Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1753 ggr
Salladshataren
2009-11-12 20:04

Att gå före i vaccinationskön...

Nu har man läst i tidningen flera gånger om att fullt friska människor, och som inte tillhör någon riskgrupp har trängts sig före. Obestämd

Är det bara jag som blir så sjukt förbannad? En 42-åring fick tränga sig i kön för att han är "rädd" för att få svininfluensan. Jaha, men vad händer med dem som han trängde sig före då? Obestämd

Den där idoljuryn, politikerna och hockeylaget? De är för fan inte viktiga att vaccinera som det är folk i riskgrupperna!!! Skrikandes Vi har en vaccinationskö, då betyder det inte att folk får tränga sig hur de vill.

Jag tycker dem som försöker tränga sig ska få vaccinet allra sist, ännu hellre de kan få svinis istället Skrikandes

Blir så sjukt irriterad…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Bergspuman
2009-11-12 22:16
#1

Jag läste just på text-TV att om vi inte hade kört igång vaccinationskampanjen i Sverige så skulle runt 2 miljoner människor ha blivit sjuka istället för ca 1 miljon… 1 miljon sjuka människor är en ganska stor skillnad…!!! En stor andel förmodligen i skolålder eller arbetsför ålder. Om det blir såna där utbrott på skolor, då kan det nog bli det på arbetsplatser också, helst eftersom varje arbetsplats ju har personer anställda som har barn hemma, och som kanske går på en skola med många sjuka. Usch ryser.

Och igen: fattar inte hur folk kan hänvisa till kvicksilver, konspirationsteorier, bli sjuka av vaccinet, läkemedelsbolagens vinningslystnad etc etc etc som skäl för att INTE vaccinera sig, vad händer om en ovaccinerad blir sjuk å råkar smitta folk som INTE har krafter att stå emot svinisen? Oansvarigt resonerat tycker jag.

Jag SKA vaccinera mig, men får vänta tills v 49 eftersom det inte delas ut till icke riskgruppare förrän då…

Salladshataren
2009-11-12 22:23
#2

Ja, jag tänker på dem som inte är i någon riskgrupp och tränger sig före. Tänk om det finns någon person som verkligen behöver den och är svårt sjuk för övrigt? Och kanske inte får sprutan för att någon egoistisk jävel tog den Obestämd

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Bergspuman
2009-11-12 22:28
#3

Vad är sämst av de här två scenarion som du resp jag tecknade upp???

Salladshataren
2009-11-12 22:32
#4

#3 Dem som tränger sig före såklart Flört

Jag kommer inte vaccinera mig, för oavsett om man är vaccinerad eller ej så kan man föra med sig smittan. Har man riktig otur så blir man sjuk av själva vaccinet. Själv har jag aldrig tagit vaccin mot influensan, så varför ska jag göra det nu? Obestämd Man är ju inte säker på om vaccinet fungerar till 100%…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Bergspuman
2009-11-12 22:38
#5

Tydlligen byggs inte antikropparna upp mot viruset förrän efter en 2-3 veckor, kanske är det det du syftar på? Men där skiljer sig ju inte vaccinet från andra sorters vaccin…

Jag tänker som så att det ändå är värt att ta vaccin, ingen vet vem som blir allvarligt sjuk eller ej.

Sen tänker jag: 2 miljoner sjuka jämfört med 1 miljon sjuka…

Zaphix
2009-11-12 23:04
#6

Min pappa fick vaccinera sig trots att ha inte var i en riskgrupp, han behövde bara be snällt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Aviendha
2009-11-12 23:55
#7

Jag skulle kunna, eftersom jag är anhörig till en person i riskgrupp. I mammas och brors fall så tycker jag att det är okej att de går före, de bor ilag med min lillasyster, men jag skulle ändå kunna använda det skälet, även om jag bor 50 mil bort och sällan träffar henne. Men det känns fel.

David
2009-11-13 08:32
#8

Många vårdcentraler och andra vaccinationsplatser erbjuder fullt friska människor utanför riskgrupperna vaccination i slutet av dagen om det finns öppnade vaccinflaskor som annars skulle behöva slängas. Här i Västerbotten finns ett speciellt telefonnummer man kan ringa som har kontroll på hur alla vårdcentraler har med "extratider".

Sedan egentligen kan vem som helst "intyga" att han/hon har något problem som räknas till riskgrupperna. För det som ligger till underlag är ett egenhändigt ifyllt formulär.

Möjligheterna är stora för den som absolut vill få en snabb vaccination. Och jag tycker det är rätt på sätt och vis, bättre att vaccinera så många som möjligt än att behöva slänga bort vaccin eller ha vaccinationsdrop-in som inte utnyttjas fullt ut.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: