Annons:
Etikettbehandling
Läst 9390 ggr
Zaphix
11/25/09, 12:59 AM

Akupunktur mot depression?

På torsdag ska jag få akupunktur hos en TCM'are (Traditional chinese medicine), så det är ju inte vanlig sjukgymnast-akupunktur. Han som tar med mig dit är bergssäker på att det kan hjälpa till med allt möjligt jag har problem med, men framför allt depressionen och ångesten.
Han, den som tar med mig dit, håller själv på med shiatsu (och lite annat sånt alternativt) och påstår att allt egentligen har med mina njurar och vattenelement att göra.. Öhm, ja visst.

Men i alla fall, är det någon som har fått akupunktur för psykiska problem som kan berätta hur det gick till?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
miklo
11/25/09, 3:21 PM
#1

Akupunktur är i dagsläget enbart en evediens baserad metod mot smärta och värk. Därför är den ännu inte godkänd som ett behandlingsalternativ för ngt annat än smärta inom landstinget, och därmed kan man inte få remiss till akupunktur till annat än det. Jag har själv aldrig provat det i medicinskt syfte (provat att känna hur det känns), så jag kan inte säga om det funkar mot depression eller ångest. Det funkar bevisligen mot smärta på vissa människor, så jag antar att det funkar som ångestlindrare kortsiktigt iaf, då det är samma signalsubstanser inblandade när det gäller smärtlindring och ångestlindring.

Jag kanske är ute och cyklar då jag inte säkert vet hur akupunktur fungerar, men jag antar att det har med endorfin utsöndring att göra? Jag tror att det handlar mkt om att man tror på det. Precis som med de flesta icke medicinska behandlingar så funkar det inte om man är skeptiskt inställd till metoden. Jag tror att det kan fungera då det använts i tusentals år mot olika åkommor. Det måste väl betyda att det inte är helt overksamt iaf?

Men jag tycker även man ska vara lite försiktig när det gäller behandlingsmetoder, som ännu inte har någon bevisad positiv effekt mot en speciell åkomma! Det finns många skojare därute som försöker vinna pengar på andras elände, speciellt när det är lågkonjuktur! Läser du en vanlig dagstidning kommer du ju se ett antal olika annonser, till olika nya behandlingsmetoder mot både cancer och svininfluensa!? De säger att de kan "trolla" bort din obotliga cancer, och presenterar ett gäng påhittade "bevis" för att just deras metod fungerar!?

Detta tycker jag är väldigt sorgligt och fult! Det sista en människa tappar är hoppet! Säger en läkare att det inte finns ngt mer de kan göra mot t ex cancer, och att du har "så eller så" många månader kvar att leva, så kommer du antagligen nappa på ngn hokus pokus doktor, som säger att hans magiska hemmakokade dryck KOMMER göra dig frisk!? Samvetslösa psykopater! Det blev visst en helt annan fråga, men jag tycker att du ska ha ett öppet sinne och prova på akupunktur, så kommer du förhoppningsvis känna en förbättring!

Zaphix
11/25/09, 5:14 PM
#2

Fast att det inte är "bevisat" att det fungerar är helt okej för mig.

Jag tror på många "alternativa" behandlingsformer. Ska jag vara ärlig tror jag på att t.ex. shiatsu kan bota cancer, så att akupunktur mot annat än smärta är "alternativt" och inte "bevisbart", men spelar liksom inte så stor roll.

Jag tror dessutom mer på österländsk medicin jämfört med västerländsk medicin. I västerländsk medicin botar man symptomen, inte den egentliga orsaken. I österländsk går man till botten med problemet och motverkar det ifrån grunden. Dessutom så motverkar de att problemen uppstår innan de ens finns där..
Jag går självklart till den västerländska medicinen när jag brutit benet, har akut smärta nån stans eller såna saker. Men jag har klart bättre erfarenhet av österländs medicin på andra områden..

Men det var inte riktigt den här inriktningen jag ville att tråden skullke få, utan snarare höra folks erfarenheter. Inte att få en föreläsning om kvacksalveri.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kerstinjo
11/25/09, 7:28 PM
#3

 # 1 Akupunktur används även inom sjukvården även om den inte har en vetenskaplig bevisad effekt.

Utförd av välutbildad akupunktör med flerårig utbildning är behandlingen synnerligen säker. Inget kemiskt ämne tillförs kroppen vid akupunktur, därmed finns det heller inga ovälkomna biverkningar.

Jag har själv (ganska motsträvigt) fått pröva på akupunktur. Jag hade tankebanorna att det var enbart fånerier och en tro på några stackars nålar. Nålar i huvudet, nålar i öronen…vad kunde det göra för nytta?

Jag är/var otroligt skeptisk mot dessa behandlingsmetoder och tycker/tyckte att det enbart var lurendrejerier.

Men vad hände med mig? Ganska intressant, för jag somnade på en stenhård dyna, massor av folk runtomkring mig.

Jag bara sov! Jag som aldrig somnar någon annan stans än i min egen säng, med ett gott täcke upp till öronen.

Men ändå somnade jag på denna hårda dyna, utan kudde, utan täcke. Jag kopplade bort allt och bara sov i en ½ timme, tills jag blev väckt.

Jag kände mig otroligt avslappnad efteråt. Lungn och rogiven.

Så nog gjorde akupunktur nytta för mig som absolut inte tror på dessa behandlingsmetoder.

 Kerstin 

 

miklo
11/25/09, 10:47 PM
#4

#3 Ja, jag sa precis så att den används inom sjukvården mot smärta. Om du har fått den inom landstingets sjukvård i ngt annat syfte än mot smärta så har landstinget begått ett brott! De får enligt svensk lag inte använda några som helst metoder som inte har evidensbaserad positiv effekt på en specifik åkomma. En läkare (eller annan vårdpersonal på sjukhus) inom landstinget begår ett brott och skulle tveklöst bli "prickad", om denne skulle föreslå att du t ex borde försöka med akupressur mot din reumatism.

StickyKitten
11/26/09, 12:07 AM
#5

Jag läste nyligen att akupunktur fungerar på grund av placebo-effekten. Alltså att man tror att man ska bli bättre, därför känner man sig bättre.

Och också för att någon tar hand om en, pysslar med en.

Detta kom man fram till efter att ha gjort försök med falska nålar som inte gick igenom skinnet.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fusknalar-lika-bra-som-akta-akupunktur-1.483326

Zaphix
11/26/09, 1:16 AM
#6

Fast placebo-effekt.. Jag vet inte jag. Många går ju på akupunktur trots att de inte tror ett dugg på det och blir bättre ändå.

Det är snarare så att ligger man där och tror stenhårt på att det kommer fungera och bara tänker att "tror jag på det tillräckligt hårt så fungerar det" så fungerar det sämre. Det bygger nämligen upp stress i kroppen som orsakar blockeringar.

Det som fungerar bäst är att vara öppen för att det fungerar, men lika öppen för att det inte fungerar. Som vilken behandling som helst, mediciner till exempel.

Jag tror på akupunktur, inte som en placebo-effekt, utan som en riktigt behandling som faktiskt fungerar. Jag vet att det finns energibanor i kroppen och andra kopplingar man kan använda sig av till läkning. Har du till exempel ont i nacken så behöver man inte massera nacken, utan samma "ställe" går ned till armen och man kan massera där istället och lätta upp smärtan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
kerstinjo
11/26/09, 10:32 AM
#7

#4 Jag har inte fått min akupunktur genom Landstinget utan i helt annat sammanhang.

Men jag blev oerhört förvånad över den avslappnande effekt akupunkturen hade på mig. För jag tyckte att det var urfånigt och kände mig som en rymdvarelse, där jag låg med nålar i huvudet och öronen.

Men det fungerade på mig, trots att jag inte trodde på det.

 Kerstin 

 

StickyKitten
11/26/09, 8:09 PM
#8

#6

Men undersökningen bevisar ju att placebo fungerar tillsammans med att man blir ompysslad. Riktig akupunktur ger ungefär samma resultat som fejkad akupunktur enligt studien. Så oavsett vad du tycker om placebo så finns det ju som sagt forskning på det.

Dessutom fungerar fejk-akupunkuren oavsett vart man placerar låtsas-nålarna på kroppen, och inte bara på "rätt" ställe.

Alltså, man sticker inte in några nålar på rätt ställen, ändå får man bra resultat. Vad annat är det om inte placebo i så fall?

Zaphix
11/26/09, 8:32 PM
#9

Idag har jag alltså fått akupunktur. Jättespännande!

Fick först berätta lite vad jag ville ha hjälp med, sedan så tittade han på min tunga, kände på min puls och lite såna saker.
Det han kom fram till var en massa saker, kommer inte ihåg allt för jag var så nervös. Men det var iaf något om njurarna, för mycket "yin", dålig cirkulation på chin i kroppen och för lite vatten.

Fick i alla fall tre nålar i magen, en på insidan av armen (om man håller upp armen rakt upp i luften och vänder huvudet dit, så var det precis dit näsan når) och en på varsin av mina fotleder. De fick sitta en stund och vi pratade under tiden.

Sedan fick jag vända mig om, fick en nål i foten och en på ryggen. Sedan använde han också sig av "koppning" och satte fast koppar på ryggen för att diagnostisera.

Väldigt spännande allt han sa, kommer dock inte ihåg allt, men ska prata med vännen som var med om det sedan så får han påminna mig. :)

Det jag ska göra för att hjälpa mig själv att bli frisk är i alla fall att äta fem små mål varm mat om dagen, jobba på min andning så att den blir djupare (fick en övning att göra två ggr per dag), försöka jobba på kina koncentrationsproblem genom att hitta något jag är riktigt intresserad av och börja studera det och försöka fokusera tankarna kring det när jag studerar och inte på annat typ. Och en massa andra bra tips.

Låter säkert jätteflummigt, och det var det. Men jag gillar flummigt och känner att jag fick ut riktigt mycket av behandlingen.
Spänningar släppte ordentligt när jag kom ut därifrån och jag grät och grät riktigt länge. Skönt!

En annan sak som jag tyckte var riktigt bra var att han inte rekommenderade mig att sluta med de mediciner jag tar nu, vilket många andra "alternativ-medicinare" har bett mig göra. Utan han tyckte att jag skulle fortsätta med dom, men även ta åt mig av råden han gav mig och göra så kroppen blev mer balanserad. Och när den väl var det så skulle jag må så pass bra att jag kunde prata med läkaren om att trappa ned.
Han tyckte även att jag inte skulle trappa ned på den medicin jag försöker trappa ned på nu (utan något vidare bra resultat, mår piss av medtrappningen) utan fortsätta med en liten dos av den tills kroppen var med balanserad. Och trappa ned då, så skulle jag klara av det bättre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Chestnut
11/26/09, 8:47 PM
#10

#9 Låter riktigt spännande! Glad

Vad kostar ett sådant besök (ungefär?) och finns det något slags riksförbund där man kan hitta "riktiga" TCM behandlare (dvs de som fått någon slags utbildning och är seriösa)?

Med vänliga hälsningar
Chess

Zaphix
11/26/09, 9:00 PM
#11

10: Jag har ingen aning vad det kostade, det var inte jag som betalade, och jag frågade inte. Men jag skulle gissa på runt 400 kronor kanske.

Vet heller inte nåt om något riktförbund, men googlade upp http://www.kinesiolog.se/

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: