Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1963 ggr
Musiken
11/13/09, 12:44 AM

Glommer att saga tack

Hur kommer man ihag att saga tack?
Kanske en otroligt korkad fraga, men jag kommer aldrig ihag det! Det ar inte det att jag ar otacksam eller inte vill visa min tacksamhet, utan jag glommer helt enkelt. Jag tanker tack, jag visar tack med mitt kroppssprak - men ordet tack verkar aldrig komma ur min mun. Pojkvannen har borjat papeka att det skulle vara ganska trevligt om jag faktiskt kunde saga tack for maten osv, och jag har borjat tanka och insett att det ar forst flera timmar senare som jag kopplar att jag inte sagt tack. Min hjarna verkar i ogonblicket inte koppla att bara for att jag tanker tack sa betyder inte det att den andra personen ar medveten om det.
Samma sak med mail och liknande. Far jag ett svar jag hoppats pa sa blir jag jatteglad och tacksam, men glommer i 9 fall av 10 att svara med ett tack. Forst dagar senare kommer jag pa mig sjalv, och da skams jag ofta sa mycket over att jag inte tackat an att jag bara later saken vara.

Annons:
HannaM
11/13/09, 12:56 AM
#1

Jag glömmer konstant att säga tack. Alltid. Det kommer liksom inte upp i min hjärna hur tacksam jag än är. Kommer alltid på det när det är för sent att säga det utan att det låter dumt.

LenaR
11/13/09, 1:21 AM
#2

Det blir inte för sent! Säg tack när ni kommer ihåg det bara. Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Aviendha
11/13/09, 1:43 AM
#3

Du är inte ensam om det! Det händer mig konstant! Jag tar så förgivet att folk fattar att jag är tacksam, så jag glömmer det i virret av tankar, och när jag väl kommer på det, ofta långt i efterhand får jag helkasst samvete. Jag har lite svårt att tacka med, inte för att jag inte vill, det har med min uppväxt att göra, att jag alltid fick höra att jag var självisk och otacksam så jag försökte därför undvika alla situationer där jag borde tacka för mig för att jag "visste" att mitt tack inte dög. Det har sedan satt sig undermedvetet.

Jag har inga tisp, men kanske kan jag få det nu :)

kerstinjo
11/13/09, 9:37 AM
#4

Jag tror att det är en övningsfråga. Är man inte van att tacka, så är det lätt att glömma. Så sätt igång och öva, så ska ni se att "tacket" kommer automatiskt så småningom.

 Kerstin 

 

Zaphix
11/13/09, 2:26 PM
#5

Har har fått intjatat sedan jag var liten att jag ska säga tack, så jag säger det kanske lite för ofta.. Får jag skjuts av mamma eller pappa och glömmer säga tack, så säger de alltid "tack för att jag fick skjutsa", påminner en..

Öva, öva, öva och åter öva är mitt råd. Man blir alltid så glad över ett tack. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

dolfen
11/13/09, 7:02 PM
#6

Jag tycker att det är bättre att säga orden "tack" och "förlåt" sent än aldrig.

(Om man nu glömmer att säga dem vid det aktuella tillfället.)

Annons:
Musiken
11/13/09, 7:28 PM
#7

Jo det ar nog helt sant dolfen, men jag skamms alltid sa fruktansvart nar jag kommer pa migsjalv :/ Sen har jag liknande erfarenhet som Paulina da jag undvikit situationer dar man sager tack och forlat (det har jag ocksa valdigt valdigt svart for, men det har jag kommit lite pa vagen med).

Upp till toppen
Annons: