Annons:
Etikettbehandling
Läst 2348 ggr
Bergspuman
2009-11-18 12:31

ECT-terapi

http://svt.se/svttext/tv/pages/120.html

Läs denna länk och bli sedan förbannad, för det blev jag! Trots att jag aldrig själv fått sån behandling.

Men vet att den ges till en del människor.

Annons:
David
2009-11-18 12:58
#1

Ikväll kl 20.00 på Uppdrag Granskning handlar det om ECT.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-11-18 20:10
#2

Jag har vid flera tillfällen under halvårsperioder fått ECT. För mig har det fungerat jättebra. Det är verkligen en, för många, fungerande och effektiv metod mot depression när man hamnat i det läget att ingenting annat hjälper…

Det är väl som med mycket annat. Vissa får biverkningar som andra inte får. Jag tycker att det vore synd om ECT skulle förbjudas…

Däremot förstår jag inte alls hur man kan, som det står i Aftonbladet idag, tvinga någon att ta ECT-behandling mot sin vilja. Ingen borde tvingas till något alls…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Bergspuman
2009-11-18 20:38
#3

Ville bara förtydliga: Att det är skräp att man mörkar bieffekter inför patienterna!

Däremot vet jag också att ECT i en del fall kan hjälpa patienter med riktigt svåra depressioner.

Men att inte säga sanningen till patienterna, det är illa.

evrekaw
2009-11-18 20:44
#4

#3 Absoulut, man bör, oavsett behandlingsmetod, bli informerad om eventuella risker och biverkningar!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Gnici
2009-11-19 09:11
#5

Jag har också fått ECT i ett par längre perioder just för att inget annat hjälpte och jag var så djupt nere att jag var självmordsbenägen. Det hjälpte mig bra, MEN har idag mycket minnesluckor och dåligt minne. Om det beror på ECT:n eller på min svåra sjukdom, det vet jag inte.


Bergspuman
2009-11-19 10:14
#6

Depression i sig kan skada hjärncellerna och man kan få problem med minnet från den period när man var som sjukast. Det har jag själv upplevt. De perioder när jag mått som sämst har jag svårt att komma ihåg. Iofs kan det vara en försvarsmekanism också - man vill inte minnas sådant som är otrevligt.

Men depressionen enbart ska, vad jag vet, inte skada långtidsminnena, t ex episoder från flera år sedan, händelser i ens barns liv, osv. Där är nog isåfall ECT boven… Synd att det blir så eftersom ECT tydligen biter bra ibland på riktigt svåra depressioner.

Annons:
evrekaw
2009-11-19 21:05
#7

Jag hade lite dåligt närminne under själva behandlingen, men inget som kvarstod när jag var färdigbehandlad…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Hawknestgrove
2009-11-19 23:33
#8

sen får man ju ta i bderäkning biverkningar av psykofarmaka också… Inget är nog utan biverkningar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
2009-11-20 03:48
#9

Om läkaren bedömmer att chanserna finns att jag skulle må mycket bättre så skulle jag inte tveka.

Jag har redan nu grava minnesproblem, så va sjutton, spelar ingen roll om jag får det p.g.a. sjukdomen, mediciner eller en behandling som får mig att slippa själva sjukdomen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-11-20 13:09
#10

#9 Ja precis… Hellre lite glömsk än fetångest från det man vaknar tills att man somnar - om man ens kan sova…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
2009-11-20 16:18
#11

Ja den lilla glömskan.. eller den stora för den delen, så länge man själv vet om att det finns risk för att man inte minns viktiga delar av sitt liv och blir påverkad för resten av livet när man fattar beslutet. Det är det viktigaste, att man är fullt informerad om alla eventuella biverkningar så man kan ta ett beslut grundat på all fakta som finns. Utan att läkare för den skulle behöver skrämma skiten ur patienter.

David
2009-11-20 17:43
#12

#11. Ja, absolut. Vill ha ärlig och tydlig information om vad man ger sig in i, inga mörkade hemligheter och bieffekter man märker först efteråt.

Men rent personligt så missar jag hellre vissa minnen av livet (som jag nästan redan idag glömt bort, minns knappt vad jag handlade för tre timmar sedan), och slippa ångest/depression och kanske kunna fungera någorlunda bra. Men, det är ingen som ens fört ECT på tal än så jag behöver nog inte bekymra mig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: