 Kerstin 

 

isa
2009-11-28 19:20
#3

#2 Nä, världen gick inte under för det och jag behöver inte klandra mig själv/ha dåligt samvete för att jag undviker något, vi har bara skjutit upp det och gör det i en annan form som passar mig och mina problem.

Det här är ju "bara" steg 1.

Det är många steg att gå innan det är klart.

Och det sista steget , är väl , antar jag att klara av att gå på det där kalaset, men det är en lång väg dit och jag är glad att jag hanterade saken som den är idag på mitt sätt,och jag tänker inte stressa fram något.

Jag kan t.o.m inse att det faktiskt kan vara så att jag kanske aldrig kan klara av att gå på det där kalaset, men då vet jag att man kan göra det senare i en annan form, för som sagt, världen går inte under för det.

Bergspuman
2009-11-28 21:15
#4

Jag är imponerad! Det här är hjärnkraft när den är som bäst!

Bravo!!!

Kram

Puman

isa
2009-11-28 21:21
#5

#4 Tack så jättemycket. Det var snällt skrivet.Glad

lina-pina
2009-11-30 22:54
#6

ibland kan ångesten släppa bara av att man just pratar om den, berättar för någon hur man känner. jag tror ångest är känslor som vi inte vågat känna, inte vågat möta och se och detta skapar blockeringar i vår kropp. bara genom att prata om hur det känns kan få det hela att kännas mycket enklare… =) kram.

Annons:
LenaR
2009-12-01 22:23
#7

Så underbart! KBT verkar fungera bra?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aviendha
2009-12-02 13:28
#8

Fantastiskt isa! Vad "kul" att läsa! Starkt jobat, det är ruskigt svårt att sänka sina krav, men det kan vara en stor räddning för oss, och det blir bra i slutändan ändå :)
Tack för at du delar med dig.

Kram!

evrekaw
2009-12-03 16:31
#9

Bara att ta av sig hatten och buga! Snyggt jobbat!Skrattande

Själv handlar jag julklappar lååångt i förväg, för jag klarar inte julruschen får total panikångest när det är trängsel, långa köer och massor av folk…

Alla sätt att hantera sin ångest på är bra - det gäller bara att hitta alternativ istället för att köra fast i gamla invanda mönster!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

kerstinjo
2009-12-03 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag tror att det är otroligt viktigt när man mår dåligt eller inte är i balans att sänka kraven på sig själv.

Du går inte under och dina med människor går inte under för att du säger "nej tack" till saker du känner som stora orosmoment.

Någon gång här i livet är det viktigt att tänka efter;

  • vill jag det här?
  • är det viktigt för mig?
  • kommer jag att bli stressad över situationen?
  • kan/vill du bryta loss från andras förväntningar, visioner och värderingar?
  • går jag under om jag säger nej till det här?

Det finns så många frågor man kan ställa sig själv för att inte stressa iväg och må dåligt.

Du är den viktigaste personen i ditt liv den allra viktigaste. Glöm aldrig det, för du behöver inte bevisa något för andra. Bevisa bara för dig själv att du kan göra små steg framåt.

http://beroenden.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=f3abe530-fa2e-4023-a56b-a6ef6d3d9186&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=3

Bilden har inget med saken att göra, men den visar ändå harmoni. Tillit till att här är jag trygg.

 Kerstin 

 

Aviendha
2009-12-03 21:27
#11

Du är så vis Kerstin! Kyss

kerstinjo
2009-12-03 21:39
#12

#11 

Som de flesta vet, så har jag levt ett otroligt tufft liv och det har gett mig så mycket livserfarenhet. Mer livserfarenhet än man egentligen behöver. På gott och ont.

Men det har ändå lärt mig så otroligt mycket.

Hur illa det ändå ser ut, så finns det ljusglimtar i våra liv. Men tyvärr så har det negativa en tendens att ta över.

Just därför måste vi kunna se det bra vi har här i livet, för vi har alla något som är bra.

Paulina, eftersom du skrev sist, kan du skriva en lista på allt bra du har?

TystFörresten så åker jag förbi SLU varje dag till jobbet och kikar efter en tjej med en iller. Så om det en vacker dag stannar någon och kramar om dig så är det bara jag.

 Kerstin 

 

isa
2009-12-07 14:38
#13

#10 Så sanna och bra ord Kerstin.Det är ungefär det vi får lära oss på KBT:n

Två bra tips till är att tänka: Vad gör det här för mig i framtiden? Kommer det kännas bra eller dåligt efteråt?

Och kom ihåg att bestämma dig för hur du ska göra, ganska omgående. Det är inte bra att gå runt och grubbla. På min kurs får vi lära oss att vi får bara grubbla 15 min. om dagen!!! Grubbel ökar bara ångesten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: